هم طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه است، هم جزو ۱۰ خیابان بلند دنیا، از خیابان ولیعصر(عج) حرف می‌زنیم. همان خیابان خاطره‌انگیزی که از میدان راه‌آهن تا میدان تجریش، ردپای بسیاری از مهمترین رویدادهای تاریخی پایتخت بر تنش ثبت شده است. برخی آثار این خیابان هم به ثبت ملی رسیده اند.

اماکن خیابان ولیعصر

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: از بناهای تاریخی و خانه‌موزه‌ها گرفته تا مراکز خرید و بازارها، بوستان‌ها، اماکن مذهبی و مراکز فرهنگی هنری، این خیابان ۱۸ کیلومتری پر از مقاصد گردشگری و دیدنی‌هاست. اهمیت برخی اماکن این خیابان آنقدر زیاد است که در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.

نام مقصد: تکیه تجریش

شماره ثبت: ۱۱۲۱۵

معرفی: تکیه بزرگ تجریش مربوط به دوره قاجار است و در میدان تجریش، ضلع شمالی امامزاده صالح(ع) واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۸۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. تکیه تاریخی تجریش دارای پوشش شیروانی و پلان مستطیل شکل است. بنای آن در ۲ طبقه ساخته شده و طبقه دوم آن بالکن‌هایی مشرف بر صحن طبقه اول است. صحن وسط، سکویی به شکل مستطیل است که در گذشته به عنوان مکانی برای اجرای آیین شبیه‌خوانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. هر کدام از غرفه‌های تکیه تجریش در گذشته به نام یکی از اهالی قدیمی محل نامگذاری شده بودند.

از قهوه خانه آذری تا بلوار کشاورز

نام مقصد: حمام انصاری

شماره ثبت:۴۵۶۹

معرفی: حمام انصاری از حمام های قدیمی و تاریخی تهران است که در محدوده منطقه ۱۱ شهرداری و در حوالی میدان منیریه قرار گرفته است. این حمام مربوط به اواخر دوره قاجار است و در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تزئینات رسمی بندی گنبد سربینه، تزئینات گچبری جدید در ترنج‌های رسمی بندی گنبد سربینه و حجاری نقوش گیاهی سرستون‌ها، نمونه‌های تزئینات معماری در این بنای تاریخی است. این حمام شامل دو قسمت است. قسمت اصلی شامل فضاهای جانبی حمام سنتی است و در جبهه غربی هم اصل خود سنتی به مساحت حدود ۷۲ مترمربع قرار دارد.

از قهوه خانه آذری تا بلوار کشاورز

نام مقصد: قهوه‌خانه آذری

شماره ثبت: ۱۵۹۰۷

معرفی: قهوه‌خانه آذری یکی از بناهای باقی مانده از دوره قاجار است که در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. بافت این رستوران سنتی به همان شکل اولیه خود حفظ شده البته بازسازی‌هایی در سال ۱۳۷۲ در این مکان تاریخی صورت گرفت. از افتخارات دیگر ثبت شده در تاریخچه قهوه خانه آذری، دو مرتبه معرفی آن به عنوان بهترین مکان برای جذب توریست در کشور اسپانیا بوده ‌است. از دیوارهای آجری بنا تا دیوار آینه‌کاری شده مقابل درب ورودی که با رنگ نقاشی و تزیین شده همگی رنگ و بوی قدیمی دارند.

نام مقصد: مجموعه میدان راه‌آهن

شماره ثبت:۳۶۳۹

معرفی: مجموعه میدان راه‌آهن مربوط به دوره پهلوی اول و در واقع نقطه شروع خیابان ۱۸ کیلومتری ولیعصر(عج) است. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. راه‌ آهن تهران عمری به درازی راه آهن سراسری ایران دارد. نزدیک به یک قرن است که این ایستگاه پابرجاست و شمال ایران را به جنوب و شرق را به غرب آن متصل می‌کند. در زمان جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین، از این ایستگاه برای جابه‌جایی نیروها و مهمات استفاده می‌شد. در ساخت بنای این ایستگاه از معماری باشکوه ایران باستان الهام گرفته شده است.

نام مقصد: بلوار کشاورز

شماره ثبت: ۳۱۳۲۱

معرفی: بلوار کشاورز که در ابتدا بلوار نهر کرج یا بلوار آب کرج نام داشت و پس از بازدید الیزابت دوم از ایران در سال ۱۳۳۹ بلوار الیزابت نام گرفت، یک بلوار شرقی–غربی است که خیابان دکتر قریب را به میدان ولی‌عصر(عج) متصل می‌کند. این بلوار در سال ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. عملیات ساخت بلوار کشاورز در سال ۱۳۳۶ آغاز شد. سرفراز غزنی، استاد معماری و پژوهشگر مطرح، طراحی این بلوار را برعهده داشت. این بلوار پردرخت و خاطره‌انگیز، مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری محبوبی در پایتخت محسوب می‌شود.

از قهوه خانه آذری تا بلوار کشاورز

نام مقصد: مهمانسرای شرکت نفت

شماره ثبت: ۱۰۸۷۱

معرفی: مهمانسرای شرکت نفت یک اثر تاریخی است که در خیابان الهیه تهران واقع شده است. این باغ تاریخی مساحتی در حدود ۶۰۰۰ مترمربع دارد و از مهمانسرا هم اکنون به عنوان باشگاه الهیه یاد می شود. بنای اصلی این مجموعه که شامل ۳ اتاق، یک پلکان ورودی به طبقه دوم و یک سالن پذیرایی است و در طبقه دوم نیز همین فضاها تکرار شده، مربوط به دوره قاجاریه است. قدمت بنایی که در ضلع شمالی بنای اصلی ساخته شده به دوران پهلوی باز می‌گردد و ضلع های شمالی و غربی بنای اصلی در دوران پس از انقلاب اسلامی ساخته شده است.

کد خبر 870398
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha