مجموع نظرات: ۱
جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
۱ نفر

ابرالماس‌های BC۸ سخت‌تر از هر ماده شناخته‌شده‌ای در هستی هستند، اما احتمالا فقط در هسته‌های سیارات غول‌پیکر خارج از منظومه شمسی وجود دارند. اکنون ابررایانه فرانتیر راز تشکیل آنها را کشف کرده است؛ کشفی که می‌تواند منجر به تولید چنین الماس‌هایی در زمین شود.

سخت ترین ماده جهان

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، الماس‌ها نه‌تنها در ساخت جواهرات چشم‌نواز مؤثرند، بلکه در کاربردهای متنوعی در سراسر جهان استفاده می‌شوند.
به‌عنوان سخت‌ترین ماده جهان و البته به‌لطف ساختار منحصر به‌فردشان آنها نقشی در همه‌چیز از حفاری چاه‌های زمین گرمایی پیشرفته تا استفاده به‌عنوان نیمه‌هادی در باتری‌های هسته‌ای دارند. دانشمندان سال‌هاست پیش‌بینی کرده‌اند ماده‌ای سخت احتمالا زیر گرما و فشار شدید هسته‌های سیاراتی که حداقل دوبرابر از زمین بزرگ‌تر هستند،
وجود دارد.
ایجاد این «ابرالماس» که به‌عنوان BC۸شناخته می‌شود (برای ساختار مکعبی ۸‌اتمی)، ممکن است در آزمایشگاه امکان‌پذیر باشد، اما شرایطی که باید تکرار شود، چالش‌برانگیزترین است.

در اینجا، بهترین ابررایانه جهان وارد می‌شود؛ فرانتیر. این ابررایانه قدرت اجرای میلیون‌ها مدل‌سازی اتمی را در میلیون‌ها مجموعه دارد تا دقیقا تعیین کند چه چیزی لازم است تا BC۸ تشکیل شود. تیمی از محققان به مدیریت ایوان اولینیک، نویسنده اصلی مطالعه و استاد فیزیک در دانشگاه فلوریدای جنوبی، اجازه دسترسی به فرانتیر را گرفتند تا ببینند آیا می‌تواند به آنها در شکستن رمز BC۸ کمک کند.

بیشتر بخوانید:

پس از اجرای برنامه به‌مدت حدود ۲۴ساعت، تیم پاسخی را از ابررایانه دریافت کرد که نشان می‌داد مرحله‌ای منحصر به‌فرد و کمی شگفت‌انگیز برای تبدیل کربن به BC۸ لازم است.
آنها دریافتند که الماس‌های سنتی ابتدا باید ذوب شوند تا مایع کربنی بتواند به ساختار فوق‌العاده قوی BC۸ تغییر یابد.

کد خبر 871086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    0 0
    در روستای ما ریخته، پر است