از همین حالا عطر و بوی اربعین حسینی در فضای جامعه پیچیده و تحرک و پویایی بیشتری در بین زائران اربعین و مسئولان مربوطه و همچنین موکب‌دارانی که برای این ایام برنامه دارند، دیده می‌شود. هر روز خبرهای تازه‌ای در این زمینه منتشر می‌شود.

اربعین

به گزارش همشهری آنلاین، از همین حالا عطر و بوی اربعین حسینی در فضای جامعه پیچیده و تحرک و پویایی بیشتری در بین زائران اربعین و مسئولان مربوطه و همچنین موکب‌دارانی که برای این ایام برنامه دارند، دیده می‌شود. هر روز خبرهای تازه‌ای در این زمینه منتشر می‌شود که همگی در راستای اطلاع‌رسانی پیرامون این موضوع مهم در این روزهای منتهی به اربعین است. گزیده‌ای از تازه‌ترین تصمیم‌ها و برنامه‎های مهم مرتبط با این موضوع را با هم مرور می‌کنیم.

پیش بینی تردد ۲ میلیون زائر از مرز خسروی

امکانات و زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی از زوار اربعین حسینی در مرز خسروی و مسیر منتهی به این پایانه مرزی در استان کرمانشاه با برنامه ریزی های صورت گرفته از چند ماه پیش تا امروز فراهم شده است. اضافه شدن گیت های ورودی و خروجی، اجرای سیستم مه پاش و سایبان از ورودی پایانه تا نقطه صفر مرزی، ایجاد پارکینگ‌های مجهز خودروهای سواری و اتوبوس‌ها تنها بخشی از ویژگی‌های مرز خسروی است که باعث ایجاد رضایتمندی زواری که از این مرز به کربلای معلی مشرف می‌شوند، شده است. مرز خسروی با در نظر گرفتن مسیر داخل کشور به پایانه‌های مرزی، نزدیکترین مرز به شهرهای زیارتی عراق است و به گفته مسئولین استانی پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲ میلیون زائر از طریق این مرز به کربلای معلی مشرف شوند. امیر طاهری، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب ارتش هم از احداث ۲۶۰ هکتار پارکینگ در نقاط مختلف مرز خسروی خبر داد و گفت: این پارکینگ مجهز به سیستم دوربین دید در شب و دوربین‌های پلاک خوان است که هر خودرویی که وارد پارکینگ می‌شود پلاک آن ثبت خواهد شد. در محل پارکینگ در نظر گرفته شده ۴۰ دوش حمام و ۴۰ چشمه سرویس بهداشتی و یک موکب پذیرایی و محل استراحت ویژه برادران و خواهران در نظر گرفته شده است.

سازه جدید تل زینبیه برای میزبانی از زائران

شیخ عبدالمهدی کربلایی متولی شرعی حرم امام حسین (ع) همزمان با فرارسیدن ماه صفر، از مراحل آماده‌سازی ساختمان جدید تل زینبیه که به ساختمان مقام حضرت زینب (س) نیز مشهور است دیدن کرد. ساختمان جدید تل زینبیه که یکی از زیرپروژه‌های طرح بزرگ توسعه حرم امام حسین (ع) است، با همت خیران و مهندسان ایرانی در ۴ طبقه در حال ساخت است. ساختمان پیشین تل زینبیه در یک طبقه و تنها ۳۸۰ مترمربع وسعت داشت که فضای بسیار کمی را در اختیار زائران قرار می‌داد از این رو برای ایجاد فضای زیارتی متناسب با جمعیت میلیونی زائران، ساختمان قبلی تخریب و سازه جدیدی در ۴ طبقه (۲ طبقه زیر سطحی و دو طبقه روسطحی) با زیربنای ۴ هزار و۴۰۰ مترمربع در حال ساخت است. با توجه به فرارسیدن ایام زیارت اربعین حسینی، هم اکنون کارگران، مهندسان و استادکاران ایرانی، عملیات اجرای نما و آئینه‌کاری‌های این سازه را به صورت موقت تعطیل و در حال مناسب‌سازی ساختمان برای میزبانی از زائران اربعین حسینی هستند. پس از ایام اربعین و با اتمام عملیات نما و آئینه‌کاری‌ها، ساختمان جدید تل زینبیه تحویل تولیت حرم مطهر خواهد شد. در طرح توسعه حرم مطهر حسینی، شکل نمادینی از تپه (تل) هم در کنار سازه جدید اجرا خواهد شد.

آماده سازی پایانه مرزی زرباطیه عراق برای ورود زائران

برای خدمت رسانی مناسب به زائران اربعین حسینی، پایانه مرزی زرباطیه درحال آماده سازی است. مهدی صالحی شهردار منطقه ۲ تهران با اعلام این خبر و با اشاره به اهمیت مراسم اربعین حسینی به عنوان بزرگ‌ترین تجمع تاریخ بشریت گفت: با استفاده از تجارب پیشین و برنامه‌ریزی های که صورت گرفته تلاش می‌کنیم تا بهترین نقش آفرینی را در برگزاری مراسم اربعین داشته باشیم. وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال نیز منطقه دو با تمامی امکانات مهیای میزبانی از زائران در مرز زرباطیه است و طبق برنامه نیروهای خدمات شهری به صورت دو تیم در پایانه مرزی زرباطیه مستقر و به پاکسازی مسیر می‌پردازند. صالحی در ادامه افزود: به منظور ارائه خدمت مناسب جلسات مستمر جهت برنامه‌ریزی و بررسی روند اقدامات برگزار و با حضور میدانی در مرز زرباطیه شیوه خدمت رسانی نظارت می‌شود. وظیفه ما در حوزه مدیریت شهری منطقه این است که علاوه بر به‌کارگیری تمام توان خود با مشارکت و همکاری عموم مردم به این مراسم شرایطی را فراهم کنیم تا زائران با کمترین دغدغه در این راهپیمایی عظیم شرکت کنند.

مرز سومار جایگزین خسروی برای تردد کامیون‌ها در ایام اربعین

مرز سومار به جای مرز خسروی برای رفت و آمد کامیون‌های حامل کالای تجاری در اوج تردد زوار اربعین انتخاب شده است. علی‌اصغر عباس‌زاده، ناظر گمرکات استان و مدیر کل گمرک کرمانشاه با اشاره به این جایگزینی مرزها در ایام اربعین، گفت: با هدف تسهیل و تسریع در تردد زائران ابا عبدالحسین (ع) و رفاه حال آنان و با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود زائران اربعین حسینی، امسال جهت تردد، استقبال گسترده‌تری از مرز بین‌المللی خسروی خواهند داشت، مقرر شد مبادلات تجاری و رفت و آمد کامیون‌های حامل کالای تجاری از روز ۲۴ مرداد تا ۷ شهریور ماه به جای مرز خسروی، از مرز سومار انجام پذیرد. در کنار ایجاد زمینه تردد آسان و ایمن برای زائران اربعین حسینی از استان و مرز بین‌المللی خسروی، لازم است اقدام مورد نیاز برای تداوم تجارت و صادرات کالا از استان هم اتخاذ شود و حتی در اوج تردد زائران هم شاهد تعطیلی و توقف در این زمینه نباشیم. وی با اشاره به اینکه مواکب حسینی امسال می‌توانند به طور هم زمان از مرز بین‌المللی خسروی و مرز سومار تردد کنند افزود: کارکنان گمرکات خسروی و سومار آماده ارائه خدمات به موکب‌داران و انجام تشریفات گمرکی تجهیزات و وسایل مواکب آنان هستند.

کد خبر 872633
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha