خانواده مقتول که برای بخشش زن زندانی دیه دریافت کرده بودند، در اقدامی انسان‌دوستانه کل این پول را برای آزادی ۴۵ زندانی اهدا کردند.

آزادی یک زندانی مالی

به گزارش همشهری آنلاین، در مراسمی که با حضور رئیس کل دادگستری استان البرز، دادستان و رئیس کل دادگاه‌های عمومی وانقلاب کرج، معاون قضایی رئیس کل در امور نظارت بر زندان و اجرای احکام دادگستری کل استان، مدیرکل زندان‌های استان و جمعی از مدیران قضایی و مسئولان زندان‌های استان البرز برگزار شد، زن محکوم به قصاص پس از ۱۹ سال به همراه ۴۵ زندانی دیگر آزاد شدند.

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز در این مراسم گفت: ۱۹ سال قبل خانم جوانی مرتکب قتل شد و پس از رسیدگی به پرونده و صدور رأی قطعی در انتظار اجرای حکم قصاص نفس بود. با تلاش‌های انجام شده در شعبه ششم اجرای احکام کیفری کرج برای گذشت اولیای دم از حق قصاص، آنها اعلام کردند به شرط دریافت مبلغ مورد نظرشان حاضر به گذشت از حق خود و اعلام رضایت هستند.

وی افزود: در ادامه با توجه به نداشتن بضاعت مالی خانواده محکوم، تلاشی از سوی تعداد زیادی از مردم و خیرین برای جمع‌آوری این مبلغ شکل گرفت و حدود ۴/۵ میلیارد تومان جمع‌آوری شد. پس از تأمین این مبلغ از سوی خیرین، اولیای دم در یک اقدام غیرمنتظره ضمن اعلام گذشت قطعی از حق قصاص نفس، درخواست کردند مبلغ جمع‌آوری شده برای آزادی زندانیان مالی و غیرعمد استفاده شود.

فاضلی هریکندی اظهار کرد: این ایثار و از خودگذشتگی ستودنی و الگووار اولیای دم و نیز کمک خیرین، علاوه بر رهایی فرد محکوم به قصاص و آزادی وی پس از ۱۹ سال حبس، منجر به رهایی ۴۵ زندانی دیگر نیز شد که سال‌ها به دلیل محکومیت‌های مالی یا بدهی در حبس بودند.

رئیس شورای قضایی استان با تقدیر از تلاش‌های معاونت نظارت بر زندان و اجرای احکام دادگستری کل استان البرز در شناسایی و آزادی این ۴۵ زندانی بیان کرد: با توجه به تقاضای اولیای دم مبنی بر آزادی زندانیان با مبلغ اهدایی خیرین، معاونت نظارت بر زندان و اجرای احکام دادگستری کل استان با همکاری اداره کل زندان‌های استان البرز شروع به شناسایی محکومان واجد شرایط کرد.

وی ادامه داد: به منظور آزادی تعداد بیشتری از زندانیان، ملاک‌هایی در انتخاب محکومان مالی از قبیل داشتن بدهی کمتر و غیرمعوض بودن محکومیت و در مورد محکومان به رد مال کیفری، لحاظ مدت زمان بازداشت و نداشتن سابقه تعیین شد و پس ازآن، از مبالغ محکومیت پایین‌تر شروع به تهیه اسامی افراد مشمول شد و در نهایت با توجه به مبلغ اختصاص یافته، آزادی ۴۵ نفر از زندانیان را امکانپذیر کرد.

فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه بین آزادی‌ها ۱۳ نفر کمتر از۵۰ میلیون تومان و ۱۷ نفر بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان محکومیت مالی داشتند، متذکر شد: تعداد ۴ زندانی کمتر از ۳۰ سال و مابقی بین ۳۰ تا ۵۰ ساله هستند که برخی از آنها به جهت محکومیت مالی و بدهی تا ۱۵ سال در زندان بودند و با این اقدام خداپسندانه آزاد شدند.

کد خبر 873298
منبع: ایران

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha