چند گزینه برای مسئولیت وزارت امور خارجه در دولت جدید مدنظر هستند که باید دید کدام یک به ساختمان مشق می‌رسند.

وزارت امور خارجه

همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه یکی از مهم‌ترین و راهبردترین وزارتخانه‌های دولت است. به ویژه اینکه مسعود پزشکیان از همان ابتدای مبارزات انتخاباتی سعی کرد راهبرد سیاست خارجی خود را تعامل و عدم تنش با کشورهای منطقه و جهان اعلام کند. پزشکیان در یادداشتی تحت عنوان »پیام من به جهان جدید« در روزنامه «تهران تایمز» رویکرد خود را در ارتباط با سیاست خارجی ایران تشریح کرد. او از دوستی با چین و روسیه دفاع و از سیاست‌های آمریکا انتقاد کرده است. وی همچنین گفته بود: «من با برنامه‌ای که بر «إصلاحات»، «تقویت وحدت ملی» و «تعامل سازنده با جهان» تأکید داشت وارد کارزار انتخابات شدم و در نهایت موفق شدم اعتماد هموطنانم را، حتی زنان و مردان جوانی که از وضعیت کلی کشور ناراضی بودند، در پای صندوق‌های رأی جلب نمایم. این اعتماد برای من بسیار ارزشمند است و مصمم هستم با ایجاد اجماع، هم در داخل کشور و هم در سطح بین‌المللی، وعده‌هایی را که در دوران تبلیغات انتخاباتی به مردم کشورم داده‌ام، محقق سازم. در آغاز، می‌خواهم تأکید کنم که دولت من حفظ عزت ملی و شأن بین‌المللی ایران در هر شرایط را سرلوحه کار خود قرار خواهد داد.سیاست خارجی ایران بر پایه اصول «عزت، حکمت و مصلحت» استوار است و طراحی و اجرای آن نیز برعهده رئیس‌جمهور و دولت گذاشته شده است. من قصد دارم تمامی اختیارات اعطا شده به این مقام را به کار بگیرم تا این هدف کلان را پیگیری نمایم».اکنون پزشکیان برای اینکه به مقصود خود برای عرصه سیاست خارجی برسد ناخودآگاه باید برای وزارت امور خارجه گزینه مطلوبی انتخاب کند. بررسی‌های نشان می‌دهد چند گزینه به رئیس جمهور برای وزارت امور خارجه معرفی شده است.

1- سید عباس عراقچی:
معاون سابق وزارت امورخارجه، مذاکره کننده ارشد ایران در توافق هسته‌ای. وی از کارمندان باسابقه وزارت امور خارجه است، اکنون دبیر شورای راهبردی روابط خارجی فعالیت دارد. همچنین وی معاون سیاسی، بین الملل وزارت خارجه را در سابق برعهده داشت. عباس عراقچی دانش‌آموخته کارشناسی روابط بین‌الملل از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و همچنین دکترای اندیشه‌های سیاسی از دانشگاه کنت است.

2-مهدی سنایی

مهدی سنایی استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس است که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور داشت.سنایی بیشتر به خاطر دوران سفیر ایران در روسیه، زمانی که چندین قرارداد همکاری بر سر سوریه را تسهیل کرد، سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ روسیه را به دست آورد و روابط اقتصادی را تقویت کرد، شناخته شده است.سنایی متخصص روسیه و قفقاز به زبان روسی مسلط است. البته وی بنظر می رسد بیشتر آلترناتیو و جایگزین عباس عراقچی در صورت عدم رای اعتماد از سوی مجلس به عراقچی باشد. سنایی چند روز قبل در توئیتر اعلام کرد که به کارهای دانشگاهی مشغول است و قصد ورود به دولت را ندارد.

3-سید محمد صدر:

صدر ۷۳ ساله، دکترای داروسازی از دانشگاه تهران، مشاور سابق رئیس دولت اصلاحات و مشاور سابق محمدجواد ظریف و هم اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. وی در حوزه وزارت خارجه، مدیرکل امور اروپا - آمریکای وزارت‌خارجه دولت رجایی و معاون عربی آفریقای وزارت خارجه دولت خاتمی را در کارنامه خود دارد و هم اکنون به عنوان گزینه احتمالی وزارت خارجه مسعود پزشکیان مطرح شده است. او یکی از گزینه‌های نامزدی اصلاح طلبان در انتخابات هم بود که به نفع پزشکیان کنار کشید.

4-مجید تخت روانچی:

او سفیر ایران در سازمان ملل و سوئیس بود. او از تاریخ 13 شهریور ماه سال 1392 با حکم محمدجواد ظریف، معاونت اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه را بر عهده داشت و پس از آن در دولت دوازدهم سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد شد، او همچنین از اعضای تیم مذاکره کننده ایران با گروه 5+1 بود. وی مدرک دکترای علوم سیاسی اش را در سال 1389 از دانشگاه برن سوئیس گرفته است.

کد خبر 871785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ابراهیم IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    2 3
    # دولت فراق ملی
  • محمد IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    0 0
    سلام تو فعلا امتیاز اول رو بده جایزه بعدا صحبت کن.
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    0 0
    یاد شهید بزرگوار امیرعبداللهیان گرامی باد
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    0 1
    گزینه ۵ درسته هیچکدام
  • محمد IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
    0 0
    تا قبل از 1375/12/14 سعی کنین سریع عمل کنین شرایط تموم شه وگرنه یکی مونده باشه رد شه شرایط هیچ فایده ایی نداره مثل دفتر معاملات که بسته شد اینم همینه.