شبکه سی‌ان‌ان به نقل از چند مقام آمریکایی در منطقه غرب آسیا و در واشنگتن گزارش داد ایالات متحده خود را برای پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی در روز دوشنبه آماده کرده بود و اکنون نیز انتظار دارد که حمله ایران طی روزهای آینده انجام شود.

بایدن

به گزارش همشهری‌آنلاین، واشنگتن روز دوشنبه خود را برای حمله مورد انتظار ایران برای انتقام ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در هفته گذشته، حتی در شرایطی آماده کرده بود که ابهام عمیقی در مورد زمان اقدام ایران و اینکه ممکن است تا کجا پیش برود، داشت.

چندین مقام آمریکایی در سرتاسر غرب آسیا و واشنگتن به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند ایالات متحده همچنین انتظار دارد که ایران در روزهای آینده - شاید حتی ظرف ۲۴ ساعت آینده - به خاطر ترور اسماعیل هنیه در تهران دست به اقدام تلافی‌جویانه بزند.

به گفته دو مقام آمریکایی، اما ایالات متحده برای سنجش زمان پاسخ و شکل آن، به‌ویژه به این دلیل که ایران قبلاً برخی از تجهیزات نظامی لازم را برای انجام یک حمله بزرگ به اسرائیل در آوریل منتقل کرده بود، تقلا کرده است و این، پیش بینی اقدامات احتمالی ایران را برای اطلاعات آمریکا دشوارتر می‌کند.

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، مقامات آمریکا بر چندین جریان اطلاعاتی تکیه می‌کنند و بین مقامات امنیت ملی در مورد چگونگی و زمان واکنش ایران اختلاف نظر وجود دارد.

این عدم اطمینان نسبی دولت بایدن را در حالت تدافعی قرار داده است، زیرا همزمان تلاش می‌کند متحدان خود را جمع کند و بر ایران فشار بیاورد تا تنش‌ها را کاهش دهد.

شهادت اسماعیل هنیه که به عنوان یکی از چهره‌های سیاسی ارشد حماس خدمت می‌کرد و یکی از مذاکره کنندگان آتش‌بس و توافق آزادی اسرا از سوی این گروه بود، همراه با شهادت فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت طی هفته گذشته، جنگ را وارد نامشخص‌ترین مرحله خود کرده‌اند.

میزان دخالت بیشتر ایالات متحده در جنگ تا حد زیادی به این بستگی دارد که ایران دقیقاً چگونه به ترور هنیه پاسخ می‌دهد. به گفته یک مقام آمریکایی، واشنگتن به همین منظور دو ناوشکن را در روزهای اخیر از خلیج عمان به سمت دریای سرخ حرکت داده و هر دو کشتی به اسرائیل نزدیک‌تر شده‌اند.

ناوشکن‌ها بخشی از تجهیزاتی هستند که فرماندهی مرکزی ایالات متحده به صورت استراتژیک در سرتاسر منطقه قرار داده است، زیرا این نگرانی وجود دارد که ایران به زودی برای دومین بار در سال جاری (میلادی) حمله بزرگی علیه رژیم صهیونیستی انجام دهد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت ایالات متحده از کشورهایی که روابط دیپلماتیک با ایران دارند خواسته است تا از این کشور بخواهند که درگیری را تشدید نکند. ‌


میلر از ارائه یک بازه زمانی در مورد زمانی که ایالات متحده انتظار دارد ایران اقدام تلافی‌جویانه خود را انجام دهد، خودداری کرد اما وی افزود: ما فکر نمی‌کنیم که این حمله باید اتفاق بیفتد و تلاش می‌کنیم تا از وقوع آن جلوگیری کنیم.

مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به سی‌ان‌ان گفتند این بار، تصویر اطلاعاتی آمریکا (از حمله ایران) بسیار تیره‌تر است. دولت بایدن در تلاش است تا از تبدیل وضعیت به یک جنگ همه جانبه، حتی در شرایطی جلوگیری کند که مقامات آمریکا در دیدار خصوصی ابراز تردید کرده‌اند که این کارها می‌تواند ایران را محدود کند.

کد خبر 872340
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha