چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس قوه قضاییه با تبریک میلاد حضرت صاحب الزمان (عج) گفت: تقارن تحلیف و شروع به کار دولت جمهوری اسلامی ایران را با این میلاد مقدس به فال نیک می‌گیرم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت الله هاشمی شاهرودی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد؛ عنایات ویژه امام زمان (عج) یار و مددکار دولت باشد.

وی اضافه کرد: خداوند بزرگ را شاکرم که بار دیگر ملت بزرگ ایران با حضوری آگاهانه در پرشکوه و با رای 40 میلیونی مردمسالاری دینی را به نمایش گذاشت و برادر عزیزمان دکتر محمود احمدی نژاد با رای بی سابقه و برای بار دوم به ریاست جمهوری کشورمان انتخاب کرد.

آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: امیدوارم همه مسئولان و مدیران نظام توفیق یابند از این حضور حماسی و وفاداری مردم عزیز ایران را ارج نهند و پاس دارند.

وی با اشاره به بخشی از نکات سوگندنامه رییس جمهور که در قانون اساسی آمده است افزود: به این نکات اشاره می‌کنم تا مورد توجه و عزم و قصد رییس جمهور محترم و دولت کریمه دهم قرار گیرد.

رییس قوه قضاییه اضافه کرد: یک - بر طبق قانون اساسی ریاست جمهوری عالی ترین مقام رسمی کشور پس از مقام معظم رهبری است و مسئولیت اجرایی قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیما به رهبری مربوط می‌شود، برعهده دارد.

آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: قانون اساسی برای ایفای این مسئولیت خطیر و بزرگ افزون بر تنفیذ حکم رییس جمهور توسط مقام معظم ولایت فقیه رییس جمهور را موظف به سوگند در خانه ملت در پیشگاه نمایندگان مردم کرده است آن‌هم با حضور عالی ترین مقام قضایی و اعضای شورای نگهبان قانون اساسی.

وی اضافه کرد: در این سوگندنامه راهبردهای اساسی که جهت گیری‌های قوه مجریه را روشن می‌کند ذکر شده است، رییس جمهور باید با قصد جدی و صادقانه و عزم جدی مفاد آن سوگند را اجرا کند و این سوگندی شرعی است که رییس جمهور اجرای آن را برعهده می‌گیرد و در پیشگاه خداوند متعال و در برابر ملت شریف نسبت به آن مدیون و مسئول خواهد بود.

آیت الله هاشمی شاهرودی در ادامه افزود: دو - رییس جمهور در این سوگند پیمان می بندد که همه استعداد، صلاحیت و توان خود را در انجام مسئولیت‌هایی که قانون اساسی برعهده او گذاشته است بکار گیرد و ساز و کاری مناسب برای تحقق آن‌ها پی ریزی کند و دولتی در قامت ایفای این جایگاه خطیر و بزرگ تشکیل دهد و کارگزارانی با دغدغه و اهتمام خدمت به مردم شیفته پاسداری از اصول و ارزش‌های الهی برگزیند.

آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: قدرت و مسئولیت در این سوگندنامه با الهام از فرمایش امام علی(ع) امانت عنوان گرفته است نه طعمه و فرصت، و رییس جمهور با عزم جدی چنین می‌گوید؛ با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام سوگند یاد می‌کنم قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پاسدار و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.

وی افزود: وقتی قدرت امانت باشد هم آن را باید مقدم دانست و موقت و عاریه شمرد و بایست همه توان و امکان و فرصت‌ها را در بهره وری درست از این امانت خطیر بکار گرفت و از هرگونه گروه گرایی، خودکامگی دوری جست.

آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: نگاه امانت به قدرت، رقابت‌ها را در بستر تعامل و تکامل جامعه قرار می‌دهد و نگاه تملق و خودکامگی و طعمه به قدرت فروپاشی و فروافتادن از چشم خدا و مردم را به همراه دارد و آفت و ویروس جامعه و حکومت است و موجب دوری دل‌ها از همدیگر و رواج تملق و چاپلوسی و یاس و نا امیدی مردم از حکومت می‌شود.

وی گفت: در مسلخ خودکامگی، حق و عدالت ذبح می‌شود و سخن حق و فریاد مظلومان شنیده نمی‌شود و به فرموده قرآن به هم ریختگی جامعه و دوری مردم از حاکمان و مسئولان جامعه را در پی دارد.

رییس قوه قضاییه گفت: پاسداشت نعمت بزرگ اعتماد مردم به رییس جمهور منتخب خود و حضور پرشکوه آنان در عرصه انتخابات و پاسداری از حقوق شهروندان،‌ بهره برداری از همه توان‌ها و شایستگی‌ها و بکارگیری برنامه‌ها و ساز و کارهایی است که بتواند حضور مردم را در دوره‌های آینده مردم را برای حمایت از نظام و مسئولان پرطراوت تر و باشکوه تر نماید و این امر امکان نمی‌پذیرد مگر با گسترش چتر مهر و محبت بر همه مردم ایران و نهادینه کردن دستور مولی الموحدین امام علی(ع) به مالک اشتر در منشور حکومت علوی.

رییس قوه قضائیه در ادامه سخنانش در مراسم تحلیف ریاست جمهوری گفت: ترویج دین و اخلاق و اعتلای کشور و اقتدار و استقلال آن از محورهای اصلی سوگندنامه ریاست جمهوری است که خوشبختانه در گفتمان و شعارهای رئیس جمهور عزیزمان پر رنگ بود و در کارنامه دور نخست ریاست جمهوری ایشان خود را نشان داد و مورد قدردانی مقام معظم رهبری و مردم عزیز قرار گرفت.

آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: این امر مسئولیت دولت دوم آقای احمدی نژاد را که با کوله باری از تجربه‌ها و اشراف بیشتر بر امور اجرایی کشور و اطلاع از فرصت‌ها، آسیب‌ها و تنگناها آغاز می‌شود مضاعف می‌کند و انتظارات و امیدواری را به آینده افزون می‌سازد.

وی ادامه داد: از اینرو برنامه‌ها و سازوکارهای مطرح شده و باقیمانده از دوره نخست و همچنین سرفصل‌های اعلام شده از سوی ایشان که در جلسه تنفیذ حکم ریاست جمهوری مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفت باید با قوت و همت هر چه بیشتر دنبال شود و با همکاری و کمک سایر قوای کشور هر چه سریعتر به نتیجه برسد.

رییس قوه قضائیه تصریح کرد: اینجانب در این باره برادرانه و متواضعانه عرض می‌کنم در دوره‌ای که پیش رو داریم لازم است همگی دست به دست هم دهیم و نیرو و استعدادهای عظیم ملت و مسئولان را در مسائل جزئی و جانبی صرف نکنیم و توجه اصلی خود را بر برنامه‌های اصلی توسعه و پیشرفت کشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند چشم انداز 20 ساله و طرح‌های تحول اقتصادی و فرهنگی متمرکز کنیم.

ایت الله هاشمی شاهرودی ادامه داد: امروز کشورهای جهان و منطقه در عالم رقابت و سبقت به همدیگر رحم نمی‌کنند و فرصت‌ها را از همدیگر می‌ربایند و زمینه‌های توسعه و قدرت را به خود اختصاص می‌دهند و اگر دیر بجنبیم ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم کشور را از دست خواهیم داد که به این زودی‌ها قابل جبران و تدارک نخواهد بود.

وی در پایان سخنانش برای رییس جمهور توفیق خدمت بیشتر و اجرای عدالت و تعالی بیشتر را از درگاه خداوند متعال خواستار شد و بر روح بلند امام راحل و ارواح طیبه شهدا درود فرستاد.

رییس قوه قضاییه در مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد گفت: رییس جمهور در این سوگندنامه متعهد می‌شود از هیچ اقدامی در حراست از سربلندی و استقلال جمهوری اسلامی دریغ نورزد و در حفظ و اعتلای همه دستاوردهایی که امروز ما بر سر آن نشسته‌ایم و در رسیدن به آن مرهون رهبری‌های امام راحل و خلف صالح آن بزرگوار حضرت آیت الله خامنه‌ای و خون دادن‌های هزاران شهید و جانباز و خون دل خوردن و استخوان سوزی مجاهدان و مومنان به انقلاب اسلامی و نجابت و بردباری و حضور همیشه در صحنه ملت شریف و با ایمان هستیم کوتاهی نکند.

کد خبر 87113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز