تحریم های غربی علیه روسیه منجر به جریمه ۷.۵ میلیون دلاری یک بانک آمریکایی شده و در آن سوی ماجرا، روسیه در حال تلاش برای راه اندازی شبکه پرداخت شبه سوئیفت در گروه بریکس است. گروه جی ۷ به فرود نرم اقتصاد جهانی و فرار آن از رکود امیدوار هستند. در آن سوی ماجرا بانک جهانی کاهش تورم در ایران را تایید کرد.

بریکس

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرد: اعضای بریکس در حال تبادل‌نظر و کار بر روی ایجاد سیستم پرداخت برای کشورهای عضو است؛ البته این پروژه کاملأ پیچیده بوده و درک و ترویج آن در میان شرکا نیاز به زمان دارد.

کاهش تورم ایران از نظر بانک جهانی

بانک جهانی اعلام کرد: علیرغم یک روند تعدیل‌کننده، تورم قیمت مصرف‌کننده برای پنجمین سال متوالی در سال ۱۴۰۲ بالای ۴۰ درصد باقی ماند. از زمان اعلام تغییرات در یارانه نرخ ارز در ژوئن ۲۰۲۲ و افزایش تورم متعاقب آن، تورم به‌تدریج کم شد و از ۵۵.۵ درصد (نسبت به مدت مشابه سال قبل) در آوریل ۲۰۲۳ به ۳۱ درصد (نسبت به مدت مشابه سال قبل) در می ۲۰۲۴ کاهش یافت.

به عقیده کارشناسان بانک جهانی، این روند با انقباض سیاست پولی اخیر و تثبیت ارزش ریال به دنبال برخی پیشرفت‌های جزئی در مذاکرات با ایالات‌متحده و اخبار مربوط به لغو مسدود شدن وجوه در خارج از کشور حمایت شد.

واکنش بیت کوین به سخنرانی ترامپ

بیت کوین پس از سخنرانی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رشد کرد و به بالای ۶۹ هزار دلار رسید اما چند ساعت بعد دوباره وارد روند کاهشی شد و تا ۶۷ هزار دلار افت کرد.

ترامپ، در کنفرانس بیت کوین در نشویل تنسی، گفت قصد دارد در صورت انتخاب مجدد، ۱۰۰ درصد از ذخایر بیت کوین ایالات‌متحده را به‌عنوان «ذخیره ملی استراتژیک» حفظ کند.

او همچنین قصد خود را برای توقف توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) اعلام کرد و بر برنامه خود برای قرار دادن ایالات‌متحده به‌عنوان کشور برتر برای استخراج بیت کوین تأکید کرد.

بانک آمریکایی برای نقض تحریم‌های روسیه جریمه شد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) در خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: بانک «استیت استریت» ۷.۵ میلیون دلار برای موارد نقض تحریم‌های مربوط به روسیه و اوکراین در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ پرداخت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، طبق سند اوفک، این مؤسسه مالی و شرکت تابعه آن «شارلز ریور سیستمز» موافقت کرده‌اند به‌عنوان جریمه نقض آشکار مقررات تحریم‌های مربوط به اوکراین/روسیه حدود ۷.۵ میلیون دلار برای تسویه مسئولیت مدنی بالقوه خود پرداخت کنند.

این بیانیه حاکی است که در این پرونده حداقل ۳۸ مورد «تجدید یا صدور مجدد» صورت‌حساب برای مشتریان این بانک که گفته می‌شود مشمول تحریم‌ها بودند، صورت گرفته است.

کاهش ۱۴ درصدی درآمد بزرگ‌ترین وام‌دهنده انگلیس

گروه بانکداری لویدز به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک انگلیس، در گزارشی اعلام کرد: سود قبل از مالیات این بانک در نیمه اول سال جاری کاهش ۱۴ درصدی را ثبت کرده و به ۳.۳ میلیارد پوند معادل ۴.۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش رویترز، اگرچه این سود اندکی بالاتر از پیش‌بینی‌ها بود، اما شرایط معاملاتی سخت‌تر از حد انتظار و افزایش هزینه‌ها به سهام بانک لویدز ضربه سنگینی زد.

نیاز سالانه ۳ تریلیون دلاری اقتصاد پاک به سرمایه جدید

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در دیدار وزیران دارایی کشورهای گروه ۲۰، اعلام کرد: گذار جهانی به اقتصاد کم‌کربن، تا سال ۲۰۵۰ مستلزم سالانه سه تریلیون دلار سرمایه جدید است که بسیار بالاتر از سطح فاینانس فعلی است.

اقتصادهای ثروتمند، ۱۱۶ میلیارد دلار برای فاینانس اقلیمی برای کشورهای درحال‌توسعه در سال ۲۰۲۲ فراهم کردند که ۴۰ درصد آن از سوی بانک‌های توسعه چندجانبه داده شد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: این نیاز فاینانس، بزرگ‌ترین فرصت اقتصادی قرن بیست و یکم است و می‌تواند برای حمایت از رشد پایدار و فراگیرتر ازجمله برای کشورهای نیازمند سرمایه‌گذاری، استفاده شود.

رشد سود رنو به کمک ۱۰ مدل خودروی برقی

شرکت خودروسازی رنو به دلیل قیمت‌گذاری قوی و عرضه خودروهای برقی جدید، سود عملیاتی بهتر از حد انتظار برای نیمه اول سال را منتشر کرد و به پیش‌بینی حاشیه سود تمام سال خود پایبند بود.

این خودروساز فرانسوی هفته گذشته گزارش داد که حجم فروش نیمه اول آن نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ به دلیل عملکرد قوی مدل‌های هیبریدی در اروپا و منطقه کلیدی آن، ۱.۹ درصد افزایش یافته است.

رنو حاشیه عملیاتی بالاتر ۸.۱ درصدی را برای نیمه اول سال ثبت کرد که نسبت به ۷.۶ درصد در سال قبل و بالاتر از ۷.۹ درصدی که تحلیلگران انتظار داشتند، افزایش یافت.

احتمال فرود نرم اقتصاد جهانی

در بیانیه گروه ۲۰ اعلام شد: تورم جهانی به دلیل سیاست‌های پولی مناسب بانک‌های مرکزی و کاهش شوک‌های عرضه، همچنان از سطوح بالا به پایین می‌آید و احتمال فرود نرم اقتصاد جهانی باوجود چالش‌های متعدد وجود دارد.

بانک‌های مرکزی به‌شدت متعهد به دستیابی به ثبات قیمت در راستای وظایف مربوطه خود هستند و به تنظیم سیاست‌های پولی خود به‌گونه‌ای ادامه می‌دهند که وابسته به داده‌های کلان اقتصادی ورودی است.

فرود نرم وضعیتی است که بانک مرکزی نرخ‌های بهره را بیش‌ازحد افزایش می‌دهد و منجر به‌کندی اقتصادی می‌شود؛ اما از رکود جلوگیری می‌کند.

کد خبر 869926
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha