گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به قبولی تنها 19 نفر از میان 203 نفری که برای آزمون این شورا برای مجلس خبرگان دعوت شده بودند گفت: پیش‌بینی می‌کردیم حدود 100 نفر در این آزمون قبول شوند.

به گزارش خبرنگار همشهری عباسعلی کدخدایی در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران گفت: از میان 493 نفری که برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده بودند 145 نفر تأیید صلاحیت شدند، 133 نفر انصراف دادند و 215 نفر نیز صلاحیت‌شان احراز نشد.
وی افزود: از یکشنبه به مدت 10 روز به اعتراضات در هیأت مرکزی نظارت رسیدگی کرده و نتیجه قطعی را در مورد مجلس خبرگان در تاریخ سوم آذر اعلام خواهیم کرد. وی درخصوص برخی شنیده‌ها در خصوص تأیید صلاحیت مجید انصاری این خبر را تلویحاً رد کرد و افزود: عدم شرکت در امتحان علمی به منزله انصراف از ثبت نام به حساب می‌آید. عضو هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات خبرگان با اشاره به حضور تنها یک کاندیدا در چهار حوزه انتخابیه گفت: تنها راه موجود مطابق آیین‌نامه برگزاری انتخابات مجلس خبرگان، جابجایی برخی نامزدهای حوزه‌های دیگر می‌باشد در غیر این صورت با همان یک نفر مورد نیاز، انتخابات آن حوزه برگزار می‌شود.
وی هم‌چنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این‌که شنیده شده از سوی شورای نگهبان با برخی کاندیداهای ردصلاحیت شده تماس گرفته و به آنها گفته شده برای آن‌که ردصلاحیت‌شان اعلام نشود، پیشاپیش اعلام انصراف کنند، اظهار داشت: در جهت پاسداری از حریم خصوصی و حقوق شخصی، اعلام اسامی از سوی شورای نگهبان صورت نمی‌گیرد و گاهی اوقات تماس‌ها از طرف شورای نگهبان بوده است و اگر خودشان مایل هستند اسامی خودشان را اعلام کنند. سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: به افراد ردصلاحیت شده علت را اعلام می‌کنیم. هم‌چنین بندهای قانونی ردصلاحیت را به آنها خواهیم گفت و خودشان اگر مایل هستند اسامی‌شان را اعلام کنند. چرا ما این کار را انجام دهیم؟
وی گفت مایل نیستیم که اسامی کسانی که صلاحیتشان به جهت علمی و عمومی احراز نشده را اعلام کنیم که این امر به جهت حفظ حرمت و پاسداری از حریم خصوصی افراد صورت می‌گیرد. شاید این‌طور نباشد که تعداد ردصلاحیت شدگان زیاد باشد؛ زیرا اگر تعداد دعوت‌شدگان و تأیید صلاحیت‌شدگان را جمع کنیم، در واقع 348 نفر در مراحل اول حائز شرایط بودند که بخشی از آنان به آزمون کتبی دعوت شدند و بخشی از عدم احرازها به خود داوطلبان برمی‌گردد و نگاه شورای نگهبان نگاه حداکثری بوده است. کدخدایی در ابتدای جلسه از بازگشت لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران به مجلس خبر داد.
کد خبر 8710

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز