مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶
۰ نفر

در خیابان ولیعصر تعداد اماکن مذهبی نام آشنا کم نیست. اماکنی که یا تاریخی هستند و محل وقوع رویدادهای بزرگ بوده و افراد معروف در آنها حضور می‌یافتند یا اگر هم تاریخی نیستند، به واسطه معماری خاص و نمای زیبای‌شان بین مردم شهرت دارند.

مسجد بلال

همشهری سعیده مرادی: مسجد حضرت ولیعصر(عج) و مسجد بلا هم ۲ نمونه‌ای از این اماکن مذهبی هستند که هر کدام با نمای خاص و زیبای خود پایگاهی معروف برای نمازگزاران محسوب می‌شوند.

مسجد حضرت ولیعصر(عج)

مسجد ولی‌عصر با نام رسمی مجتمع فرهنگی و مسجد ولی‌عصر (عج) شناخته می‌شود و تنها مسجدی است که در تهران به سبک پست مدرن ساخته شده است.

نامزد جشنواره جهانی معماری

مسجد ولی‌عصر(عج) هیچ‌گونه گنبد یا گلدسته‌ای ندارد و به دلیل معماری خاص خود در سال ۹۷ شمسی نامزد جشنواره‌ جهانی معماری آمستردامِ هلند شد. شکل نمای این ساختمان موج‌مانند است و معمارانش برای ساخت آن از قرآن الهام گرفته‌اند. بنای این مسجد، ۷ طبقه است که ۴ طبقه آن زیر سطح زمین قرار دارد. در این مجموعه در کنار اقامه نماز، مراسم و نشست‌های مذهبی هم برگزار می‌شود. تئاتر شهر و بوستان دانشجو از جاذبه‌های گردشگری همجوار با این مسجد هستند که رفتن به آنها هم خالی از لطف نیست.

نشانی: چهارراه ولیعصر(عج)

منطقه: ۶

نزدیکترین ایستگاه اتوبوس: چهارراه ولیعصر(عج)

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تئاتر شهر

امکانات: پارکینگ، سالن آمفی تئاتر، سالن غذاخوری، کتابخانه و سرویس بهداشتی

تماشای معماری خاص در مساجد معروف خیابان ولیعصر

مسجد بلال

مسجد بلال وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بوده که در بلوار بلال حبشی قرار دارد و در سال ۱۳۶۴ مصادف با نیم شعبان به بهره‌برداری رسید.

سر در دروازه‌ای

مسجد بلال ۲ طبقه دارد و سردرِ دروازه‌گونۀ آن با سردر بیشتر مساجد ایران فرق می‌کند. بنای اصلی مسجد هم از دو شبستان مردانه و زنانه تشکیل شده است. در محوطه مسحد ۵ شهید گمنام دفن هستند که بر فضای معنوی مسجد می‌افزاید. در مسجد بلال در کنار برگزاری نماز، کلاس‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود. اجرا و پخش زند مراسم سوگواری در ایام محرم و شبهای احیا از رادیو و تلویزیون، و چاپ و توزیع پوسترهای مذهبی در شهر، از دیگر فعالیتهای مسجد بلال است.

نشانی: خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از پارک ملت، جنب سازمان صدا و سیما

منطقه: ۳

نزدیکترین ایستگاه اتوبوس: پارک وی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: صدر

امکانات: سالن آمفی تئاتر، سرویس بهداشتی

تماشای معماری خاص در مساجد معروف خیابان ولیعصر

کد خبر 871590
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha