وزیر کشور گفت: دوره زمانی ۳۵ روزه برگزاری انتخابات متاثر از فضای اندوهبار شهادت رئیس‌جمهور خدوم، انقلابی، مومن ‌محبوب، آیت‌الله رئیسی عزیز و همراهان شهیدشان بود.

احمد وحیدی

به گزارش همشهری آنلاین، احمد وحیدی وزیر کشور صبح امروز بکشنبه ۷مرداد در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان گفت: پروردگار بلندمرتبه را سپاسگزارم که با لطف و رحمت بیکران خود، به همه ما توفیق خدمت به ملت شریف ایران را در نظام مردمسالاری دینی عطا فرمود و در در امتداد این توفیق امکان برگزاری مطلوب انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را مهیا ساخت.

وزیر کشور اضافه کرد: از دستاوردهای سترگ مردمسالاری دینی، آزادی سیاسی و حضور مردم در صحنه‌های تعیین سرنوشت خود است که از ابتدای انقلاب تاکنون در ۴۴ انتخابات به منصه ظهور رسیده است.

وی یادآور شد: بی‌تردید پرچمدار این حرکت بزرگ و ملی، در راستای افق‌های پیشرفت و عدالت، امام عظیم‌الشان و مقام معظم رهبری هستند که همواره با رهبری حکیمانه خود، از حرکت کشور به سوی قله‌های ایران سرافراز و قوی مراقبت کردند.

وحیدی در ادامه خاطرنشان کرد: در این فرصت، تشکر خالصانه خود را از رهنمودهای و حمایت‌های حضرت‌عالی، ابراز می‌دارم.

وزیر کشور افزود: دوره زمانی ۳۵ روزه برگزاری انتخابات، متاثر از فضای اندوهبارِ شهادت رئیس جمهور خودم، انقلابی، مومن ‌محبوب، آیت‌الله رئیسی عزیز و همراهان شهیدشان بود. شهید رئیسی با تلاش بی‌وقفه خود در خدمت و با سر دست گرفتن ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، در گفتار و رفتار خود، تراز و نصاب جدیدی برای تصدی مسئولیت در جمهوری اسلامی رقم زد و نویدبخش این حقیقت شد که مسیر روشن انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب با اراده جمعی عقلانیت انقلابی و کارآمدی جهادی طی میشود.

وی گفت: خدا را شاکرم که افتخار خدمت در دولتی را نصیبم کرد که رئیس آن، پس از مجاهدت‌های فراوان، با شهادت در درگاه الهی پذیرفته شد و صحنه‌های پرشکوه قدرشناسی مردم بزرگ ایران از خدمت‌گذار خود در حماسه تاریخی بدرقه وی، مهر تاییدی از جانب ملت بر کارنامه ایشان گردید و رهبری معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات متعدد خود از ایشان تمجید کردن و شهید جمهورش را مغتنم خواندند.

وزیر کشور تصریح کرد: دولت سیزدهم و وزارت کشور مفتخر است بعنوان مجری انتخابات، بر اساس قانون و مولفه‌های چهارگانه رهبری انقلاب مبنی بر سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت، فرایند انتخابات را به پایان برساند. اکنون که فرایند انتخابات با تایید شورای نگهبان به پایان رسیده است، لازم می‌دانم گزارش را از روند برگزاری انتخابات ارائه کنم.

وحیدی اظهار داشت: در گام نخست، جلسات سران قوا در راستای تدبیر امور کلان فرآیند انتخابات، پس از شهادت رئیس جمهور برگزار شد. متعاقب آن، ستاد انتخابات کشور، کمیته‌های مختلف کشور به همراه هیأت بازرسی و ستاد امنیت انتخابات و نیز ستادهای. انتخابات در ۳۱ استان تشکیل شد.

وی ادامه داد: در گام بعد، براساس قانون انتخابات ریاست جمهوری، هیات اجرایی مرکزی در وزارت کشور تشکیل شد و با برگزاری جلسات متعدد، تصمیمات لازم را در راستای تسهیل روند برگزاری انتخابات، اتخاذ کرد. علاوه براین، ۱۳۰۰ هیات اجرایی در شهرستان‌ها و بخش‌ها و همچنین حوزه‌های انتخابیه خارج از کشور، برای اجرای انتخابات ریاست جمهوری، تشکیل شد.

۸۰ نفر در انتخابات ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۶ نفر تایید صلاحیت شدند

وحیدی افزود: وزارت کشور با توجه به مصوبه شورای نگهبان، درتعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی مذهبی و مدیر و تدبیر بودن نامزدهای ریاست جمهوری، از ۲۸۷ نفر مراجعه‌کننده، ۸۰ نفر را واجد شرایط ثبت نام شناخت که پس از اخذ و تایید مدارک به شورای نگهبان معرفی شدند و این شورا نهایتا ۶ نفر را واجد صلاحیت‌های لازم تشخیص داد.

وزیر کشور گفت: در راستای بسترسازی رقابت‌ها و به منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی و نیز بررسی و نظارت بر برنامه‌های تبلیغاتی در صداوسیما و سایر فضاها طبق قانون، کمیسیون بررسی تبلیغات تشکیل و ۲۶ جلسه برگزار کرد.

وی با بیان اینکه فرصت حضور برای هر نامزد به میزان ۳۵ ساعت٫ هزاران برنامه خبری، تبیینی و تبلیغی ‌از رسانه‌ی ملی بود، گفت: پخش از شبکه‌های سراسری و استانی از جمله اقدامات شایسته تقدیر صداوسیما بود.

وحیدی تصریح کرد: شایان ذکر است به طور میانگین ۵۲۰ میلیون پیامک تبلیغاتی برای هر نامزد ارسال شد و از ظرفیت‌های پیام رسان‌های داخلی به طور مناسبی استفاده شد؛ به‌گونه‌ای که برای هر نامزد در پیامرسان‌های داخلی، ۱۰ خدمت بدون هزینه اختصاص یافت.

انتخابات ریاست‌جمهوری در روزهای هشتم و پانزدهم تیرماه در ۵۸۶۴۰ شعبه اخذ رای در سراسر کشور برگزار شد

وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری در روزهای هشتم و پانزدهم تیرماه در ۵۸۶۴۰ شعبه اخذ رای در سراسر کشور برگزار شد، گفت: ۶۰۰ هزار نفر عوامل اجرایی در این شعب مستقر شدند. توسط وزارت امور خارجه بسترهای لازم برای حضور هم‌میهنان عزیز مقیم خارج از کشور مهیا شد به طوری در ۹۸ کشور جهان و در قالب ۳۳۶ شعبه اخذ رای برگزار شد.

وی اظهار داشت: ستاد امنیت انتخابات با مجموعه بزرگ نهادهای نظامی و انتظامی و اطلاعاتی- امنیتی فعالیت کردند تا مردم در امنیت کامل در روز انتخابات در شعب انتخابات حاضر شوند. نقش بی‌بدیل این عزیزان در طول انتخابات و به ویژه حضور ۲۴۰ هزار نفر از فراجا و بسیج با فرماندهی فراجا در تامین امنیت شعب اخذ رای و همچنین آمادگی همه یگان‌های نظامی و انتظامی از مرزها تا عمق کشور، ستودنی است.

وحیدی گفت: از طریق تشکیل هیات مرکزی بازرسی انتخابات و ساماندهی بیش از ۶۰۰۰ بازرس، برگزاری سالم و قانونمند انتخابات، مورد مراقبت و نظارت کامل قرار گرفت. ۲۰۰ هزار نفر ناظر شورای نگهبان نیز در پای صندوق‌های رای حضور داشتند. همچنین در مرحله اول، ۳۷ هزار و در مرحله دوم، بیش از ۶۶ هزار نماینده نامزدها رای‌گیری تا شمارش در شعیب و سپس در مراکز تجمیع آرا، در فرمانداری‌های و بخشداری‌ها حضور داشتند.

وزیر کشور تصریح کرد: نمایندگان ستاد مرکزی نامزدها نیز در ستاد انتخابات کشور، با دسترسی کامل به سامانه جامع انتخابات، به طور مستمر کل فرایند انتخابات را رویت می‌کردند.

وی اضافه کرد: ورود پیشگیرانه قوه قضاییه و دادستانی‌ها، به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف احتمالی و ایجاد فضای سالم رقابتی، بسیار اثربخش بود؛ به گونه‌ای مه کمترین تعداد پرونده قضایی در این دوره تشکیل شد.

وحیدی خاطرنشان کرد: انتخابات در تمامی کشور، در هر دو مرحله راس ساعت ۸ صبح آغاز و احراز هویت الکترونیکی در سراسر کشور به صورت برخط، تا پایان رای‌گیری انجام گرفت. از طریق سامانه جامع انتخابات، همه فرایندهای اجرایی به‌خوبی مدیریت شد و مشکلی درخصوص تعرفه، اختلال ارتباطی و تخلفات انتخاباتی به‌وجود نیامد.

در این دوره، تعداد ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر از هم‌وطنان، واحد شرایط رای دادن بودند. در دور اول انتخابات ۲۴ میلیون ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای و در مرحله دوم، ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رای اخذ شد. این حضور هم‌وطنان عزیز، مشارکت ۴۹/۸ درصدی را در مرحله دوم رقم زد و در پایان این مشارکت مجموعه ۵۵ میلیون نفری، «مسعود پزشکیان» با کسب ۱۶ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۹۲۵ رای، معادل ۱۳/۶ درصد از کل آرای مأخوذه، به‌عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

ویژگی‌های انتخابات چهاردهم

وزیر کشور ویژگی‌های انتخابات چهاردهم را در ۸ نکته به شرح زیر خلاصه کرد:

۱. برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در دو مرحله در مدت ۳۵ روز و در حجم بزرگی از اقدامات.

۲. ثبت نام نامزدهای انتخابات در چارچوبی معقول و به دور ازانتشار تصاویر مخدوش که در شأن نظام انتخاباتی کشور نبوده و بعضا در ادوار گذشته وجود داشت.

۳. آرامش سیاسی از آغاز تا پایان انتخابات همراه با سلامت کامل درعین رقابت فشرده میان نامزدها.

۴. تامین امنیت انتخابات با وجود برآورد تهدیدات خرابکارانه تروریستی و سایبری.

۵. زمینه‌‎سازی و تسهیل‌گیری برای حضور همه سلایق سیاسی و در عین حال عدم پذیرش کوچکترین دخالت جانبدارانه از سوی مجریان و ناظران به سمت هر جناح و نامزد.

۶. اجرای تبلیعات انتخاباتی توسط نامزدها، ستادها و هواداران در فضای قانونمند بدون تبلیغات پهزینه و بارعایت اخلاق سیاسی با توجه به رویکرد کمیسیون بررسی تبلیغات و فرصت‌سازی مناسب رسانه ملی برای تبلیغات.

۷. دقت و صحت کامل فرآیند اجرایی انتخابات در طول روز اخذ رأی و اطلاع رسانی عمومی مستمر سرعت در شمارش، تجمیع و اعلام نتیجه انتخابات.

۸. افزایش ۲۵ درصدی رای دهندگان در مرحله دوم نسبت به مرحله اول.

وحیدی در خاتمه سخنانش هم چنین از سران قوا، و همه افراد و نهادهایی که به نحوی در برگزاری فرآیند انتخابات دخیل بوده‌اند، سپاسگزاری کرد.

کد خبر 869837
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha