تیمچه حاجب الدوله در بازار تهران یادگاری از سرفراش ناصرالدین شاه است که حالا به محلی برای خرید لوازم جهیزیه تبدیل شده است. در این تیمچه انواع و اقسام ظرف و ظروف شیک و فانتزی و ساده و ... را می توانید با قیمت مناسب تهیه کنید.

تيمچه حاجب الدوله

همشهری- مهدیه تقوی راد: در تیمچه حاجب الدوله بازی رنگ ها همزمان با طلوع خورشید شروع می شود و در ظهر زیبایی آن به اوج خود می رسد.

تیمچه حاجب‌الدوله

نشانی: سبزه میدان، داخل بازار کفاش‌ها

معرفی: نام این تیمچه از نام سرفراش ناصرالدین شاه گرفته شده، حاج علی‌خان مقدم که نامه قتل امیرکبیر را از تهران به کاشان برد و بعد از قتل او در حمام فین کاشان به حاجب‌الدولگی دربار رسید.

طاق مقرنس و سقف کاشی‌کاری

وارد تیمچه که می‌شوید اگر کمی سر به هوا باشید نخستین چیزی که به چشمتان می‌آید ارسی‌های بالای حجره‌هاست که با شیشه‌های رنگی تزیین شده‌اند. بالای بعضی از ارسی‌ها سفید و مقرنس‌کاری شده‌اند و جلوی آنها ایوان کوچکی است. بعضی از آنها تنها با یک لبه ۱۰سانتی فاصله از سر در حجره پایینی قراردارند. سقف‌های کاشی‌کاری شده و طرح‌های ظریف روی آنها حاجب‌الدوله را با قدمتی بیش از ۱۵۰سال دیدنی‌ترین تیمچه بازار کرده است. ساعت بزرگی که از سقف گنبدی تیمچه آویزان شده، یکی از دلایل دیده شدن زیبایی‌های سقف و ارسی‌ها توسط مراجعه‌کنندگان است. طاق‌های مقرنس تیمچه کوچک خانه‌های اعیانی قاجاری را یادآوری می‌کند. همین معماری زیبا باعث شده تا این اثر تاریخی در سال۱۳۵۶ با شماره۱۵۴۰ به ثبت ملی برسد.

حوض هشت‌ضلعی

تیمچه حاجب‌الدوله که مرکز خرید لوازم خانگی و ظرف و ظروف و وسایل دکوری است و از یک‌سرا و تیمچه کوچک با محوریت شرقی‌ - غربی تشکیل شده که در موازات بازار امین‌الملک قرار گرفته است. دو راسته شمالی‌ - جنوبی آن به بازار بزرگ و بازار کفاش‌ها منتهی می‌شود. حوض کوچک هشت ضلعی با آب‌خوری برقی که کنار آن قرار داده شده، محل خوبی برای کمی استراحت است. حجره‌های تیمچه ۲طبقه‌اند و شیشه‌های رنگی مغازه‌های طبقه بالا جلوه خاصی به تیمچه داده‌اند. اگر به‌دنبال خرید لوازم خانگی، اجناس دکوری، ظروف مسی و تزیینی زیبا با تنوع و قیمت مناسب خصوصا برای جهیزیه هستید، حتما به تیمچه حاجب‌الدوله بروید. در تیمچه حاجب‌الدوله چند مغازه هم به فروش لوازم یدکی وسایل برقی و... اختصاص دارند.

کد خبر 873300
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha