اسرائیل به فاصله کوتاهی از ترور فرمانده ارشد حزب‌الله در بیروت اقدام به ترور مقام حماس در تهران کرد. اسرائیل دارد از همه خط قرمزها عبور می‌کند.

مسعود ادریسی

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: مسعود ادریسی، سفیر پیشین ایران در لبنان در یادداشتی برای همشهری آنلاین نوشت:

حدود ۱۰‌ماه از جنگ غزه می‌گذرد و اسرائیل به‌رغم همه کشتارهایی که در این منطقه انجام داده است، در گرداب غزه گرفتار شده است. از طرف دیگر محور مقاومت در لبنان، عراق و یمن توانسته است ضربات مهلکی را به رژیم غاصب وارد کند. رژیم صهیونیستی خودش را در این وضعیت گرفتار می‌بیند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و کابینه او می‌دانند وضعیت فعلی سرزمین‌های اشغالی به‌هیچ‌وجه برایشان خوب نیست. نتانیاهو تحت فشار ساکنان سرزمین‌های اشغالی قرار دارد که انتظار دارند اسرای در دست حماس آزاد شوند. نتانیاهو از ابتدای جنگ گفت که اسرا را آزاد می‌کنیم و حماس را از بین می‌بریم. رژیم صهیونیستی بعد از ۱۰‌ماه نتوانسته است چنین کاری انجام دهد.

به‌رغم اینکه اسرائیل همه کاری در غزه کرده و این سرزمین را زیرورو کرده است، حماس همچنان حرکات ایذایی خودش را انجام می‌دهد. اسرائیل نتوانسته هیچ‌کدام از رهبران حماس را در نوار غزه از بین ببرد. این عوامل باعث شده که فشار زیادی روی کابینه نتانیاهو باشد.

بخشی از کابینه نتانیاهو از تندروهای اسرائیلی‌اند که نجات خودشان را در درگیری هرچه‌بیشتر در منطقه می‌دانند. این طیف می‌خواهد ایران که حامی محور مقاومت در منطقه است درگیر شود؛ چون می‌دانند آمریکایی‌ها درنهایت مجبورند از این رژیم غاصب حمایت کنند. نتانیاهو به همین علت به‌دنبال افزایش درگیری است تا بتواند از مخمصه به‌وجودآمده رهایی یابد.

اسرائیل به فاصله کوتاهی از ترور فرمانده ارشد حزب‌الله در بیروت اقدام به ترور مقام حماس در تهران کرد. اسرائیل دارد از همه خط قرمزها عبور می‌کند. اسماعیل هنیه مهمان رسمی و مدعو مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری جدید ایران بود. ترور او مغایر با همه کنوانسیون‌ها و مقررات بین‌المللی است. بر همین اساس ایران در وهله اول باید از طریق مجامع بین‌المللی اعتراض خودش را نسبت به ناهنجاری‌های اسرائیل نشان دهد.

در وهله دوم ترور هنیه تعرضی است که به خاک جمهوری اسلامی شده است. ایران باید واکنش مقتضی و البته غیراحساسی نسبت به حادثه نشان دهد. اسرائیل به‌دنبال خطر جنگ در منطقه است. درعین‌حال ایران باید حق خودش را برای عکس‌العمل مناسب مقابل تجاوزی که اسرائیل به خاک ایران کرده است داشته باشد.

کد خبر 870957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha