دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

حدود ۲‌ماه از ورود نخستین سری از تاکسی‌های برقی به ناوگان تاکسیرانی تهران می‌گذرد، اما این تاکسی‌های آبی فیروزه‌ای چه تفاوتی با دیگر تاکسی‌ها دارند؟

تاکسی برقی

به گزارش همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور، تاکسی‌های آبی فیروزه‌ای چه تفاوتی با دیگر تاکسی‌ها دارند؟ برای پاسخ به این سؤال سراغ یکی از راننده‌های این تاکسی‌های جدید شهر رفتیم. مهدی قاسمی، ۴۴سال دارد و از ۸سال پیش راننده تاکسی است. او که تا همین ۵۰روز قبل، پیش از آنکه تاکسی برقی‌اش را تحویل بگیرد با یک تاکسی سمند مدل‌۸۸در خط دولت‌آباد- متروی جوانمرد قصاب کار می‌کرد، برای ما از کار با خودروی برقی جدیدش می‌گوید.


کولر همیشه روشن
در تاکسی برقی هوا گرم و طاقت‌فرساست. همین موضوع باعث شده تا پیش از سوار شدن به تاکسی خسته و کلافه باشیم، اما وقتی سوار تاکسی می‌شویم، نشستن روی صندلی نرم و فضای خنک داخل ماشین حس خوشایندی به ما می‌دهد. در تاکسی برقی ۲دریچه کولر برای صندلی و سرنشینان عقب طراحی شده و صندلی‌ها بسیار راحت هستند؛ تاجایی‌که به‌نظر می‌آید از نشستن طولانی هم خسته نشوید. همین موضوع بهانه شروع گپ می‌شود. قاسمی درباره کیفیت و ویژگی‌های تاکسی‌ برقی‌اش نسبت به‌خودروی قبلی خود اینطور می‌گوید: تاکسی‌های قدیمی هم کولر داشت، اما در ترافیک ماشین جوش می‌آورد و مجبور بودیم آن را خاموش کنیم. خودمان اذیت می‌شدیم؛ چه برسد به مسافران، اما در این تاکسی‌ها کولر همیشه روشن است.

توقف یک‌ساعته در ایستگاه شارژ
شارژ باتری تاکسی، عدد ۳۰درصد را نشان می‌دهد و این یعنی باید خودرو شارژ شود؛ به همین دلیل راننده به سمت ایستگاه شارژ خودروهای برقی در میدان انقلاب می‌رود. شارژ تاکسی برقی حدود یک‌ساعت زمان می‌برد. قاسمی می‌گوید: معمولا ساعت‌های خلوت به ایستگاه شارژ می‌آیم. اگر تاکسی‌ای در نوبت باشد، حدود یک‌ساعت معطلی دارد. پیمایش تاکسی‌های برقی ۴۵۰کیلومتر است، اما با کولر و رادیو روشن پیمایش به حدود ۲۵۰کیلومتر می‌رسد. با توجه به اینکه تاکسی‌ها از صبح تا شب کار می‌کنند، تقریبا هرروز باید به ایستگاه شارژ برویم. در همین حین شارژ باتری کامل و راننده با پرداخت ۱۶هزار تومان از ایستگاه خارج می‌شود.

مشابه تاکسی‌های معمولی
در طول مسیر بارها رنگ آبی فیروزه‌ای تاکسی توجه مردم را به‌خود جلب می‌کند و نگاه‌ها به‌خودروی ما دوخته می‌شود، اما وقتی راننده مقابل پای آنها می‌ایستد یا عقب عقب می‌روند و با حرکت دست نشان می‌دهند که نمی‌خواهند سوار شوند یا از حالت چهره‌شان می‌شود فهمید که تعجب کرده و جاخورده‌اند! به‌نظرمی‌رسد این تاکسی‌ها برای مردم غریبه‌اند؛ درحالی‌که ۲۰۰تاکسی برقی از مدتی قبل در شهر در تردد هستند. قاسمی می‌گوید: بعضی‌ها از ترس کرایه بالا سوار نمی‌شوند؛ درحالی‌که کرایه مشابه تاکسی‌های معمولی است یا نهایت ۱۰تا ۲۰درصد بالاتر می‌گیریم؛ آن‌هم به شرط رضایت مسافر. بعضی‌ها هم فکر می‌کنند ماشین تشریفات یا خودروی سازمانی هستیم. یک‌بار مسافری پرسید: چرا با ماشین اداره مسافرکشی می‌کنی!

سرعت زیاد و شتاب بالا
حین گشت در پایتخت، موضوع صحبت به رضایت که می‌رسد، قاسمی می‌گوید: از لحاظ فنی این تاکسی‌ها خیلی خوب هستند. در این ۲ماهه نه ماشین من و نه ماشین دیگر همکارانم عیب و ایرادی نداشته است و از خدمات پس از فروش هم راضی‌اند. در گذشته از بس در ترافیک کلاج و ترمز می‌گرفتیم و گرما می‌خوردیم، وقتی به خانه برمی‌گشتیم خسته و کلافه بودیم، اما کار با این تاکسی‌برقی‌ها واقعا راحت و دوست‌داشتنی است. این ماشین‌ها سرعت زیاد و شتاب بالایی هم دارند و سرعت صفر تا ۱۰۰آنها ۴ثانیه است. تنها مشکل ما این است که در خارج از محدوده شهر تهران ایستگاه شارژی وجود ندارد. به مقصد می‌رسیم و از مهدی قاسمی می‌خواهیم آخرین قاب این سفر با تاکسی برقی را از دریچه دوربین ثبت کنیم؛ تاکسی‌ای که برای آسایش بیشتر مردم پایتخت است.

تهرانگردی با تاکسی های ناشناخته!

کد خبر 870206
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha