دِدلیفت یکی از تمرینات با وزنه است که در آن یک هالتر که با صفحه‌های فلزی سنگین شده از زمین برداشته می‌شود، تا جلوی ران بالا آورده و سپس به سمت زمین برگردانده می‌شود. دد لیفت از پایه‌ای‌ترین حرکات بدن‌سازی است و در کنار اسکات از مسابقات وزنه‌برداری قدرتی است.

سنگین‌ترین وزنه‌ای که یک فرد می‌تواند بلند کند چیست؟

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: قوی‌ترین وزنه‌برداران ثبت‌شده جهان به‌خاطر بلندکردن هزاران پوند در یک‌زمان به هوا مورد تحسین قرار گرفتند. اما آیا آنها می‌توانند سنگین‌تر از این وزنه‌ها وزنه‌ای دیگری هم شوند؟

شکستن سد نیم تنی

زمانی که مرد قدرتمند بریتانیایی، ادی هال در مسابقات قهرمانی جهانی دد لیفت در سال ۲۰۱۶ وزنه ۱۱۰۲ پوندی (۵۰۰ کیلوگرمی) را دد لیفت کرد، دنیا در حیرت بود. هال اولین کسی بود که سد نیم تنی را شکست و سپس در سال ۲۰۲۰، هافور جولیوس بیورنسون، مرد قدرتمند ایسلندی، قهرمان شد و با کشیدن وزنه ۱۱۰۴.۵ پوندی (۵۰۱ کیلوگرم) یک درجه بالا رفت.

همچنین توانست رکورد سنگین‌ترین وزنه‌ای که تابه‌حال توسط یک انسان بلند شده متعلق به مرد قدرتمند کانادایی، گرگ ارنست است که در سال ۱۹۹۳ دو اتومبیل با راننده‌هایی که مجموعاً ۵۳۴۰ پوند (۲۴۲۲ کیلوگرم) وزن داشتند را به عقب برد.

بیشتر بدانیم:

بلند کردن سومین وزنه سنگین تاریخ توسط یک ایرانی
با این غذاها عضلات خود را تقویت کنید

سنگین‌ترین وزنه برای بلندکردن

این کارشناسان به Live Science گفتند که احتمالاً ورزشکاران هنوز کمتر از حداکثر ظرفیت عضلات خودکار می‌کنند و مشخص نیست که محدودیت قدرت انسان چقدر می‌تواند باشد. اما با وجود این، اندازه‌گیری حداکثر ظرفیت عضلانی یک فرد دشوار است. شاهکارهای قدرتی شگفت‌انگیز این سؤال را ایجاد می‌کند؛ سنگین‌ترین وزنه ممکن برای یک فرد برای بلندکردن چیست؟

دستگاه الکترومیوگرافی

بردلی شوئنفلد، استاد علوم ورزشی در کالج لمن، می‌گوید: قدرت عضلانی را می‌توان با استفاده از دستگاه الکترومیوگرافی (EMG) اندازه‌گیری کرد.

ثبت فعالیت عضله

EMG با ثبت فعالیت الکتریکی تولید شده در عضله، هم توسط سلول‌های عصبی و هم با انقباض فیبرهای عضلانی، کار می‌کند. چنین آزمایشاتی فقط در آزمایشگاه قابل‌انجام است و EMG فقط مجموعه‌ای از عضلات را تحت‌نظر دارد، بنابراین نمی‌تواند ظرفیت عضلانی بدن فرد را ارزیابی کند.

تعیین واقعی ظرفیت عضلانی

E. Todd Schroeder، استاد فیزیوتراپی بالینی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که چگونگی افزایش قدرت و توده عضلانی را در افراد مسن مطالعه می‌کند، عقیده دارد تعریف این حد دشوار است. او به Live Science می‌گوید: تنها راه برای تعیین واقعی ظرفیت عضلانی شما از طربق تمرین مداوم است. با ایجاد رکوردهای شخصی جدید و سپس دیدن اینکه آیا می‌توانید آنها را بشکنید یا خیر.
به گفته او اگر کسی بگوید می‌تواند ۲۰۰ کیلو یعنی ۴۴۱ پوند را بلند کنم نمی‌توانیم بدانیم این حد چقدر می‌تواند بیشتر باشد.

عوامل انقباض ماهیچه‌ها

از نظر فیزیکی، ظرفیت تحمل وزن به اکتین و میوزین بستگی دارد؛ دو پروتئینی که ماهیچه‌ها را قادر به انقباض می‌کنند. این پروتئین‌ها در انواع مختلف فیبرهای عضلانی، از جمله «تند انقباض» و «آهسته انقباض» قرار گرفته‌اند.

توده عضلانی یک فرد و نسبت این فیبرها نیز به رژیم تمرینی او و همچنین عوامل بیولوژیکی مانند ژنتیک و جنسیت بستگی دارد. به‌طورکلی، هرچه توده عضلانی بیشتر باشد، نیروی بیشتری نیز می‌توانید ایجاد کنید.

مهار عصبی عضلانی

پاورلیفترهای نخبه با افزایش مداوم توده عضلانی، خود را به محدودیت‌ها می‌رسانند. بااین‌حال، با بزرگ‌تر شدن توده عضلانی، بازگشت نیرو کاهش می‌یابد و در نهایت، عضلات به حد مجاز خود می‌رسند.

شرودر به لایو ساینس گفت گاهی اوقات، تنها تجمع توده عضلانی کافی نیست. یعنی افرادی که توده بدنی کمتری دارند نسبت به افرادی که وزن بیشتری دارند، وزن بیشتری بلند می‌کنند.

یکی از عواملی که پاورلیفترها باید بر آن غلبه کنند، «مهار عصبی عضلانی» است که برای کمک به جلوگیری از آسیب، روی نیرویی که عضله می‌تواند با آن منقبض می‌شود، تأثیر بگذارد.

خطرناک‌ترین ورزش دنیا

شرودر می‌گوید: بخش دیگری از پازل این است که علاوه بر تمرین بدنی، پاورلیفترها باید بلوک‌های ذهنی را پشت سر بگذارند تا وزنه‌های سنگین و سنگین‌تر را بلند کنند.

به عقیده او بهترین وزنه‌برداران کسانی هستند که می‌توانند این بازدارندگی‌ها را جبران کنند و خود را در وضعیت ذهنی مناسب قرار دهند تا تمام فیبرهای عضلانی خود را به خدمت بگیرند.

او می‌گوید: اگر سعی کنم حداکثر نیرویی را که می‌توانم، مثلاً ۲۰۰ پوند (۹۰ کیلوگرم) بلند کنم، و سپس بتوانم به حالتی بروم که چنین بازداری عصبی را از بین ببرم، ممکن است بتوانم ۳۰۰ پوند (۱۳۶ کیلوگرم) را هم بلند کنم.

تأثیر تجسم مثبت

به گفته livescience این اثر در یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ که در مجله Impulse منتشر شد نشان داده شد. محققان سعی کردند تعیین کنند که آیا تجسم مثبت یعنی تکنیکی که شامل تمرین ذهنی نتایج مثبت است بر تمرینات قدرتی تأثیر می گذارد.

آنها ۱۳۳ دانشجوی ورزشکار را در یک دانشگاه استخدام و آنها را به دو گروه تقسیم کردند. از اولین نفر خواسته شد که خودش را تصور کند که ۱۱۰ درصد از ظرفیت بالابر خود را حداقل به مدت پنج دقیقه در روز در حالی که به موسیقی انگیزشی گوش می دهند بلند می کنند. اما گروه دوم این کار را نکردند.
پس از سه هفته، ورزشکاران به آزمایشگاه بازگشتند. آنهایی که تجسم مثبت را تمرین کرده بودند، هر کدام ظرفیت بلند کردن خود را حداقل ۱۰ تا ۱۵ پوند (۴.۵ تا ۶.۸ کیلوگرم) افزایش دادند؛ در حالی که آنهایی که در گروه مقایسه بودند به طور متوسط ‌تنها ۵ پوند (۲.۲ کیلوگرم) افزایش داشتند.

عوامل شکستن رکورد مسابقات

شوئنفلد می‌گوید؛ بنابراین اگر طرز فکر درستی داشته باشید، می‌توانید وزنه را تا حدی، خیلی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، بالا ببرید.

او می‌گوید: همیشه یک نفر می‌تواند کمی قوی‌تر باشد و کمی نیز بهتر عمل کند. در دنیای وزنه‌برداری، این موضوع بیشتر در ورزشکارانی دیده می‌شود که بارهاوبارها رکوردهای خود را در مسابقات می‌شکنند.

اما تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا بعضی افراد راحت‌تر از دیگران عضله می‌سازند؟

کد خبر 871439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha