گروه شهری: استفاده از باک‌های غیراستاندارد در تولید خودروهای ایرانی که با هدف کاهش هزینه انجام می‌شود، یکی از دلایل مهم آلایندگی این خودروهاست.

به گزارش خبرنگار ما، در حال حاضر در بسیاری از خودروهای تولیدی، به‌ویژه خودروهای سایپا، از باک‌های فلزی تک‌لایه استفاده می‌شود؛  این در حالی است که استفاده از باک‌های چندلایه استاندارد، علاوه بر آلودگی کمتر هوا، مصرف سوخت را نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

استفاده از باک‌های تک‌لایه فلزی در برخی خودروهای داخلی در حالی است که این باک‌ها حتی با استاندارد‌های یورو2 نیز مطابقت ندارد. در حال حاضر در بیشتر کشورها، استاندارد یورو6 در تولید خودرو لحاظ می‌شود.

هم‌اکنون بالاترین تکنولوژی در تولید باک، مربوط به باک‌های چندلایه پلاستیکی است که در ایران نیز قابلیت تولید آن وجود دارد. این باک‌ها استانداردهای یورو5 و یورو6 را پاسخگو هستند.

باید گفت، براساس استاندارد‌های یورو که برای مصرف کمتر بنزین، ایمنی بیشتر خودرو و انتشار کمتر آلودگی هوا تدوین شده‌اند، میزان انتشار گازهای آلاینده نظیر منواکسیدکربن، اکسید نیتروژن و هیدروکربن‌ها در هوا، در استانداردهای یورو 4، 5 و 6 در مقایسه با استاندارد یورو2، به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

محققان معتقدند که در یک جامعه کوچک با 100 هزار خودرو، درصورتی که از باک‌های چند لایه پلاستیکی، که استاندارد یورو5 دارند استفاده شود، می‌توان علاوه بر صرفه‌جویی سالانه یک میلیارد و 200 میلیون لیتر در مصرف بنزین از انتشار بخار بنزین و هیدروکربن تا هزاران تن در سال جلوگیری کرد.

براساس پژوهش‌ها، در باک‌های فلزی تک‌لایه، علاوه بر انتشار بخار بنزین در هوا، امکان حل شدن مواد موجود در بدنه باک در بنزین و انتشار آن در هوا از طریق خروج از اگزوز پس از سوختن وجود دارد.

به‌طور خلاصه علاوه بر موارد ذکر شده، می‌توان مزایای باک‌های پلاستیکی چند لایه را در مقایسه با باک‌های فلزی تک‌لایه اینگونه برشمرد: کاهش وزن باک، استحکام بیشتر در برابر تست تصادف، کاهش قیمت و افزایش کیفیت و  افزایش حجم باک با استفاده بهینه از فضاهای خالی درون خودرو.

کد خبر 87241

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز