کاخ مرمر در محدوده مرکزی پایتخت، بنایی به جا مانده از دوران قاجار است که نمای بیرونی آن با مرمرهای سبز ساخته شده و جزو بناهای تاریخی ارزشمند شهر محسوب می‌شود.

کاخ مرمر

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: اگر طرفدار گشت و گذار در بناهای تاریخی محدوده مرکزی تهران هستید، حتما بازدید از کاخ مرمر را در برنامه‌های تفریحی خود بگنجانید. تماشای این بنای قاجاری که حالا به محل موزه هنر ایران تبدیل شده، برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری جذاب است.

نام مقصد: کاخ مرمر

نشانی: خیابان ولیعصر، بین خیابان‌های امام‌خمینی و جمهوری

معرفی: دلیل نامگذاری کاخ مرمر، استفاده از مرمرهای سبزرنگ منقوش به گل‌وبته، نقوش گیاهی و جانوری در نمای بیرونی آن بوده است.

کاخی با مرمر سبز

زمین و باغی که کاخ مرمر در آن ساخته شده، در ابتدا به شاهزادگان قاجاری و خاندان فرمانفرمائیان تعلق داشته است. این بنا به دستور رضا پهلوی و با معماری لئون تادوسیان ساخته شده است. کاخ مرمر در ابتدا به‌عنوان دفتر کار و محل اقامت زمستانی پهلوی اول مورد استفاده قرار می‌گرفت. بعدها پهلوی دوم پس از یک ترور نافرجام در کاخ مرمر، این کاخ را ترک کرد و دفتر ویژه خود را به کاخ صاحبقرانیه برد. از همان زمان نیز تصمیم بر آن شد تا ساختمان این کاخ را تبدیل به موزه کنند. در سال‌های بعد، این بنا مورداستفاده نهادهای مختلف قرار گرفت و کاربری‌های مختلفی پیدا کرد تا اینکه در نهایت دوباره به موزه تبدیل شد. درهای کاخ مرمر پس از جاگذاری ۴۰۰ اثر ایرانی با قدمت ۷۰۰۰ سال در اسفندماه ۱۳۹۹ به‌صورت مجازی باز شد. هرچند محدودیت‌های کرونایی بارها این موزه را به تعطیلی کشاند، اما در نهایت بازدید از کاخ مرمر از شهریور ۱۴۰۰ برای علاقه‌مندان ممکن شده است. کاخ مرمر یا موزه هنر ایران در ۲ طبقه با تالارهای متعدد گزیده‌ای از تاریخ هنر ایران را در اعصار مختلف به بیننده نشان می‌دهد.

گشت و گذار در کاخ قاجاری مرمر

موزه هنر ایران

قدمت بنای کاخ مرمر که حالا با نام موزه هنر ایران شناخته می‌شود، به دوره پهلوی اول می‌رسد. کاخ مرمر به‌دلیل معماری منحصربه‌فرد خود، با مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان مقایسه می‌شود و به‌تنهایی بخشی از هنر ایران را بازگو می‌کند. تمام هنرهای ایرانی از هنر آینه‌کاری، خاتم‌کاری و گچ‌کاری گرفته تا نقاشی‌های برجسته از پل ورسک و تخت‌جمشید، به‌صورت یک‌جا در این کاخ دیده می‌شود. کاخ مرمر تا به امروز، رویدادها و حوادث مختلفی را به‌خود دیده است و یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای هنر ایرانی ـ اسلامی به شمار می‌آید. در این موزه آثار هنری ایران از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوره معاصر به نمایش گذاشته شده‌اند.

کد خبر 869671
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha