مصطفی موسوی تبار مدیر گروه مستند مرکز هنری رسانه‌ای نهضت با اشاره به مجموعه «سرطان اجتماع» بیان کرد که در مستندهای این مجموعه، تصاویر دیده نشده‌ای از پرونده‌های فساد به نمایش گذاشته می‌شود.

مستند

به گزارش همشهری آنلاین، ‌ سیدمصطفی موسوی تبار مدیر گروه مستند مرکز هنری رسانه ای نهضت درباره ساخت مجموعه «سرطان اجتماع» که با همکاری چند نهاد مختلف صورت گرفته است بیان کرد: زمانی که چند موسسه در تولید یک فیلم مستند مشارکت می کنند توانشان در هم ضرب می شود. داستان تولید مجموعه مستند «سرطان اجتماع» از سال ۹۷ با پرونده هایی که از موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی رسید در شبکه مستند کلید خورد و نهضت هم در ادامه مسیر به این جمع اضافه شد.

وی ادامه داد: تولید این مستند بسیار طولانی بود و همچنین ممیزی های آن هم از طرف پخش تلویزیون و نهادهای امنیتی پروسه ای سخت و جدی داشت. بالاخره بخشی از تصاویر از بازداشت مسئولان به دلیل فساد تا دیگر رویدادها برای اولین بار در این مستند به تصویر کشیده شده است. این اتفاق ویژه و مثبتی بود که نهادهای امنیتی از برخی مصلحت ها دست بردارند و اجازه دهند این مستندات، تصاویر و سوژه ها به دست اهالی رسانه و مردم برسد.

موسوی تبار درباره مجوز پخش این آثار بیان کرد: خود نهادهای امنیتی این پرونده ها را برای ساخت در اختیار موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی قرار داده بودند و فکر می کردند اگر اینها دیده شود بسیار کمک کننده و مفید است. یک نکته ای که گاهی در مورد فساد گفته می شود این است که سیستماتیک است اما رهبر معظم انقلاب بارها آن را نفی کرده اند و مساله این است که هیچ سیستمی برای فساد ساخته نمی شود اما گاهی به گونه ای است که مفسدان می‌توانند نقطه های ورود را پیدا کنند یا با کاستی برخی قوانین در مجلس این امکان برایشان فراهم است که که از ضعف‌های قانونی بهره بگیرند.

تاثیر نهاد امنیتی

وی درباره همکاری نهادهای امنیتی برای ساخت مستند اضافه کرد: سیستم خودش علاقه‌مند به حل کردن این پرونده های فساد است به ویژه که برخی از این‌ها شاکی خصوصی هم نداشته اند و به همین دلیل این همکاری شکل گرفته است.

مدیر گروه مستند مرکز رسانه ای نهضت تصریح کرد: یکی از نکاتی که همدلی رسانه ها را بالا می برد حضور همزمان سازمان ها و ارگان ها و هم افزایی آنها در یک پروژه است. زمانی یک پرونده اینقدر سنگین است که شاید یک سازمان به تنهایی از پرداخت به آن و انجامش برنیاید و حضور چند سازمان کمک بیشتری می کند. در تولید مجموعه «سرطان اجتماع» هم توان سه مجموعه در هم ضرب شده است تا یک محصول خوب به مخاطب ارائه شود.

موسوی تبار یادآور شد: شاید همه مردم فرصت دیدن این مستند را در تلویزیون نداشته باشند اما پوشه‌ای اینترنتی می تواند دامنه مخاطبان را گسترش دهد.

وی درباره معضلاتی که گاهی برای محققان و خبرنگاران حوزه فساد و یا سوت زن‌ها (فردی که تخلفات سازمان‌ها یا نهادها را افشا می‌کند) به وجود می آید، یادآور شد: سوت زن هایی داریم که گاهی به صورت فردی به ماجرایی ورود کرده اند اما با چالش هایی از طرف همان مفسدان مواجه شده اند. قطعاً وقتی سه نهاد که هر کدام هم از نهادهای کلان و مهم کشوری هستند به ماجرای فساد ورود می کنند این پروژه که گاهی سوت زنی و گاهی توصیف آن سوت زنی هاست به پرداخت ماجرا بهتر کمک می کند. درواقع آسیب پذیری از طرف فاسدان را کمتر می کند و مبارزه علیه فساد را جدی تر هم پیش می برد.

این مستندساز درباره اینکه چقدر پیش از این امکان پخش این مستندها وجود داشته است، بیان کرد: طرح تحول صداوسیما باید بر همین فضا پیش برود و همین که این مجموعه اکنون در تلویزیون پخش می شود یک گام مثبت است. باید تلویزیون با همین دست فرمان حرکت کند که خیلی از مواردی را که مردم می خواهند آزادانه پخش کند تا اینکه بخواهد مصلحت اندیشی کند.

موسوی تبار درباره ضرورت پرداخت به فساد که با تعداد زیادی از مردم در ارتباط است، عنوان کرد: حجم آدم هایی که حق آنها ضایع شده است خیلی در فساد بالاست، خلاهای قانونی که این فضای فساد را ایجاد می کند در صورت ارائه و پرداخت و نمایش این امکان را دارد که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و این خلاها رفع شود. رسانه بخش مهمی از این فضاست که کمک می کند تا شفافیت بالا برود و فساد کمتر و کمتر شده و مردم آگاه تر شوند.

در تصاویر این مستند مصلحت‌اندیشی نشد

وی درباره پرداخت عادلانه با همه مجرمان در طول ساخت مستند عنوان کرد: اگر همه قسمت های این مستند را ببینید با بازرسی حاکمیتی و سیستم های امنیتی که پرونده ها را رصد می کنند، مواجه است. برخی از فاسدان در سیستم دولتی بوده اند اما وقتی مجرم شناخته می شوند، سیستم قضایی با آنها برخورد می کند و خیلی عادلانه پرونده آنها بررسی شده و حتی برایشان حکم بریده می شود.

موسوی تبار در پایان گفت: این پروژه از زمانی که وارد تولید شده است، شبکه مستند سه مدیر را به خود دیده است و همین که سه مدیر در یک راستا حرکت کرده اند تا این مجموعه به سرانجام برسد نشان از همدلی این عزیزان در برهه زمان مسئولیتشان دارد. همچنین نقش مدیر گروه مستند آوینی آقای حسن جعفری در به نتیجه رسیدن این پروژه بسیار قابل تقدیر است.

مجموعه مستند «سرطان اجتماع» در حوزه‌های خصوصی‌سازی، نظام سلامت، قوانین شهرداری، زمین، گمرگ، سوخت و … به بررسی پرونده‌های واقعی می‌پردازد تا از طریق مرور جرائم به شکلی جزئی‌تر، به اتفاقات رخ داده در نظام اقتصادی کشور توجه شود. این مجموعه در هر قسمت ضمن بررسی پرونده‌های واقعی، به ردیابی فرآیند معیوب رخ داده با حضور کارشناسان و ارائه راهکار خواهد پرداخت.

«سرطان اجتماع» محصول مشترک موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی، شبکه مستند سیما و مرکز هنری رسانه‌ای نهضت است که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

کد خبر 870848
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha