خبرگزاری بلومبرگ از توافق واشنگتن و مسکو و مبادله زندانیان آمریکایی و روس خبر داد.

توافق روسیه و آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین از این خبرگزاری آمریکایی، منابع آگاه اعلام کردند: روسیه، ایوان گرشکویچ خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال و پل ویلان تفنگدار سابق آمریکایی را طی فرایند مبادله زندانیان با ایالات متحده آزاد می کند.

این منابع آگاه همچنین اعلام کردند این افراد که در روسیه به اتهام جاسوسی زندانی شده‌اند، اکنون در راه بازگشت و خارج از مرزهای روسیه هستند.

گفته می شود آمریکا و متحدانش نیز در ازای آزادی این دو نفر، زندانیانی را تحت توافق انجام گرفته، به روسیه باز می‌گردانند.

بلومبرگ در عین حال خاطرنشان کرده است که کاخ سفید تاکنون به درخواست ها برای اظهار نظر در مورد تبادل زندانیان با روسیه پاسخی نداده است.

براساس گزارش ها، ویلان در سال ۲۰۱۸ دستگیر و به اتهام جاسوسی محکوم شد، اتهاماتی که وی، خانواده‌اش و آمریکا آنها را رد کرده اند. این تفنگدار سابق در روسیه به ۱۶ سال زندان محکوم شده بود.

گرشکویچ نیز در مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱) در شهر یکاترینبرگ دستگیر و متهم به جمع آوری اسرار دولتی ارتش روسیه برای دولت آمریکا شد.

وی نخستین روزنامه نگار آمریکایی بود که پس از جنگ سرد در روسیه بازداشت و در ماه ژوئیه سال جاری (تیر) به ۱۶ سال زندان محکوم شد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای در ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۲) با تاکر کارلسون مجری پیشین شبکه خبری فاکس گفت که آماده تبادل زندانیان است و گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که مسکو خواهان بازگشت یک زندانی روس به نام وادیم کراسیکوف است که در آلمان به حبس ابد محکوم شده بود.

براساس گزارش ها، ولادیمیر کارا مورزا به عنوان یکی از چهره های برجسته اپوزیسیون روسیه و مقیم آمریکا که در سال ۲۰۲۲ در روسیه دستگیر و زندانی شد، نیز جزئی از این مبادله زندانیان بوده و به زودی وارد خاک ایالات متحده می شود.

کد خبر 871078
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha