نزدیک به ۲ هفته تا روز اربعین باقی مانده است و تمام مسئولان در دستگاه‌های مختلف کشور در تکاپو هستند تا شرایط را برای حضور  پررنگ و بدون دغدغه زائران حسینی مهیا کنند. پیش بینی می‌شود که اربعین امسال ۴ و نیم میلیون زائر در این حرکت بزرگ شیعیان شرکت کنند.

اربعین

به گزارش همشهری آنلاین، نزدیک به ۲ هفته تا روز اربعین باقی مانده است و تمام مسئولان در دستگاه‌های مختلف کشور در تکاپو هستند تا شرایط را برای حضور پررنگ و بدون دغدغه زائران حسینی مهیا کنند. پیش بینی می‌شود که اربعین امسال ۴ و نیم میلیون زائر در این حرکت بزرگ شیعیان شرکت کنند.

فعالیت ۶ هزار کادر درمانی داوطلب در اربعین

بیش از ۲۰۰ خودروی امدادی و آمبولانس به سمت مرزهای غربی کشور اعزام شدند تا در مرزها و قرارگاه‌های امدادی و مراکز درمانی هلال‌احمر مستقر شوند و پوشش امدادی و درمانی بزرگترین رویداد مذهبی دنیا را برعهده گیرند. کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به دیدار خود با وزیر کشور عراق گفت: رایزنی‌ و هماهنگی‌های لازم برای تردد و استقرار خودروهای نجات و صدور مجوز حضور و پرواز بالگردهای هلال‌احمر ایران بر آسمان عراق و همچنین هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت عراق، هلال احمر عراق و دیگر نهادهای مسئول در این کشور برای خدمت به زائران حسینی انجام شده است. او افزود: چهار بیمارستان در مسیر نجف به کربلا برای ارائه‌ خدمات درمانی در اختیار هلال‌احمر است.بیمارستان امام علی(ع) هلال‌احمر در نجف اشرف، مقر اصلی مراجعه زائران بیمار خواهد بود؛ ایام اربعین امسال بیش از ۶ هزار نفر از داوطلبان ارائه خدمات امدادی و کادر درمانی داوطلب همکاری با هلال‌احمر در کشور عراق به زائران خدمت رسانی خواهند کرد.»

اجرای طرح ترافیک بزرگترین رویداد زیارتی

اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) امسال با پیک مسافرت فصلی تابستانه همزمان است که مدیریت به مراتب سخت‌تر است و پیش بینی حدود ۴و نیم میلیون سفر زیارتی به عتبات عالیات در کنار چندین میلیون مسافرت تابستانه پیش از بازگشایی مدارس، می‌تواند بار ترافیکی جاده‌های کشور را به طور محسوسی افزایش دهد. بر همین اساس و طبق جدول زمانبندی، پلیس راهور به همراه دستگاه‌های دخیل در خدمات اربعین حسینی همچون اورژانس، هلال احمر، شرکت‌های خدمات خودرویی و سازمان حج و زیارت و دیگر دستگاه‌های متولی، به طور متمرکز و در پوشش گسترده در طرح ترافیک اربعین حاضر می‌شوند. براساس گزارش رئیس پلیس راهور، امسال در طرح ترافیکی اربعین بیش از ۸۰ هزار نفر در قالب دستگاه‌های مختلف و ۱۲ هزار نیروی پلیس به شکل شبانه‌روزی در مسیر مرزهای ۶ گانه در این ایام خدمت‌رسانی خواهند کرد.

تردد روان زائران با ایجاد ۷۰ خروجی در مرز خسروی

۷۰ خروجی فعال، امور گذرنامه، در مرز خسروی وجود دارد و زائران می‌توانند تنها در چند دقیقه و به آسانی از این گیت ها بین ایران و عراق گذر کنند. سیدجعفر امامیان، دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه با اعلام این خبر و با اشاره به آمادگی این استان برای پذیرایی از زائران اربعین گفت: عملیات اربعین در استان دارای چند جبهه است که مسیر تردد زوار اصلی‌ترین آن است و حدود ۸۰ درصد از آنها از این مسیر عبور می‌کنند و حتی زوار بخش‌های مرکزی و شمالی کشور نیز برای مراجعه به مرز مهران، در استان ایلام، باید از کرمانشاه بگذرند. امامیان ادامه داد: تردد عظیم زائران یکی از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای استان کرمانشاه است که باید در این مقطع نیازهای زوار را در این مسیر پاسخ بدهیم.مرز خسروی نیز به عنوان جبهه عملیاتی دیگری مطرح است که در سال گذشته با تلاش‌های جهادی استان، تغییرات بزرگی در این مرز صورت گرفته است. تردد شبانه‌روزی، گسترش دروازه ورودی و خروجی، ایجاد جاده ترانزیتی برکت و توقفگاه های اقماری از جمله اقدامات انجام شده در این مرز است. وی اضافه کرد: جبهه سوم شامل مسیرهای ارتباطی در داخل خاک عراق تا کربلا و نجف و نیز خدمت‌رسانی در مواکب برپا شده در این شهرها است.

استقرار ۵۰۰ موکب درمانی ایران در اربعین

جمعیت هلال احمر، خدمات «امداد و نجات»، «بهداشتی» و «درمانی» را در خاک عراق طی برگزاری مراسم اربعین حسینی رائه می‌دهد. به منظور ارائه خدمات، یک پایگاه امدادی از مرز «مهران» تا شهر نجف به ازای هر ۶۰ کیلومتر در خاک عراق احداث کرده‌ایم. دکتر علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اعلام این خبر، به برپایی موکب‌های درمانی از سوی جمعیت هلال احمر اشاره کرد و گفت: ۲۵ موکب درمانی در مسیر نجف به کربلا مستقر کرده‌ایم. علاوه بر موکب‌های درمانی مسیر نجف به کربلا، ۴ بیمارستان صحرایی با سازه عادی به زائران حسینی خدمت‌رسانی می‌کنند. ۲ بیمارستان از مجموع ۴ بیمارستان صحرایی که به زائران حسینی ارائه خدمت می‌کنند ساختمانی و ۲ بیمارستان دیگر به صورت سازه‌ای است. به گفته وی، موکب‌های درمانی جمعیت هلال‌احمر ایران در شهرهای «نجف»، «کربلا»، «کاظمین»، «سامرا» و «امام‌زاده سیدمحمد» مستقر هستند و ارائه خدمت می‌دهند. مرعشی درباره چگونگی فعالیت درمانگاه ها و موکب‌های درمانی در اربعین حسینی و در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا توضیح داد: اغلب درمانگاه‌ها به صورت ۲۴ ساعته خدمت‌رسانی می‌کنند و تعدادی هم ۱۶ ساعته فعالیت می‌کنند. در مجموع ۵۰۰ موکب درمانی طی مراسم اربعین به زوار حسینی رائه خدمت می‌کنند.

کد خبر 873471
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha