سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

ترجمه عبدالحسین غلامرضایی: شهرت ساختمان‌های سبز به خاطر ذخیره منابع طبیعی و استفاده از مواد جایگزین و کاهش آلودگی هوا دارای اهمیت بسیار است.

این اهمیت به حدی است که از رونق ساخت‌وسازهای استاندارد قدیمی روز به روز کاسته شده و بر رونق ساختمان‌های سبز افزوده می‌شود.

اخیراً ایالات متحده آمریکا و چین توافقنامه‌ای جهت همکاری دو کشور به‌منظور توسعه روزافزون تکنولوژی‌های سبز امضا کردند. این توافقنامه بین سازمان انرژی آمریکا و وزارت مسکن و شهرسازی چین در روز سه‌شنبه گذشته صورت گرفت. یک روز قبل نیز توافقنامه دیگری امضا شد که از طرفین خواسته است جهت کاربرد تکنولوژی‌های پاک با کربن کمتر در امور ساختمان و خودرو‌سازی‌ همکاری کنند.

استوون چو، دبیر سازمان انرژی چین که برای حاضران در اجلاس سخنرانی می‌کرد گفت، هدف ما از این همکاری احداث ساختمان‌هایی است که 80 درصد بهره‌وری و کارایی بیشتر داشته باشند. ما از کارشناسان و تکنسین‌های هر دو کشور می‌خواهیم که با تبادل نظر و تجزیه و تحلیل نظرات در توسعه تکنولوژی ساخت ساختمان‌های سبز با کارایی بیشتر تلاش کنند و در حد امکان طرح‌هایی ارائه دهند که ساختمان‌ها انرژی را در خود ذخیره کرده و از اتلاف آن جلوگیری کنند.  دو کشور علاوه بر آزمایش راه‌هایی جهت توسعه انرژی‌های پایدار در چین، باید برای امکان‌پذیرشدن اجرای طرح‌های مورد نظر نیز تلاش کنند.

طبق نظر کارشناسان، برآورد می‌شود که نیمی از ساختمان‌های مسقف جدید جهان هر سال در چین ساخته می‌شود و مقامات چینی می‌گویند که ظرف مدت 15سال آینده واحد‌های مسکونی که در چین ساخته خواهد شد به اندازه تمام واحد‌های مسکونی فعلی آمریکا است.

در مجموع ساختمان‌ها حدود 40 درصد انرژی جهان را مصرف می‌کنند و مسئول انتشار نیمی از گازهای گلخانه‌ای در جهان هستند‌ اما با پیشرفت و بهینه‌سازی‌ ساختمان‌های موجود و استفاده از تجهیزات سبز برای ساخت و ساز ساختمان‌های جدید انتظار می‌رود که حداقل 30 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان کاسته شود.

کارشناسان فنی هر دو کشور انتظار دارند که بتوانند در زمینه‌های مختلف انرژی با هم همکاری کنند. آنها در کارهای اجرایی سطح بالا از قبیل روش‌های جدید و کم هزینه عایق بندی، سیستم‌های نوین روشنایی، روش‌های ذخیره گرما و سرما در منازل و نصب پمپ‌های مکش گرمای مرکز زمین جهت گرم کردن ساختمان‌ها و تولید الکتریسیته از انرژی خورشید و نصب آبگرمکن‌های خورشیدی و... با هم تبادل نظر خواهند کرد تا اصلاحات را در زمینه ساخت‌وساز‌های سبز به حداکثر برسانند.

چین و آمریکا موافقت کردند که در توسعه و تکمیل استانداردهای شهرهای جدید نیز با هم همکاری کنند؛  شهر‌هایی که با ترکیبات سبز بنا شوند و از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر استفاده کنند و همچنین سیستم حمل‌ونقل آنها کمترین آلایندگی را برای محیط‌زیست در بر داشته باشد.

Greener buildings.com

کد خبر 87015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز