مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (سی‌دی‌سی) می‌گویند شکلی مرگبارتر از ویروس آبله میمونی به فراتر از مرزهای جمهوری دموکراتیک کنگو در آفریقا گسترش یافته است و پزشکان باید آماده مواجهه با موارد احتمالی این بیماری باشند.

mpox

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی نیوز ام‌پاکس (آبله‌ ام) (Mpox) که در گذشته «آبله میمونی» نامیده می‌شد، ویروسی است که باعث ایجاد بیماری با اعلائم تب، سردرد و در عضلانی و نیز جوش‌های دردناک روی پوست می‌شود. این ویروس از طریق تماس نزدیک پوست به پوست از شخصی به شخصی دیگر منتقل می‌شود. این بیماری در موارد نادری ممکن است مرگبار باشد.

سازمان بهداشت جهانی در حال بررسی است که آیا آخرین شیوع آبله میمونی باید به عنوان وضعیت اضطراری بهداشت عمومی جهانی اعلام شود یا خیر.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت این هفته در توئیتی نوشت: «من در حال بررسی تشکیل کمیته اضطراری مقررات بین‌المللی بهداشت هستم تا به من توصیه کند که آیا شیوع ام‌پاکس باید یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی (PHEIC) اعلام شود یا نه.»

کنگو که در مرکز آفریقا واقع شده است، بدترین شیوع بیماری ام‌پاکس را تجربه کرده است. بیش از ۱۲۰۰۰ نفر مبتلا به بیماری در این کشور تشخیص داده شده‌اند و حداقل ۴۷۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

اما اکنون کشورهای همسایه، ازجمله کنیا و جمهوری آفریقای مرکزی، موارد مرتبط با سویه ام‌پاکس را گزارش کرده‌اند که در کنگو در گردش است.

این سویه ویروس متفاوت از نوع سویه آبله ام است که در سال ۲۰۲۲ شیوع یافت و عمدتاً مردانی دارای آمیزش جنسی با مردان را مبتلا کره بود. این موارد عفونت با این سویه در آمریکا به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است.

سویه فعلی ویروس به نام دسته ۱b به دلیل بیماری‌زایی بیشتر آن نگران‌کننده است. تقریباً ۴٪ از موارد ام‌پاکس یا آبله‌ام ناشی از دسته ۱b کشنده هستند، در حالی که دسته ۲b که در سال ۲۰۲۲ شیوع یافت در کمتر از یک درصد موارد مرگبار بوده است.

از طرف دیگر کودکان هستند که به‌ویژه بیشتر مستعد مبتلا شدن به دسته ۱b ویروس هستند. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بیشتر موارد گزارش‌شده در استان‌های دارای شیوع بومی در کنگو همچنان در میان کودکان زیر ۱۵ سال رخ داده است. نوزادان و کودکان زیر پنج سال در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید و مرگ هستند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، کودکان ۶۲ درصد مرگ‌ومیر ناشی از ام‌پاکس در کنگو را تشکیل می‌دهند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا می‌گوید واکسن ام‌پاکس جینئوس (Jynneos) که در دو دوز تزریق می‌شود، بر هر دو دسته clade ۱ و clade ۲ مؤثر است.

کارشناسان می‌گویند عرضه محدودی از واکسن‌های آبله‌ ام در سراسر جهان وجود دارد، و اکثریت قریب به اتفاق ذخیره این واکسن‌ها در کشورهایی مانند آمریکا قرار دارد که این واکسن‌ها را به عنوان بخشی از یک انبار استراتژیک ملی خریداری کرده‌اند. در مقابل اغلب مردم در کشورهای آفریقایی به این واکسن‌ها دسترسی ندارند.

کد خبر 872420
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha