گوگل و مایکروسافت با معرفی مدل‌های زبانی جدید Gemma ۲ ۲B و Phi-۳، دسترسی به فناوری هوش مصنوعی را برای توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها آسان‌تر کرده‌اند.

جما2

به ‌گزارش همشهری آنلاین و به نقل از تک‌ناک، گوگل برای اولین‌بار در ماه ژوئن، Gemma ۲، نسل بعدی مدل‌های زبانی منبع‌بازی را رونمایی کرد که براساس معماری جدیدی برای عملکرد و کارایی بالا طراحی شده است. پیش‌ازاین، Gemma ۲ در دو اندازه‌ی ۹ میلیارد (۹B) و ۲۷ میلیارد (۲۷B) پارامتر دردسترس بود. حالا گوگل با معرفی Gemma ۲ ۲B با ۲ میلیارد پارامتر، خانواده‌ی Gemma ۲ را گسترش داده است.

به‌نقل از نئووین، مدل Gemma ۲ ۲B جدید ادعا می‌کند که بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد و حتی در Chatbot Arena با کسب امتیاز ۱,۱۲۶ همه‌ی مدل‌های GPT-۳.۵ را شکست داده است. این مدل با سخت‌افزارهای مختلف ازجمله کامپیوترهای شخصی و دستگاه‌های لبه تا استقرارهای ابری روی Google Cloud Vertex AI نیز به‌خوبی سازگار است.

گوگل مدل Gemma ۲ ۲B را با کتابخانه‌ی TensorRT-LLM انویدیا بهینه کرده است و توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن به‌عنوان NIM (Nvidia Inference Microservices) انویدیا استفاده کنند.

ازآنجاکه این مدل برای کتابخانه‌ی TensorRT-LLM انویدیا بهینه شده است، روی پلتفرم‌های مختلف با استفاده از پردازنده‌های گرافیکی جی‌فورس RTX و ماژول‌های Jetson انویدیا می‌تواند اجرا شود. علاوه‌براین، Gemma ۲ ۲B با Keras و JAX و Hugging Face و NVIDIA NeMo و Ollama و Gemma.cpp و به‌زودی با MediaPipe برای توسعه‌ی آسان ادغام می‌شود.

وزن‌های مدل Gemma ۲ برای دانلود از Kaggle و Hugging Face و Vertex AI Model Garden دردسترس هستند. برخلاف مدل‌های گوگل جمنای، Gemma ۲ تحت‌مجوز تجاری دوستانه دردسترس است. گوگل همراه با Gemma ۲، مدل‌های طبقه‌بندی‌کننده‌ی محتوای ایمنی ShieldGemma و ابزار تفسیر مدل Gemma Scope را نیز معرفی کرد.

در ماه آوریل، مایکروسافت خانواده‌ی مدل‌های زبانی Phi-۳ را رونمایی کرد که به‌طور مستقیم با خانواده مدل‌های Gemma گوگل رقابت می‌کند. خانواده‌ی Phi-۳ از سه مدل تشکیل شده است:

Phi-۳-mini مدل زبانی ۳.۸B است که در دو نوع طول متن ۴K و ۱۲۸K توکن دردسترس است.

Phi-۳-Small مدل زبانی ۷B است که در دو نوع طول متن ۸K و ۱۲۸K توکن دردسترس است.

Phi-۳-medium مدل زبانی ۱۴B است که در همان دو نوع طول متن دردسترس است.

ظهور مدل‌های زبان کوچک‌تر، اما قدرتمند مانند Gemma ۲ ۲B گوگل و خانواده‌ی Phi-۳ مایکروسافت نشان‌دهنده‌ی روندی روبه‌رشد در صنعت هوش مصنوعی است. این تغییر به‌سمت مدل‌های کوچک‌تر به دسترسی و کارایی اولویت می‌دهد و امکان استقرار در طیف گسترده‌تری از دستگاه‌ها و کاهش هزینه‌های محاسباتی را فراهم می‌کند.

کد خبر 871089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha