دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

بانک مرکزی گزارش داد تورم تولیدکننده در تیرماه امسال در مقایسه با تیرماه سال قبل ۶.۱واحد درصد کاهش یافته است.

صنعت / واحد تولیدی / کارگر صنعتی

به‌گزارش همشهری آنلاین، تورم تولیدکننده یکی از شاخص‌های کلیدی اقتصاد است که از آن با نام تورم پیش نگر هم نام برده می‌شود چرا که اثرات تورم تولیدکننده بعد از مدتی به بازار مصرف منتقل می‌شود و منجر به تورم مصرف‌کننده یا تورم عمومی می‌شود. در چنین شرایطی تازه‌ترین آمارها حاکی از روند نزولی تورم تولیدکننده است. آنطور که بانک مرکزی گزارش کرده است در تیرماه امسال تورم تولیدکننده به ۲۹درصد رسیده درحالی‌که تیرماه سال قبل این مقدار ۳۵.۱درصد بود.

نکته مهم‌تر کاهش ۷واحد درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه تولید است که از ۳۲درصد از تیرماه پارسال به ۲۵درصد در تیرماه امسال رسیده است.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد سطح تورم در تولیدات محصولات کشاورزی، جنگل‌داری و ماهیگیری نیز در تیرماه امسال ۳۰.۴درصد و در بخش صنعت ۲۴.۱درصد بوده است.

بیشتر بخوانید

دومینوی سقوط بورس های جهان | چرا بورس های جهان سقوط کردند؟

ترمز قیمت سیمان کشیده شد

همچنین تورم نقطه به نقطه بخش کشاورزی و جنگل‌داری و صنعت نیز به‌ترتیب به ۲۴.۵ و ۱۹.۲درصد رسیده است که از یک روند کاهنده خبر می‌دهد.

انتظار می‌رود با تداوم روند نزولی تورم تولیدکننده شاخص بهای مصرف‌کننده که تورم کل کشور را نیز نشان می‌دهد در ماه‌های آینده تحت‌تأثیر قرار گیرد و با نزول بیشتری مواجه شود.

ظهور نشانه های کاهش تورم

کد خبر 871858
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha