گروه بورس: اگر چه سازمان خصوصی‌سازی‌ باردیگر تاکید کرد سهام شرکت‌های سایپا و ایران خودرو باید تا پایان سال به بخش خصوصی واگذار شوند

اما هنوز هیچ‌یک از متولیان واگذاری، برنامه و زمان‌بندی دقیقی برای عرضه سهام این دوشرکت در بورس ارائه نمی‌کنند

به گزارش همشهری، نزدیک به 3 سال است سازمان خصوصی‌سازی‌ در تلاش است سهام 2خودرو ساز بزرگ کشور را به بخش خصوصی واگذار کند اما در طول این سال‌ها هر بار دولت دستور نهایی را برای واگذاری سهام 2شرکت صادر نکرده، این در شرایطی است که زمان تعیین شده برای واگذاری سهام این‌دو شرکت رو به اتمام است و سازمان خصوصی‌سازی‌ فقط تا پایان امسال برای واگذاری سهام این دو خودروساز به بخش خصوصی مهلت دارد.

در تازه‌ترین رویداد وزارت صنایع و معادن ماه گذشته بار دیگر خواستار به تعویق‌افتادن زمان واگذاری سهام این دو شرکت شد. مشخص نیست دلایل تعلل مکرر دولت برای واگذاری سهام این دو شرکت چیست.

این در شرایطی است که شرکت ایران خودرو در طول این 3سال به یک شرکت زیان‌ده با بدهی‌های سنگین مالی تبدیل شده و به اعتقاد کارشناسان درصورتی که دولت در طول سال‌های گذشته اقدام به واگذاری سهام این شرکت به بخش خصوصی می‌کرد ایران‌خودرو هم‌اکنون اسیر گرداب‌های مالی نشده بود.

زیان شرکت ایران خودرو در سال گذشته به 177 میلیارد تومان رسید و به گفته قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو این شرکت هم‌اکنون 2 هزار و 600 میلیارد تومان کسری سرمایه در گردش دارد ضمن اینکه آخرین اخبار نیز حکایت از آن دارد، حجم بدهی‌های شرکت ایران خودرو به سیستم بانکی به مرز 9میلیارد دلار رسیده است.

این موارد باعث شد هفته گذشته شورای پول و اعتبار با تعیین شروطی با پرداخت 1000میلیارد تومان به ایران‌خودرو موافقت کند. بر این اساس ایران‌خودرو موظف است 32 درصد از سهام بانک پارسیان را برای عبور از بحران مالی به فروش برساند تا شورای پول و اعتبار نیز مبلغ درخواستی را در اختیار ایران خودرو بگذارد؛ به همین دلیل مدیران ایران خودرو از هفته گذشته دست به کار شدند تا زمینه فروش سهام بانک پارسیان را فراهم کنند.

در حال حاضر وزارت صنایع و معادن از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران 40درصد از سهام هریک از 2شرکت را در اختیار دارد که براساس سیاست‌های اصل44 باید به بخش خصوصی واگذار شود. اما نه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران زمان مشخصی را برای واگذاری سهام این دو شرکت اعلام می‌کنند و نه سازمان خصوصی‌سازی‌.

احمد قلعه‌بانی مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که سهام این دوخودروساز بالاخره در چه تاریخی واگذار می‌شوند گفت: هیچ اطلاعی در این ارتباط ندارم و سازمان خصوصی‌سازی‌ باید در این باره تصمیم بگیرد.

به گفته قلعه بانی در حال حاضر سازمان گسترش و نوسازی بین 38 تا 40درصد از سهام ایران خودرو و سایپا را در اختیار دارد. در همین رابطه روز گذشته معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز درباره زمان واگذاری سهام این دوشرکت گفت: براساس قانون، سهام ایران‌خودرو و سایپا باید تا پایان سال 88 به بخش خصوصی واگذار شوند.

اسماعیل غلامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به طولانی‌شدن فرایند واگذاری؛ سهام این دوشرکت چه زمانی در بورس عرضه می‌شوند گفت: هنوز تاریخ دقیق واگذاری مشخص نیست. وی با تاکید بر اینکه سهام 2شرکت براساس قوانین اصل‌44 باید تا پایان برنامه چهارم به بخش خصوصی واگذار شود افزود: قرار است سهام این شرکت در قالب بلوک‌های 40درصدی فروخته شوند.

سایپا، سهام بانک پارسیان را می‌خرد

همزمان با تلاش شرکت ایران‌‌خودرو برای فروش سهام بانک پارسیان برای رهایی از بند مشکلات مالی‌‌اش، آخرین اخبار حکایت از آن دارد که مسئولان شرکت سایپا نیز به فکر خرید سهام بانک پارسیان از رقیب دیرینه خود افتاده‌اند.

در همین رابطه روز گذشته محمدرضا روشنی‌مقدم قائم‌مقام مدیرعامل سایپا در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که آیا سایپا قصد خرید سهام ایران خودرو در بانک پارسیان را دارد یا خیر گفت: بررسی‌ها در این زمینه در حال انجام است و احتمال دارد سایپا به خرید این سهم اقدام کند ولی هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

وی با اشاره به اقدام سایپا برای ایجاد یک مؤسسه مالی و اعتباری افزود: خیلی ضروری نیست که به موازات ایجاد این مؤسسه به سراغ خرید سهم ایران خودرو در بانک پارسیان برویم ولی باز هم این مسئله در حال بررسی است.

کد خبر 86975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز