سازمان غذا و داروی آمریکا یک آزمایش خون را برای غربالگری سرطان روده بزرگ تأیید کرد و پزشکان امیدوارند به‌این‌ترتیب افراد به غربالگری برای تشخیص زودرس این سرطان علاقه بیشتری پیدا کنند.

test2

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) یا اف‌دی‌ای روز دوشنبه آزمایش خون «شیلد» (Shield) ساخت شرکت Guadrant Health را برای غربالگری سرطان روده بزرگ تأیید کرد. این آزمایش قرار نیست جایگزین روش معمول غربالگری این سرطان با کولونوسکوپی شود، اما پزشکان می‌گویند بالقوه می‌تواند به افزایش میزان غربالگری‌ها برای این سرطان بینجامد که دومین علت مرگ‌ومیر سرطان در آمریکا است.

آزمایش «شیلد» به عنوان یک ابزار غربالگری با هزینه ۸۹۵ دلار در اختیار پزشکان قرار گرفته است. اکنون با تأیید اف‌دی‌ای سازمان بیمه دولتی سالمندان Medicare و شرکت‌های بیمه خصوصی به احتمال زیاد خون هزینه این را پوشش می‌دهند و این امر باعث می‌شود بیماران به طور گسترده‌تری به آن دسترسی پیدا کنند.

کارشناسان خوش‌بینی محتاطانه‌ای درباره تأیید این آزمایش خون ابراز می‌کنند و می‌گویند باید در انتظار ماند و دید چه اثری بر میزان غربالگری سرطان روده بزرگ و راست‌روده می‌گذارد.

انجمن سرطان آمریکا تخمین می‌زند که بیش از ۵۳۰۰۰ نفر در سال جاری بر اثر سرطان روده بزرگ جان خود را از دست خواهند داد.

تأیید یک آزمایش خون برای تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ
این آزمایش دی‌ان‌ای سلول‌های سرطانی راه یافته به خون را شناسایی می‌کند

آزمایشی ساده‌تر برای غربالگری سرطان روده بزرگ

پژوهش منتشر شده در ماه مارس (اواخر اسفند) نشان داد که آزمایش شیلد در یافتن سرطان روده بزرگ و راست‌روده ۸۳ درصد کارایی دارد. این آزمایش با تشخیص DNA آزادشده از تومورهای سرطان به جریان خون، عمل می‌کند.

این آزمایش در یافتن سرطان‌های پیشرفته‌تر زمانی که تومورها مقدار بیشتری DNA را آزاد می‌کنند، کارآمدتر است. این بررسی نشان داد که آزمایش شیلد فقط ۱۳ درصد از پولیپ‌های مرحله اولیه روده بزرگ را تشخیص می‌دهد.

این آزمایش باید از ۴۵ سالگی - یعنی همان سن شروع غربالگری سرطان روده بزرگ با کولونوسکوپی - هر سه سال یک‌بار انجام شود.

آزمایش خون مثبت لزوماً به معنای تشخیص قطعی سرطان روده بزرگ نیست. اگر آزمایش مثبت باشد، بیماران همچنان به کولونوسکوپی نیاز دارند تا پزشکان بتوانند ببینند تومورها کجا هستند و تا چه حد پیشرفت کرده‌اند.

رابرت اسمیت، معاون ارشد علوم تشخیص زودهنگام سرطان در انجمن سرطان آمریکا، می‌گوید: «مردم باید درک کنند که آزمایش شیلد مثبت به کولونوسکوپی نیاز دارد تا معلوم شود شود که شما یک ضایعه پیشرفته پیش‌سرطانی یا سرطان روده بزرگ و راست‌روده دارید یا اینکه نتیجه آزمایش مثبت کاذب بوده است.»

این دومین آزمایش خونی است که برای غربالگری سرطان روده بزرگ تأیید می‌شود. قبلاً آزمایش (اپی پروکولون) Epi proColon ساخت شرکت Epigenomics در سال ۲۰۱۶ برای این منظور تأیید شده بود، اما این آزمایش به علت نگرانی‌ها درباره دقت آن به ندرت استفاده می‌شود و تحت پوشش بیمه هم نیست.

تأیید یک آزمایش خون برای تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ
سرطان روده بزرگ و پولیپ‌های پیش‌سرطانی

افزایش نگران‌کننده شیوع سرطان روده بزرگ در سنین پایینتر

انجمن سرطان آمریکا می‌گوید از میانه دهه ۱۹۹۰، روند نگران‌کننده افزایش سرطان روده بزرگ در افراد کمتر از ۵۵ سال در آمریکا بروز کرده است، به طوری که در این گروه سنی هر سال افزایش یک تا دو درصدی این سرطان رخ می‌دهد. در مقابل در همین دوره زمانی شمار موارد این سرطان و مرگ‌ومیرهای نشای از آن در افراد ۶۰ ساله و بالاتر در حال کاهش بوده است.

بیشتر بخوانید: دلایل ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ چیست؟

سرطان روده بزرگ و راست‌روده یکی از معدود سرطان‌هایی است که با غربالگری قابل‌پیشگیری بوده است و کولونوسکوپی دقیق‌ترین شیوه برای بررسی آن بود است. اگر هنگام کولونوسکوپی پزشک پولیپی را در روده بزرگ ببیند، آن را برمی‌دارد و به‌این‌ترتیب از ایجاد سرطان بوسیله آن در آینده جلوگیری می‌کند. اما مشکل این است که کمتر از ۶۰ درصد افراد واجد شرایط غربالگری توصیه‌شده برای این سرطان با کولونوسکوپی را انجام می‌دهند.

کارشناسان می‌گویند اگر این آزمایش خون شمار افرادی را که برای سرطان روده بزرگ غربالگری می‌شوند، افزایش دهد، تأثیر بزرگی ایجاد خواهد کرد.

به گفته آنها افراد در دهه ۴۰ و ۵۰ زندگی کمترین پذیرش را در انجام غربالگری برای سرطان روده بزرگ نشان می‌دهند، چرا که این افراد معمولاً شاغل و خانواده‌دار هستند و مسئولیت‌های دیگری در زندگی دارند که مانع از آن می‌شود که از خودشان مراقبت کنند.

دشواری‌های کولونوسکوپی

کولونوسکوپی عملی وقت‌گیری است و افراد مجبور برای انجام آن دست‌کم یک روز مرخصی بگیرند. همچنین بسیاری از افراد آن را عملی نامطبوع می‌شمارند. پزشکان در حین این عمل یک فیبر نوری را که دوربین ریزی به سر آن متصل است، از مقعد به درون راست‌روده فرد وارد می‌کنند و به دنبال تومورها یا نقاطی در پوشش داخلی روده بزرگ می‌گردند که ممکن است در آینده سرطانی شوند.

لازم است هنگامی که دوربین درون روده بزرگ است، چیزی در جلوی دیدش قرار نگرفته باشد. بنابراین بیماران در روز پیش از کولونوسکوپی باید مقادیری از یک ملین قوی را دریافت کنند و در نتیجه مدت زیادی را درون توالت بگذرانند.

همه این مشکلات تمایل افراد به انجام کولونوسکوپی را کم می‌کند.

یک روش دیگر برای غربالگری سرطان روده بزرگ شامل آزمایش‌های خون مخفی مدفوع می‌شود که وجود خون در مدفوع را شناسایی می‌کنند و وجود خون می‌تواند نشانه هشداردهنده وجود پولیپ روده بزرگ یا سرطان روده بزرگ باشد.

آزمایش‌های خون مخفی مدفوع در شناسایی سرطان بسیار مؤثر هستند، اما کارآمدی کمتری در شناسایی پولیپ‌های پیش‌سرطانی دارند.

منبع: ان‌بی‌سی نیوز

کد خبر 870259
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha