دبیر شورای امنیت ملی روسیه به تهران آمد و وزارت خارجه نیز سفرای کشورهای جهان در تهران را فراخواند تا از تصمیم ایران برای مجازات سخت تل‌آویو باخبر شوند. پاسخ ایران ممکن است پیچیده باشد.

موشک فتاح

به گزارش همشهری آنلاین، جوان نوشت:افزایش پیغام‌وپسغام‌ها و رفت‌وآمد چهره‌های سیاسی و امنیتی به تهران برای منصرف کردن ایران از پاسخ جدی به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، سرپرست وزارت خارجه را بر آن داشت تا روز دوشنبه در نشستی با سفرا و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران، تأکید کند که سکوت در برابر چنین جنایتی نه‌تن‌ها قصور اخلاقی است بلکه به عادی‌سازی اقداماتی از این دست منجر خواهد شد.

ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و آماده شدن ایران برای پاسخ سخت به رژیم صهیونیستی غرب را به تکاپو انداخت. گروه ۷ در بیانیه‌ای از همه طرف‌های درگیر در خاورمیانه خواست چرخه تلافی را ادامه ندهند. همچنین، رو خانا و مارک پوکان، نماینده‌های دموکرات کنگره درباره ورود واشینگتن به درگیری مسلحانه با ایران هشدار دادند. در چنین شرایطی، سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه به همراه شماری از افسران عالی‌رتبه روز دوشنبه به دعوت علی اکبر احمدیان، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان برای هماهنگی‌های امنیتی و همکاری‌های راهبردی مسکو- تهران در جهت هرگونه اقدام آتی، وارد تهران شد. شویگو پیش‌تر وزیر دفاع روسیه بوده و اکنون مسئول پرونده روابط دفاعی و نظامی با ایران است. از این مقام روس به عنوان چهره‌ای یاد می‌شود که از رایزنی‌ها، مذاکرات و مبادلات با ایران مطلع است. این سفر، همزمان با گزارش‌های غیررسمی از ارسال سامانه‌های پیچیده و پیشرفته ساخت روسیه به همراه برخی تسلیحات بازدارنده به تهران انجام شده، چیزی که پیام روشنی درباره برنامه ایران برای پاسخ به جسارت صهیونیست‌هاست.
علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه هم که روز یک‌شنبه با ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در تهران ملاقات داشت و در این دیدار تأکید کرد «اسرائیل باید پاسخ قاطع و سخت دریافت کند تا بداند وحشی‌گری امنیتی هزینه‌های سنگین دارد»، دیروز میزبان سفرا و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران بود. باقری که پیش‌تر هم با وزرای خارجه قطر، عربستان سعودی، ترکیه، مصر، عمان، اردن، روسیه، الجزایر و دبیرکل سازمان ملل متحد و مسئول سیاست خارجی تلفنی گفتگو کرده بود، دیروز با عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین و وزرای خارجه اسلوونی و مجارستان درباره وضعیت موجود صحبت کرد.

سرپرست وزارت خارجه در جلسه روز دوشنبه خطاب به حاضران در نشست سفرا و نمایندگی‌های خارجی گفت: «این نشست به منظور تبیین ابعاد حمله تروریستی رژیم صهیونیستی در بامداد روز چهارشنبه دهم مردادماه ۱۴۰۳ (۳۱ جولای ۲۰۲۴) که منجر به شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و محافظش شد، برنامه ریزی شده است.» سرپرست دستگاه دیپلماسی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم درباره جایگاه شهید به روح شهدا از جمله شهید هنیه درود فرستاد و از مهمانان خواست به نشانه احترام به انسانیت و حرمت‌گزاری به حق تعیین سرنوشت ملت ستمدیده فلسطین و تقبیح ظلم، تجاوز و نسل‌کشی بایستند تا ضمن تلاوت حمد و سوره یک دقیقه سکوت کنند: «تن‌ها سکوتی که در برابر ظلم، جنایت و اشغالگری جایز است همین سکوت‌های نمادین کوتاه است که فریادی است بی‌صدا نسبت به بی‌عدالتی و جفاکاری. بی‌تفاوتی در برابر بی‌عدالتی موجب بی عملی و انفعال می‌شود و بی‌عملی باعث جری‌تر شدن جنایتکار می‌شود و اندک زمانی بعد شاهد عادی‌سازی جنایت و ابتذال شر خواهیم شد.» وی افزود: «بی‌تفاوتی و مماشات در برابر شرارت و بی‌عدالتی نوعی قصور اخلاقی است که باعث نضج گرفتن و گسترش شرارت می‌شود. همه وظیفه و مسئولیت اخلاقی داریم که در قبال یکی از بدترین جنایات به جا مانده از قرن گذشته یعنی اشغالگری و استعمار خونین سرزمین فلسطین و آوارگی و نسل‌کشی ادامه‌دار یک ملت سکوت نکنیم.»

نتیجه قساوت موجودیت آپارتاید

سرپرست وزارت خارجه در بخش دیگری از این نشست گفت: «اکنون هشت دهه است که یک ملت در معرض انهدام و نابودی مستمر قرار دارد، سرزمین‌هایش به زور غصب شده و آنچه باقی مانده در حصر و محاصره قرار گرفته است. جوانان و پیرانش به قتل می‌رسند، زنان و کودکانش مثله می‌شوند، نخبگانش ترور یا محبوس می‌شوند و بدین ترتیب پروژه هدفمندی برای نسل‌کشی کامل یک ملت در حال اجرا شدن است.» باقری اضافه کرد: «فاجعه شرم‌آوری که در ۱۰ ماه اخیر در فلسطین اشغالی در جریان است، فقط محصول قساوت و خودبرترپنداری یک موجودیت اشغالگر آپارتاید نیست، بلکه نتیجه احساس بی‌کیفری جنایتکارانی است که خود را در هر حالت مستظهر به حمایت بی‌چون‌وچرای امریکا و چند کشور غربی دیگر می‌دانند.» باقری گفت: «آنچه این وضعیت را تشدید کرده و موجب جری شدن جنایتکاران در پیشبرد طرح نسل‌کشی و امحای فلسطین به عنوان یک ملت می‌شود، بی‌تفاوتی تحمیل شده بر جامعه بین‌المللی است که نشانه بارز آن بی‌میلی یا ناتوانی سازمان ملل و دیگر نهادهای منطقه‌ای برای اتخاذ تدابیر مؤثر به منظور توقف نسل‌کشی فلسطینی‌هاست.» وی با بیان اینکه جنایت رژیم اشغالگر در ترور اسماعیل هنیه را باید از همین منظر مدنظر قرار داد، عنوان کرد: «ترور هنیه بخشی از پروژه نسل‌کشی فلسطینی‌هاست و لاغیر. پروژه نسل‌کشی فلسطینی‌ها در چند سطح در حال انجام است. در یک سطح کودکان و زنان را در غزه سلاخی می‌کنند یا با سلاح قحطی و محاصره غذایی، پزشکی و دارویی می‌کشند.»
باقری همچنین دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با وزرای امور خارجه اسلوونی و مجارستان تأکید کرد عدم واکنش شورای امنیت ملل متحد و اتحادیه اروپایی به جنایات رژیم صهیونیستی از جمله در کشتار گسترده کودکان و زنان، نسل‌کشی در غزه و ترور شخصیت‌های فلسطینی در کشورهای دیگر یکی از مهم‌ترین عوامل بی‌ثباتی در منطقه است. او گفت: «جمهوری اسلامی ایران حق مشروع و ذاتی خود برای مقابله بازدارنده با اقدام تروریستی ارتکابی رژیم را با هدف صیانت از امنیت ملی خود اعمال خواهد کرد.»

حق بلامنازع ایران در دفاع از امنیت ملی

نیمه مردادماه، دستگاه دیپلماسی عرصه تشریح دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درباره واکنش به ترور شهید اسماعیل هنیه بود. صبح دوشنبه ناصر کنعانی با حضور در جمع خبرنگاران به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی، پس از تسلیت شهادت این چهره برجسته حماس پاسخ گفت و یادآور شد که اقدام رژیم صهیونیستی در ترور وی، نقض فاحش قوانین و مقررات بین‌المللی، تمامیت ارضی ایران و عرف سیاسی جامعه بین‌الملل است.
کنعانی با اعلام اینکه تهران تمهیدات حقوقی و سیاسی لازم را اجرایی کرده است، افزود: «ما حق خودمان را برای دفاع از امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی سرزمین‌مان، حقی قاطع و بلامنازع می‌دانیم. کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی علیه رژیم غاصب صهیونیستی تردید کند.» رئیس دستگاه دیپلماسی از درخواست برای برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در محکومیت اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی در روز چهارشنبه هفته جاری در جده خبر داد و با تأکید بر اینکه ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست، خاطرنشان کرد: «این رژیم غاصب صهیونیستی است که منشأ تشدید تنش در منطقه است و به همه تلاش‌ها در منطقه و فرامنطقه برای ایجاد ثبات در منطقه پاسخ منفی داده است.» کنعانی با بیان اینکه ایران به دنبال تثبیت ثبات در منطقه است، گفت: «این موضوع با تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی در برابر اقدامات ماجراجویانه رژیم غاصب صهیونیستی ایجاد می‌شود و باید جامعه بین‌المللی در مسیر ایجاد ثبات در منطقه از تنبیه متجاوز حمایت کند.»

ارزیابی امریکا از زمان پاسخ ایران

سایت اسرائیلی دیروز گزارش کرد که یک پناهگاه زیرزمینی در کوه‌های اورشلیم برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی در صورت حمله ایران آماده شده است. این پناهگاه که به مرکز کنترل ملی نیز معروف است، تقریباً ۲۰ سال پیش ساخته شده است و در طول جنگ کنونی با حماس و موشک‌باران گسترده ایران در ماه آوریل هنوز از آن استفاده نشده است. وبگاه بلومبرگ گفته ارزش سهام بورس تل‌آویو به سبب ترس و نگرانی از پاسخ تلافی‌جویانه ایران و محور مقاومت به ترورهای اخیر در تهران و لبنان، به پایین‌ترین حد از ماه اکتبر گذشته رسیده است.
در حالی که منابع عبری می‌گویند که شمارش معکوس برای پاسخ ایران شروع شده، پایگاه خبری آکسیوس نوشت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا به گروه ۷ اعلام کرده است که احتمال حمله ایران به اسرائیل در ۲۴ ساعت آینده وجود دارد. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز با ابراز نگرانی «بسیار عمیق»، نسبت به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به ویژه میان ایران و اسرائیل از همه طرف‌ها خواستند که منطق انتقام‌جویی را کنار بگذارند. در این بین، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه صهیونیست‌ها از طریق یک کشور ثالث اروپایی به ایران پیام داده‌اند، منتشر شد. کنعانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود ایران از طریق وزیر خارجه مصر پیامی را برای رژیم صهیونیستی ارسال کرده است، گفت: «ما نیازی به ارسال پیام از سوی هیچ طرفی به رژیمی که هویت آن را مشروع نمی‌دانیم نداریم.»
او همچنین درباره پیام امریکا گفت: «دولت امریکا شریک تمام‌عیار جنایت‌های رژیم صهیونیستی است. ایران مسئول تشدید تنش در منطقه نیست، آن‌طرفی که مسئول است رژیم صهیونیستی، با حمایت مستقیم و نامحدود امریکاست. نیازی به ارسال پیام نیست. امریکا باید به وظایف خود عمل و از توان خود برای بازداشتن رژیم صهیونیستی استفاده کند. رژیم صهیونیستی بدون هماهنگی امریکا دست به اقدامات ماجراجویانه نمی‌زند.»

کد خبر 872193
منبع: جوان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    2 4
    معمولاً ایران شب آغاز حمله دارد
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
      1 1
      جون عزیزاتون اینقدر نظریه ندید همه شدن کارشناس نظامی....مگه مسابقه فوتباله...
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    6 0
    حجت مون خیلی وقته تموم شده و ته کشیده
  • امیر IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    5 16
    استارت نابودی اسرائیل رو خودشون زدن پس به امید خدا میریم واسه نابودی کامل اسرائیل.
  • شاهرخ IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    3 11
    به آمریکا و دیگر میانجیگرن بگوید اگر در کشور شما یک نفر ترور می شد ویا خاک تان از طرف ایران مورد تجاوز قرار می گرفت بازهم میانجیگری می کردید
  • حمید IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    7 4
    دردام نتانیاهوی بی شرف نیفتید
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
    1 0
    امام خمینی رحمت اللہ فرمودیکی ازمسائل مااین بوداسرائیل بایدازبین بردمااسرائیل راقابل آدم نمیدانیم