چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

تعدادی از مقامات خارجی که برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده‌اند، امروز با رئیس‌جمهور دیدار کردند.

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود پزشکیان صبح امروز چهارشنبه در دیدار «کمبو موهادی» معاون رئیس‌جمهور زیمبابوه که به‌منظور حضور در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود، بر تسریع در اجرای توافقات فیمابین دو کشور در راستای تأمین منافع متقابل و ایجاد زمینه برای حصول توافقات جدید تاکید کرد.


رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و زیمبابوه ظرفیت‌های خوب و مکملی برای توسعه روابط دارند، به سیاست‌های ظالمانه آمریکا در اعمال تحریم علیه کشورهایی که حاضر به همراهی با آنها نباشند، اشاره کرد و افزود: وحدت و همکاری کشورهای مستقل مثل ایران و زیمبابوه می‌تواند تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی را بی‌اثر کند.


«کمبو موهادی» معاون رئیس‌جمهور زیمبابوه نیز در این دیدار با اشاره به سابقه طولانی روابط دو کشور، جمهوری اسلامی ایران را کشوری دارای توانمندی‌ها و دانش سطح بالا به‌خصوص در زمینه خدمات فنی و مهندسی دانست و گفت: زیمباوه نیز ظرفیت‌های متنوع و بکری در عرصه‌های کشاورزی، انرژی، معدن و امثال آن دارد و علاقمندیم این تجربیات و توانمندی‌ها را در همکاری با ایران تبادل کنیم.


پزشکیان: ایران علاقه‌مند به گسترش تعاملات با سنگال است
همچنین مسعود پزشکیان صبح امروز چهارشنبه در دیدار «آمادو مامه ژوپ» رئیس مجلس سنگال که به‌منظور شرکت در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران به تهران سفر کرده است،‌ بر علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش تعاملات و روابط با سنگال بویژه در بخش اقتصادی و سیاسی و همچنین اجرایی کردن توافقات صورت‌گرفته در کمیسیون مشترک دو کشور در دوره جدید تأکید کرد.


رئیس‌جمهور در ادامه ضمن تجلیل از مواضع سنگال در دفاع از ملت مظلوم فلسطین، توسعه روابط دو کشور و ایجاد هم‌افزایی و هماهنگی بیشتر در مسائل و تحولات بین‌المللی از جمله جنگ غزه را ضروری دانست و افزود: کشورهای اسلامی باید با صدایی رسا و یدی واحد، در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه نقش‌آفرین باشند.


«آمادو مامه ژوپ» رئیس مجلس سنگال نیز در این دیدار با تمجید از مواضع مستحکم و قاطع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مسئله فلسطین مواضع سنگال و جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مسئله فلسطین را بسیار نزدیک دانست و گفت: ریاست حدود پنجاه‌ساله بر کمیسیون استیفای حقوق مردم فلسطین در سازمان ملل از افتخارات سنگال است .


رئیس مجلس سنگال همچنین ضمن تبریک مجدد انتخاب دکتر پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور ملت ایران، به برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور در سال گذشته اشاره و بر علاقه‌مندی کشورش نسبت به بهره‌گیری از دانش، تخصص و تجارب ایران در بخش‌های مختلف انرژی، بهداشت و درمان و آموزش و همچنین اجرای توافقات صورت‌گرفته میان دو کشور در دولت شهید رئیسی تأکید کرد.


پزشکیان: ترور شهید هنیه خللی در اراده فلسطینیان ایجاد نخواهد کرد
مسعود پزشکیان همچنین صبح امروز در دیدار «جائو رئیس»، رئیس مجلس مالی، با محکومیت شدید اقدام جنایتکارانه منجر به شهادت «حاج اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به منظور شرکت در مراسم تحلیف به تهران سفر کرده بود، اینگونه اقدامات را مغایر با همه کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی و نشانه عجز و استیصال دشمنان دانست و تاکید کرد: بی‌شک مقاومت ملت قهرمان و مظلوم فلسطین ادامه پیدا خواهد کرد و این اقدامات جنایتکارانه خللی در عزم و اراده فلسطینیان در احقاق حقوقشان ایجاد نخواهد کرد.


رئیس جمهور در ادامه همچنین بر ضرورت وحدت و انسجام کشورهای اسلامی در محکومیت اینگونه اقدامات بزدلانه و جنایتکارانه تاکید کرد.


پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار ضمن قدردانی از پیام تبریک مقامات عالی‌رتبه مالی، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت و گسترش روابط و همکاری‌ها میان دو کشور در دوره جدید تاکید کرد و افزود: تلاش خواهیم کرد در اولین فرصت کمیسیون مشترک دو کشور را به منظور بررسی راهکارهای ارتقای هر چه بیشتر سطح روابط به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی برگزار و توافقات آن را در مسیر اجرا قرار دهیم.


رئیس جمهور همچنین توسعه ارتباطات پارلمانی میان ایران و مالی را تسهیل کننده روند گسترش روابط تهران-باماکو دانست و خواستار تعامل بیشتر مجالس دو کشور در این زمینه شد.


«جائو رئیس»، رئیس مجلس مالی نیز در این دیدار ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را اقدامی وحشیانه و جنایتکارانه خواند و آن را محکوم کرد.


رئیس مجلس مالی همچنین در ادامه ضمن تبریک انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران، بر علاقه‌مندی کشورش برای گسترش تعاملات و روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه بخش‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دو کشور تاکید کرد.

کد خبر 870885
منبع: میزان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha