همشهری آنلاین: عضو کمیته اصلاح رفتار راهنمایی و رانندگی گفت: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که 40 درصد تصادفات شهری بدلیل اشتغالات فکری رانندگان صورت می‌گیرد.

دکتر مجید ابهری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان این مطلب افزود: در میان عوامل تصادف‌ساز ، عامل انسانی یکی از فاکتورهای اصلی محسوب می شود و در کنار ناهنجاریهای رفتاری مانند قانونگریزی، رفتاری‌های پر خطر در رانندگی، سبقت جویی که حدود 40 درصد از علل تصادفات هستند، اشتغالات فکری با محرکهای درونی و بیرونی سهم یاد شده را در ایجاد تصادفات دارند

این محقق و استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: محرکهای بیرونی مانند تابلوهای تبلیغاتی، عکسها و تصاویر که در مورد عرضه کالاهای جدید به کار می روند، هستند و محرک‌های درونی نیز عبارتند از نگرانی‌های شعلی، تورم، بیکاری، مشکلات اقتصادی، و موضوعات سیاسی مطرح در جامعه.

به گفته ابهری بعضی از عوامل باعث پرش افکار شده که در عین باز بودن چشم، راننده در هوشیاری کامل نیست.

عضو کمیته اصلاح رفتار راهنمایی و رانندگی افزود: در شهرها به علت تنیدگی خودروها اینگونه تصادفات دارای آمار قابل توجهی بوده و در تصادفات بین شهری نیز دارای جایگاهی هستند که در دست بررسی است.

ابهری با اشاره به اینکه حضور پلیس راهنمایی در خیابانها و پلیس راه در جاده های بین شهری باعث برگشت راننده به شرایط عادی شده و ممکن است از وقوع تصادف جلوگیری کند، اظهار داشت: با وجود پر رنگ شدن مشکلات یاد شده و حضور آنها در زندگی روزمره بدون رفع یا کاهش آنها نمیتوان به کاهش تصادفات دل بست.

این آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت: در مورد رفتارهای پر خطر، آموزش، فرهنگ‌سازی و آزمایش گیری از رانندگان معتاد میتواند باعث جلوگیری از تعطیل اینگونه رفتارها در رانندگی شود.

کد خبر 87386

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز