اکنون که پس از حدود ۳سال دولت شهید رئیسی به‌علت شهادت وی به پایان کار خود رسیده، مقایسه اوضاع اقتصاد کشور با ۳سال قبل در پایان دولت دوازدهم نشان می‌دهد شرایط بسیار بهتر از گذشته شده است و دولت چهاردهم در حالی پای به عرصه اجرا می‌گذارد که با زمین سوخته مواجه نیست.

به گزارش همشهری‌آنلاین، اکنون که پس از حدود ۳سال دولت شهید رئیسی به‌علت شهادت وی به پایان کار خود رسیده، مقایسه اوضاع اقتصاد کشور با ۳سال قبل در پایان دولت دوازدهم نشان می‌دهد شرایط بسیار بهتر از گذشته شده است و دولت چهاردهم در حالی پای به عرصه اجرا می‌گذارد که با زمین سوخته مواجه نیست. به‌عنوان مثال درحالی‌که نرخ تورم (طبق اعلام بانک مرکزی) در اواخر دولت دوازدهم به حدود ۶۰درصد هم رسیده بود، در اردیبهشت امسال به ۴۳درصد کاهش یافت. نکته مهم آنکه تورم حدودا ۶۰درصدی اواخر دولت دوازدهم، بالاترین تورم در کشور طی ۸۰سال اخیر محسوب می‌شود.

استقراض دولت صفر شد

دولت دوازدهم در ۴‌ماه نخست سال۱۴۰۰ بیش از ۵۰هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی در قالب تنخواه، استقراض کرده بود که دولت سیزدهم در پایان سال۱۴۰۰ مجبور شد این رقم را تسویه کند. اما اکنون دولت در حالی تغییر کرده که دولت سیزدهم در ۴ماه نخست امسال یک ریال هم از بانک مرکزی در قالب تنخواه استقراض نکرده و از این بابت فشاری به دولت جدید نخواهد آمد.

سایر شاخص‌های مهم اقتصادی هم در پایان دولت سیزدهم نسبت به پایان دولت دوازدهم در وضعیت بهتری است. مثلا نرخ بیکاری در سال۱۴۰۲ به ۸/۱درصد کاهش یافت که کمترین نرخ بیکاری پس از انقلاب است. رشد نقدینگی (به‌عنوان عامل اصلی تورم) که در پایان سال۱۳۹۹ به بالاترین رقم پس از انقلاب افزایش یافته بود، هم‌اکنون به ۲۶/۸درصد کاهش یافته است. صادرات نفت و کالاهای غیرنفتی در ۳سال گذشته رشد چشمگیری نسبت به پایان دولت قبل پیدا کرده و حتی صادرات غیرنفتی در سال۱۴۰۱ رکورد سال‌های پس از انقلاب را زد. به مدد رشد صادرات، تراز حساب جاری کشور که در سال۱۳۹۹ منفی شده بود، دوباره مثبت شده است.

رشد اقتصادی ۳ برابر شد

رشد اقتصادی فصلی کشور که در ۸سال دولت حسن روحانی به‌طور متوسط ۱/۵درصد بود در ۳سال دولت شهید رئیسی ۳برابر شد و به ۴/۵درصد افزایش یافت.
رقم سرمایه‌گذاری معتبر خارجی که در سال۱۳۹۹ به کمترین رقم ۲دهه اخیر کاسته شده بود، در سال۱۴۰۲ به بالاترین رقم پس از انقلاب رسید. درنتیجه، شاخص تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کشور (مهم‌ترین نشانه سرمایه‌گذاری در اقتصاد) پس از چند سال روند منفی، دوباره مثبت شد.

افزایش ظرفیت تولید برق در کشور در سال اول دولت سیزدهم رکورد ۴۰سال اخیر را زد. در زمینه توزیع درآمد هم شاخص ضریب جینی در سال۱۴۰۲ به کمترین رقم ۵۵سال اخیر کاهش یافت که نشانه افت چشمگیر فاصله طبقاتی در کشور است. بانک جهانی هم در محاسبات خود از کاهش ۶میلیون نفری تعداد فقرا در ایران در ۳سال دولت سیزدهم خبر داد درحالی‌که در ۸سال دولت روحانی ۱۰میلیون نفر بر تعداد فقرا اضافه شده بود. وضعیت ذخایر کالاهای اساسی هم در حال حاضر نسبت به پایان دولت دوازدهم به‌مراتب بهتر است.

زمین سوخته یا اسب زین شده؟ | مقایسه شاخص‌ های مهم اقتصادی کشور در پایان دولت‌سیزدهم با پایان دولت دوازدهم

کد خبر 870341
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha