ایران بعد از ۱۹سال توانسته است میزبان المپیاد جهانی فیزیک شود. نخستین بار این المپیاد در سال ۲۰۰۵در ایران برگزار شده بود و حالا در سال ۲۰۲۴توانسته‌ایم برای دومین بار میزبان آن در کشورمان باشیم؛ المپیادی که ۳۵۰دانش‌آموز و مربیان آنها از ۴۶کشور دنیا در آن حضور دارند.

المپياد

همشهری آنلاین_ فهیمه طباطبایی: ایران بعد از ۱۹سال توانسته است میزبان المپیاد جهانی فیزیک شود. نخستین بار این المپیاد در سال ۲۰۰۵در ایران برگزار شده بود و حالا در سال ۲۰۲۴توانسته‌ایم برای دومین بار میزبان آن در کشورمان باشیم؛ المپیادی که ۳۵۰دانش‌آموز و مربیان آنها از ۴۶کشور دنیا در آن حضور دارند و ایران نیز با ۵دانش‌آموز در این المپیاد شرکت می‌کند. المپیاد فیزیک جهانی نخستین بار در سال ۱۹۷۶(۱۳۵۴شمسی )در ورشو لهستان برگزار ‌شد و ایران نخستین بار ۱۳سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۹ (۱۳۶۷شمسی)در این المپیاد شرکت کرد. ایران تا پایان سال ۲۰۱۹ موفق به کسب۳۶ مدال طلا، ۶۵ مدال نقره، ۳۹ مدال برنز و ۱۲ دیپلم افتخار در رقابت‌های جهانی شده است.

همکاری ایران در پژوهش‌های هسته‌ای اروپا

میرمحمد میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان درباره برگزاری این المپیاد در ایران گفت: برگزاری این رویداد بزرگ می‌تواند نمایشی از توانمندی‌های ایران در توسعه دانش فیزیک باشد و دانشگاه صنعتی اصفهان توانسته است شرایط مناسبی را برای میزبانی پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک با همکاری وزارت آموزش و پرورش فراهم کند. او گفت: همکاری در مرکز پژوهش‌های هسته‌ای اروپا (CERN) و مرکز بین‌المللی تابش سینکروترون بخشی از فعالیت‌های پژوهشگران و دانشمندان ما در حوزه فیزیک است که پایه آن در بین همین دانش‌آموزان گذاشته شده است.

چه کشورهایی در المپیاد فیزیک جهانی شرکت کردند؟

از جمله کشورهای حاضر در این المپیاد می‌توان به ایران، روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی، کوبا، عربستان، تایوان، رومانی، ترکیه، مکزیک، امارات متحده عربی، مالزی، گرجستان، بلغارستان، اندونزی، قرقیزستان، کرواسی، قبرس، کلمبیا، بلاروس، کویت، ویتنام، قطر، بوسنی و هرزگوین، بنگلادش، قزاقستان، کوزوو، مولداوی، مغولستان، صربستان، سوریه، تاجیکستان، تایلند، ترکمنستان، ازبکستان و نپال اشاره کرد.

جزئیات برگزاری این المپیاد

این المپیاد دارای ۲ آزمون تجربی و نظری است. حامد بخشیان، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در این‌باره گفت: دانش‌آموزان شرکت‌کننده در آزمون دیروز به ۲سؤال با موضوع «ترمودینامیک» و «اپتیک» پاسخ دادند. بیان این نکته مهم است که تجهیزات آزمایشگاهی که برای آزمون مورد استفاده قرار گرفت در داخل کشور طراحی و تولید شده است. پاسخ‌نامه شرکت‌کنندگان در آزمون تجربی المپیاد جهانی فیزیک توسط ۳۰ نفر از استادان و دانشمندان فیزیک کشورمان تصحیح می‌شود. پیشینه برگزاری المپیاد جهانی فیزیک به بیش از ۵۰ سال قبل بازمی‌گردد که نخستین دوره آن در لهستان با حضور ۵ تیم برگزار شد. تیم‌های ایرانی از ۳۶‌سال پیش در المپیاد حضور دارند و از بدو ورود(پس‌از انقلاب اسلامی)، مدال‌های خوبی کسب کرده‌اند. مراسم اختتامیه المپیاد فیزیک جهانی ۷‌مردادماه برگزار و پیش‌بینی می‌شود دانش‌آموزان ایرانی بتوانند امسال نیز مدال‌های خوبی در این المپیاد به‌دست آورند.

کد خبر 869528
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha