نمایش «گاوزن» به دوره‌ای از تاریخ معاصر می‌پردازد که گروهی متحجر بازیگران تئاتر را مطرب و تماشاخانه‌ها را عشرت‌کده می‌دانستند.

نمايش گاو زن

همشهری آنلاین،محمدمسعود احدی: روایت ماجراهای عاشقانه در یک دوره شاخص سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از دیرباز مورد توجه بسیاری از نویسندگان ادبیات و سینماگران ایران و جهان بوده و منجر به خلق آثار ماندگاری شده است. عشق به دیگری، عشق به وطن، آزادی، عدالت و آرمان‌ها از جمله مضامین جاری در این روایات است. از متعالی‌ترین نمونه‌های این آثار می‌توان به «بربادرفته» اثر مارگارت میچل اشاره کرد که فیلم سینمایی اقتباس‌شده از آن، بعد از گذشت ۸۵ سال، همچنان در زمره محبوب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار دارد. همچنین محبوبیت سریال‌های «شهرزاد» و «خاتون» در شبکه خانگی، حکایت از علاقه وافر مخاطبان ایرانی به روایاتی این‌چنینی دارد. نمایش «گاوزن» هم که این روزها در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود، از همین فرمول موفق بهره می‌برد.

این نمایش یک مثلث عشقی در سال ۱۳۳۲ را به تصویر می‌کشد و در پس آن، ادای دینی به تلاش خستگی‌ناپذیر جمعی از هنرمندان میهن‌پرست برای سرپا نگه‌داشتن تماشاخانۀ سعدی ـــ از تأثیرگذارترین کانون‌های نمایش تاریخ ایران به سرپرستی عبدالحسین نوشین ـــ می‌کند. همچنین اوضاع سیاسی ملتهب آن روزها را بازگو می‌کند و نقبی هم به ماجرای دکتر مصدق و شعبان جعفری می‌زند.

روایت جالب یک نمایش در تماشاخانه سنگلج از عشق و تئاتر در دهه ۱۳۳۰
عکس‌ها از ناصر ارباب

طراحی دکور، میزانسن و موسیقی جاری در این نمایش، در خدمت داستان است و باعث می‌شود تا مخاطب حس ملموس‌تری به وقایع و شخصیت‌های داستان داشته باشد. همچنین اجرای این نمایش در تالار سنگلج که قدیمی‌ترین تماشاخانه‌ فعال کشور است، حال و هوای آشنایی را برای تماشاگر رقم می‌زند و او را به دل تهران دهه ۱۳۳۰ می‌برد و باعث می‌شود تا با مشقات فعالیت‌های هنری در آن دوران آشنا شود؛ دورانی که گروهی متحجر بازیگران تئاتر را مطرب و تماشاخانه‌ها را عشرت‌کده می‌دانستند.

«گاوزن»، با بهره‌گیری از صحنه‌ گردان تالار سنگلج، در ۲ لوکیشن تماشاخانه سعدی و قهوه‌خانه ناصر گاو زن در رفت‌وآمد است که این امر به پویایی بیشتر نمایش منجر می‌شود.

میثم عباسی نویسنده و کارگردان این نمایش است و نادر فلاح، حمید ‌مهین ‌دوست، حدیثه تهرانی، علی برجی، امیر عدل پرور، زیبا ‌کاظمی و علی باقری از بازیگران آن به شمار می‌آیند. «گاوزن» تا نهم شهریورماه هر شب به غیر از شنبه‌ها در تماشاخانه سنگلج واقع در خیابان بهشت به روی صحنه می‌رود.

کد خبر 869627
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تئاتر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha