اوایل هفته جاری، رئیس‌جمهوری در احکامی رئیس سازمان برنامه و بودجه و مشاور عالی خود را منصوب کرد. بدین‌ترتیب نخستین انتصابات اقتصادی در دولت چهاردهم رقم خورد.

پزشكيان و طيب نيا

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری، ابتدای هفته جاری، در حکمی «سید حمید پورمحمدی» را به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و علی طیب‌نیا را به‌عنوان مشاور عالی خود منصوب کرد.

انتصاب علی طیب‌نیا به‌عنوان مشاور عالی رئیس‌جمهور برخلاف توقعاتی است که در زمان انتخابات وجود داشت.

طیب‌نیا در زمان انتخابات، با تبلیغات گسترده به‌عنوان فرمانده اقتصادی دولت پزشکیان معرفی شد و کار خود را در ستاد وی شروع کرد. جریان حامی پزشکیان هم با توجه به کارنامه طیب‌نیا در وزارت اقتصاد در دولت یازدهم، از او با عناوین مثبتی همچون طبیب تورم، وزیر ضدتورم و طبیب اقتصاد ایران استقبال کردند.

پس از پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری، انتظار می‌رفت طیب‌نیا به معاون اولی رئیس‌جمهور منصوب شود تا فرماندهی اقتصادی دولت را برعهده بگیرد؛ اما برخلاف همه انتظارات، محمدرضا عارف به این جایگاه منصوب شد. پس از آن جایگاهی که برای طیب‌نیا قابل تصور بود، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به‌عنوان فرمانده اقتصادی دولت بود که این هم محقق نشد.

انتصاب پورمحمدی به ریاست سازمان برنامه و بودجه هم نشان‌دهنده کاهش اثرگذاری طیب‌نیا است چراکه پورمحمدی بیشتر به حلقه تاجگردون و صفدر حسینی، نزدیک است تا طیب‌نیا؛ از این‌رو می‌توان گفت که فعلا طیب‌نیا در دولت چهاردهم در حاشیه قرار گرفته است و نمی‌توان او را فرمانده اقتصادی دولت نامید.

ترجیح طیب‌نیا به حاشیه‌نشینی

۳ ضلع اقتصاد هر دولتی عبارتند از: بانک مرکزی، سازمان برنامه و وزارت اقتصاد. طبیعی است اگر قرار بود طیب‌نیا فرمانده اقتصادی دولت باشد، باید هر ۳ نفر را او تعیین می‌کرد؛ اما با انتصاب پورمحمدی به ریاست سازمان برنامه، مشخص شد که در گام اول، اوضاع به کام طیب‌نیا نبوده است.

شاید به همین دلیل بوده که طیب‌نیا ترجیح داده فعلا در نقش حاشیه‌ای مشاور در خدمت دولت چهاردهم باشد. طبیعی است وقتی تیم اقتصادی با نظر او تعیین نشود، او هم تمایلی نداشته باشد به‌عنوان فرمانده اقتصادی دولت شناخته شود و کارنامه دیگران به پای او نوشته شود.

مرد همه دولت‌ها

پزشکیان در حکم انتصاب رئیس سازمان برنامه و بودجه، حمید پورمحمدی را موظف به تحقق اهداف سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری و قانون برنامه توسعه کرده است. پورمحمدی در دولت‌های روحانی و شهید رئیسی معاون سازمان برنامه و بودجه بود. او در دولت احمدی‌نژاد هم قائم‌مقام بانک مرکزی و در دولت خاتمی معاون وزیر اقتصاد بود.

اکنون او با حضور در دولت چهاردهم، شاید به تنها مدیری تبدیل شده که در همه دولت‌ها در سطوح بالای مدیریتی حاضر بوده است. به‌نظر می‌رسد پورمحمدی مورد حمایت جریان نزدیک به غلامرضا تاجگردون (رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس) و صفدر حسینی (رئیس صندوق توسعه ملی در دولت یازدهم) است.

کالبدشکافی انتصابات اقتصادی در دولت چهاردهم | چرا طیب نیا حاشیه نشین شد؟

کد خبر 872134
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    0 0
    اینا چیزی از ارزش های آقای طیب نیا کم نمیکنه لاکن کدام ارزش ها ایشون و رفقایش بیل زن بودند همون دوره روحانی فقط و فقط جلوی افزایش ۹۰۰ درصدی دلار را می‌گرفتند کلی کار کرده بودند