چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

در گرم‌ترین روزهای تابستان هندوانه‌های دیم به نام «سُنبک» در آران و بیدگل برداشت می‌شود؛ اتفاقی که شگفتی و تعجب بسیاری را برانگیخته و تصاویری از این برداشت در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

هندوانه کویر

به گزارش همشهری ‌آنلاین برداشت هندوانه‌های آبدار و شیرین از دل چاله‌هایی که در کویر ایجاد شده، تعجب‌برانگیز است اما برداشت این نوع هندوانه سال‌هاست از سوی اهالی کاشان در دل کویر انجام می‌شود. کویر چاله سنبک در استان اصفهان در ۷ کیلومتری شمال شرقی بیدگل در دل ماسه‌های روان منطقه بند ریگ و در جنوب غربی کویر مرنجاب قرار دارد. کشت دیم هندوانه در این کویر قدمت ۳۰۰ ساله دارد و به هندوانه سنبک مشهور است که خواص دارویی از جمله پایین بودن قند و فیبر فراوان دارد.

این هندوانه کویری است | میوه مناسب دیابتی ها

هندوانه ارگانیک دیم

در لابه‌لای تپه‌های شنی در دل کویر چاله‌هایی وجود دارد که در دل آن‌ها هندوانه رشد کرده. این چاله‌ها به دلیل نزدیکی به سطح آب‌های زیرزمینی محل خوبی برای رشد هندوانه‌هایی است که به صورت دیم رشد می‌کنند و در واقع نیازی به آبیاری ندارد. به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی در این مناطق، با کندن چاله‌هایی با عمق حدود ۷۰ سانتی متر می‌توان به آب رسید و این نکته بارز کشت هندوانه دیم در کویر آران و بیدگل است.
پیش از این نیز مدیر مجید علینقی پور جهاد کشاورزی آران و بیدگل اعلام کرده بود که 12 هکتار از مزارع کویر آران و بیدگل زیر کشت محصول هندوانه دیمی با عنوان سنبک است که به طور میانگین ۲۰ تا ۳۰ تن هندوانه از هر هکتار برداشت می‌شود. هم اکنون از ۴۰۰ چاله واقع در این منطقه، حدود یکصد چاله فعال است.
میزان آب هندوانه‌های برداشت شده از این چاله‌ها نزدیک به ۱۰ درصد بیش از هندوانه‌های معمولی است و به همین دلیل با مواد قندی کمتر، برای افراد دیابتی مناسب است.
از ویژگی‌های این روش کاشت هندوانه این است که در کشت معمولی هندوانه، آب به سمت بذر هدایت، اما در کاشت هندوانه در منطقه‌های سنبک بذر هندوانه به سمت آب هدایت می‌شود و محصول به دست آمده کاملا طبیعی و بدون کود شیمیایی است.
این محصول در اوایل فروردین در چاله‌های سنبک کشت و از تیر تا پایان تابستان برداشت می‌شود. روش کاشت هندوانه دیمی در کویر چاله سنبک در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شده‌است. شگفتی از رشد هندوانه در کویر به این علت است که نام کویر همیشه با بیابان بی آب و علف گره خورده و کشت هندوانه در این اقلیم به صورت دیم قطعا جای تعجب دارد.

فیلمی از برداشت این هندوانه کویر را اینجا ببینید:

کد خبر 872599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha