یک منبع خبر داده که سرانجام حکومت سرپرست افغانستان درخواست ایران برای انجام فرایند معرفی و پذیرش دیپلمات‌ها براساس سازوکار کنوانسیون وین را پذیرفته و در نتیجه آن، «سرپرست» معرفی‌شده از سوی طالبان برای کنسولگری افغانستان در مشهد مقدس از سوی ایران، پذیرفته شده که از اعضای همین هیأت نمایندگی است.

ايران-افغانستان

به گزارش همشهری آنلاین، مأموریت عبدالجابر انصار؛ سرکنسول افغانستان در مشهد مقدس به پایان رسیده و حکومت سرپرست طالبان براساس سازوکار حقوقی تعریف‌شده در کنوانسیون وین، جانشین آقای انصار را به‌عنوان «سرپرست» این کنسولگری معرفی کرده است.

یک منبع موثق به ایراف گفته که سرپرست کنسولگری افغانستان در مشهد مقدس توسط ایران پذیرفته شده و به زودی رسما معرفی و جانشین عبدالجابر انصار خواهد شد.

این در حالی است که پیش از این، جمهوری اسلامی ایران، دیپلمات معرفی شده از سوی طالبان برای سرپرستی کنسولگری مشهد را رد کرده بود و دلیل آن، عدم طی مراحل قانونی روند معرفی او براساس کنوانسیون وین از سوی طالبان بود.

در آن زمان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه گفت هرگونه تغییر در کادر کنسولی افغانستان در مشهد باید مطابق با کنوانسیون ۱۹۶۳ وین در باره روابط کنسولی باشد.

واکنش آقای کنعانی به تغییرات گزارش شده در کارمندان سرکنسولگری افغانستان در مشهد بود که بدون اطلاع مقامات ایرانی از سوی وزارت خارجه طالبان انجام شده بود.

پذیرش سرپرست معرفی‌شده از سوی طالبان در کنسولگری افغانستان در مشهد اما صرفا به منظور تسهیل ارائه خدمات کنسولی به میلیون‌های مهاجر افغانستانی در ایران صورت گرفته و به معنای شناسایی رسمی دولت طالبان از سوی تهران نیست. موضع ایران درباره لزوم تشکیل یک دولت فراگیر و مبتنی بر مشارکت و مشروعیت داخلی در افغانستان تغییر نکرده است.

کد خبر 869945
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    2 0
    این افغانیها را بیرون کنید
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    1 0
    طالبان سیخی چند هرچه زودتر باید دولت فراگیر ملی با انتخابات مردمی در افغانستان مستقر بشه افغانی ها هم برگردند کشور خودشون
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    1 0
    طالبان است دیگه کنوانسیون چه می‌فهمند اینا فقط بلدند آدم بکشند
    • سید IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
      0 0
      افغانی نگو طالب پرست بگو