مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

هنگام بروز برخی از مشکلات در باز و بسته کردن درب‌ها، افراد به تنظیم لولای درب چوبی نیاز دارند. غالبا تعمیرکاران یا اعضای خانواده‌ها به‌منظور تنظیم لولای درب چوبی، از انواع یراق آلاتی نظیر لولا مخفی، تخت و لولا قابلمه استفاده می‌کنند.

آموزش تنظیم لولای درب چوبی

جالب است بدانید که برخلاف بسیاری از امور تخصصی تعمیراتی، تنظیم این قطعات برای کارکرد مناسب و طبیعی درب‌ها، کار نسبتا آسانی خواهد بود؛ بنابراین، ما در این مطلب قصد داریم که با ارائه یک آموزش مناسب، تکنیک انجام این کار را برای حل انواع مشکلات ایجادشده مرتبط با درب‌ها، به افراد انتقال دهیم.

انواع دلایل نیاز به تنظیم لولای درب چوبی

غالبا به یکی از دلایل زیر، افراد نیاز به تنظیم لولای درب چوبی خواهند داشت:

  1. وجود شکاف‌های بزرگ بین درب و چهارچوب
  2. فشار بیش‌از حد درب به فریم
  3. گیر کردن درب به چهارچوب هنگام باز و بسته کردن درب
  4. هنگامی که درب‌ها به‌خوبی بسته نشوند.

در ادامه به بررسی نحوه تنظیم لولا در هر یک از شرایط فوق خواهیم پرداخت.

تنظیم لولای درب چوبی برای حل مشکل شکاف‌های بزرگ درب

وجود شکاف‌های بزرگ بین درب و چهارچوب (فریم)، یک معضل جدی برای افراد محسوب می‌شود که غالبا به 2 دلیل زیر رخ می‌دهد:

  1. فاصله‌گیری تدریجی درب از چهارچوب به‌دلیل استفاده‌های مکرر
  2. استفاده از درب‌های پهن جدید.

در صورت استفاده از درب‌های پهن جدید، ممکن است شاهد مشکلاتی به‌لحاظ ناهمگونی ابعادی بین درب و فریم باشیم که با استفاده از انواع لولا تخت ، قابلمه و مخفی متناسب، می‌توانید این مشکل را حل کنید. البته در صورت وجود شکاف در قسمت‌های بالا و پایین سمت لولاها، افراد به هم‌سطح‌سازی لولاها با حفره ایجادشده نیاز خواهند داشت. برای انجام این کار، ابتدا پیچ‌های لولاها را باز کنید و سپس این قطعات را روی یک سطح صاف مثل مقوای مقاوم بگذارید. حال باید به تعداد لولاها، طرح لولاها را به‌طور دقیق روی مقواها ترسیم کنید.

در ادامه باید با استفاده از کاتر یا قیچی، خطوط ترسیم‌شده روی مقواها را به‌شکلی دقیق برش دهید تا مقواها دقیقا پشت لولاها جانمایی شوند. افراد بایستی برای تکمیل فرآیند تنظیم لولای درب چوبی، مقواهای برش داده‌شده را در تو رفتگی‌های درب‌ها قرار دهند. در گام بعد، پیچ‌ها بایستی دقیقا از درون مقواهای قرار گرفته در پشت لولاها عبور داده شوند. نحوه برش مقواهای طرح لولا و سفت کردن کامل پیچ، بایستی به‌گونه‌ای باشد که مقواها پس از پایان کار، کاملا پشت لولاها محو شوند. با بلند شدن سطح لولاها (به‌لطف استفاده از مقوا)، حال باید فاصله کمتر میان فریم و درب را مشاهده کنیم. به‌یاد داشته باشید که به ازای هر تعداد لولا، این فرآیند بایستی انجام شود تا میزان فاصله قبلی را کم کنید.

آموزش تنظیم لولای درب چوبی

حل مشکل گیر کردن درب به چهارچوب

چنان‌چه چفتی کامل لولاها با صفحه گیره مشاهده نشود، انواع لولا تخت، لولا مخفی و ... را باز کنید. سپس این قطعات را مجددا روی گیره تنظیم کنید. به‌خاطر داشته باشید که پیچ لولا، بایستی تا ته درون گیره قرار گیرد. اگر چوب درب نیز مقداری اضافه بود، یک ابزار برش مناسب را به‌کار بگیرید تا مشکل جا زدن لولا و گیر نکردن درب به چهارچوب حل شود. برای انجام این کار، حتما باید حواس‌تان باشد که به زیبایی در، آسیبی وارد نکنید؛ همچنین میزان برش‌کاری چوب و نحوه تنظیم لولای درب چوبی، بایستی به‌گونه‌ای باشد که هم لولاها به‌مرور زمان شل نشوند و هم در چسبیدن گیره به چهارچوب، شاهد لق زدن گیره نباشیم.

تعمیرکاران حرفه‌ای همواره توصیه می‌کنند که در صورت وجود چنین مشکلی، فرآیندهای عنوان‌شده را برای تمامی لولاها تکرار کنید تا هیچ‌یک از بخش‌های بالایی، میانی و زیرین درب‌ها، به چهارچوب گیر نکنند. پس از تنظیم کلیه لولاهای درب‌های چوبی، بخش‌های فاقد لولا (میان درب و فریم)، بایستی فاصله بیشتری پیدا کنند؛ بنابراین، به احتمال زیاد با همین تکنیک، از اعمال فشارهای بیش‌از حد مجاز به درب‌ها جلوگیری می‌شود و مشکل چسبیدن درب به فریم برطرف خواهد شد.

تنظیم لولای درب چوبی برای حل فشارهای غیرمجاز درب

درصورتی‌که بخش‌های فوقانی و پایینی درب‌ها، فشار بیش‌از اندازه‌ای را به فریم وارد کنند، احتمالا مشکل گیر کردن درب به فریم به‌وجود می‌آید. البته برای حل این معضل، با فرآیندهای پیچیده‌ای روبه‌رو نخواهید بود؛ زیرا تنها کافیست که لولا را بر مبنای بخشی از درب که گیر می‌کند، تنظیم کنید.

تنظیم لولای درب چوبی برای بستن مطلوب درب

شل شدن درب‌ها، معضلی است که به‌مرور زمان اتفاق می‌افتد. در صورت چسبیدن درب به چهارچوب یا آویزان ماندن درب، اولین اقدام مناسب برای رفع این مشکل، سفت کردن پیچ لولاها خواهد بود. البته چنان‌چه با سفت کردن لولاها، مشکل شکاف ایجادشده یا آویزان ماندن درب برطرف نشد، بایستی سراغ تعویض پیچ لولاها بروید. برای استحکام بیشتر و همچنین راحت‌تر شدن روند باز و بسته شدن درب‌ها، افراد می‌توانند به استفاده از پیچ‌های بزرگ 7 سانتی‌متری اقدام کنند. جهت تنظیم لولای درب چوبی با پیچ‌های هفت سانتی، بایستی پیچ‌ها را به خوبی سفت کرده و درب را نیز به سمت گیره، به‌درستی عقب بکشید. با انجام این اقدام، قاعدتا دیگر نباید با مشکل بسته شدن کامل درب‌ها مواجه شوید.

به‌طور کلی برای درب‌های چوبی ورودی و داخلی ساختمان‌ها، از انواع لولا تخت استفاده می‌شود. این تجهیزات دارای دو بال هستند که این بال‌ها توسط 1 عدد پین، به یک‌دیگر اتصال می‌یابند. البته برای نصب درب‌های 2 قسمتی و برخی از انواع درب‌های ورودی منازل، بهره‌گیری از لولا قابلمه مناسب‌تر خواهد بود؛ چرا که 2 بال تعبیه‌شده برای انواع لولا قابلمه، توسط یک پین متحرک به هم‌دیگر وصل می‌شوند. در سوی دیگر و با توجه به گسترش خرید درب‌های ضدسرقت، استفاده از انواع لولا مخفی، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. نکته جالب بهره‌گیری از این قطعات، پنهان ماندن لولاهای مخفی پشت درب‌ها (هنگام بسته شدن درب‌ها) خواهد بود. این قطعات برای نصب درب‌های سنگین نیز، گزینه مطمئنی به‌شمار می‌روند.

آموزش تنظیم لولای درب چوبی

خرید لولا و انواع یراق آلات از مراکز معتبر

برای تاثیر هرچه بیشتر فرآیند تنظیم لولاهای درب چوبی، استفاده از قطعات باکیفیت و استاندارد بسیار پراهمیت خواهد بود. در همین زمینه، فروشگاه اینترنتی معتبر تاپ یراق (topyaragh.com) که تحت عنوان نماینده رسمی برندهای معتبری هم‌چون فکتور، ملونی، بهریزان، فانتونی، دستگیره ایران و ... فعالیت می‌کند، همواره کالاهای بادوام و باکیفیتی همانند انواع لولا قابلمه، تخت و لولا مخفی، دستگیره، مدل‌های مختلف یراق آلات، ادوات موردنیاز کابینت‌ها، ریل و انواع تجهیزات برقی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ارائه قیمت‌های عالی، عرضه محصولات متنوع، ارسال به سراسر کشور و در اختیار داشتن ای‌نماد، از دیگر مزایای فروشگاه معتبر اینترنتی تاپ یراق به‌شمار می‌آید. کاربران جهت دریافت مشاوره‌های تخصصی، همواره امکان برقراری تماس با کارشناسان زبده این مجموعه را خواهند داشت.

برچسب ها : لولا,لولا تخت,لولا مخفی,لولا قابلمه,تنظیم لولا,لولا در چوبی

کد خبر 873007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha