سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

یحیی آل‌اسحاق * در شرایط جدید اقتصادی کشور، همانگونه که مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری فرمودند، انتظار از دولت اتخاذ و اجرای برنامه‌های منسجم اقتصادی و انتخاب مدیران کارآمد و هماهنگ است

در دوره جدید باید شاهد ظهور و بروز همه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصاد کشور باشیم، بویژه در انتخاب مدیران و مسئولان دستگاه‌های اقتصادی. انتظار داریم در طول فعالیت دولت دهم شاهد استفاده از همه امکانات و فرصت‌های اقتصادی باشیم.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم که مسائل اقتصادی سرلوحه شعار همه نامزدها بود و به نظر می‌رسد همه قبول دارند که حوزه اقتصادی باید حوزه اصلی تصمیمات دولت دهم باشد.

مسائل اقتصادی را باید با نگاه اقتصادی واکاوی کرد و تصمیمات اقتصادی را نیز باید بر مبنای اصول اقتصادی، اتخاذ و سپس اجرا کرد. پیش‌شرط تصمیمات مناسب اقتصادی، داشتن یک تیم اقتصادی مناسب است. تیم اقتصادی دولت باید 4ویژگی داشته باشد.

1- هر یک از وزرا و مسئولان دستگاه‌ها و نهادهای اقتصادی باید حتما حرفه‌ای آن کار باشند و قطعا افراد تازه‌کار نمی‌توانند شرایط ویژه فعلی اقتصاد کشور را -  اگر آن را بحران ننامیم - مدیریت کنند.

2- گزینه‌های تیم اقتصادی دولت باید از روحیه معتدل و متناسب با اقتصاد برخوردار باشند. در اقتصاد باید نگاه حرفه‌ای و متعادل و جامع حاکم باشد و قاعدتا مدیران اقتصادی نیز باید چنین نگاهی داشته باشند.

3- آسیبی که در دولت‌های متعدد به اقتصاد ما وارد شده ناشی از آن است که تیم اقتصادی دولت‌ها همگن و هم‌سلیقه نبوده است. همگن نبودن تیم اقتصادی، آغاز نهضت اتلاف منابع و سرمایه و نیروی انسانی است.

اوضاع فعلی اقتصاد ما به گونه‌ای است که دیگر وقت انتصاب یک تیم غیرمنسجم و امیدواری به اینکه در طول کار با هم هماهنگ شوند، نداریم. اعضای اقتصادی دولت باید قبل از شروع کار و قبول مسئولیت با هم هماهنگ باشند یا هماهنگ شوند.

4- با قبول این که سیاست محترم است و اقتصاد هم همپوشانی‌هایی با سیاست دارد، اما قاطعانه باید گفت نگرش سیاسی به اقتصاد، قطعا آسیب‌هایی در پی دارد که این آسیب‌ها را سال‌هاست چشیده‌ایم. اقتصاد حوزه خاص خود را دارد و خواهش داریم که در این دوره به اقتصاد از جنس اقتصاد نگاه کنیم و اقتصاد را در اولویت تصمیمات قرار دهیم وگرنه باز همین می‌شود که شده است.

* رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران

کد خبر 87073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز