عضو هیئت موسس حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه چیدمان دولت پزشکیان شبیه دولت اول هاشمی است، اظهار کرد: هر اتلاف وقتی در شروع کار دولت به زیان کشور تمام می‌شود.

محمد هاشمی

به گزارش همشهری آنلاین، محمد هاشمی‌رفسنجانی، عضو هیئت مؤسس حزب کارگزاران سازندگی ایران در گفت‌وگو با مهر، در رابطه با لیست پیشنهادی وزرای دولت چهاردهم به مجلس بیان کرد: آقای پزشکیان در دوران مناظره‌های انتخاباتی به هر مناسبتی که صحبت می‌کرد، می‌گفت نمی‌توان کشور را با یک جناح اداره کرد، باید همه با هم باشیم و ما با کسی دعوا نداریم.

وی با اشاره به اینکه محور کار رئیس جمهور بر مبنای کارشناسی است، ادامه داد: وقتی به ترکیب کابینه رئیس جمهور نگاه می‌کنیم، عمدتاً منطبق بر همان حرف‌هایی است که او در دوران انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده بود، از بیشتر جناح‌های سیاسی نماینده‌ای در کابینه حضور دارد و این در مجموعه معاونین رئیس جمهور و وزرا مشهود است.

عضو هیئت مؤسس حزب کارگزاران با طرح این موضوع که همه اعضای کابینه و وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را نمی‌شناسد، گفت: آنهایی را که می‌شناسم از نظر کارآمدی و سابقه کار مطلوبند و افرادی را هم که نمی‌شناسم، با توجه به اینکه مبنای کار رئیس جمهور کار کارشناسی بوده، امیدوارم بتوانند موفق باشند و در دولت کار کنند.

استراتژی تنش‌زدایی عامل موفقیت دولت اول سازندگی بود

هاشمی رفسنجانی که ترکیب وزرای پیشنهادی پزشکیان را مشابه دولت نخست مرحوم هاشمی رفسنجانی می‌داند، بیان کرد: موفق‌ترین دولت پس از پیروزی انقلاب را دولت اول مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی می‌دانم، شرایط کشور در آن زمان خوب نبود و پس از جنگ تولید و امکانات نداشتیم، نفت بشکه ۵ دلار بود و آقای هاشمی توانست با استراتژی تنش زدایی در سیاست خارجی موفق شود. ترکیب دولت اول آقای هاشمی را مشابه ترکیب دولت آقای پزشکیان می‌دانم.

ان‌شاء‌الله دولت آقای پزشکیان موفق خواهد بود

هاشمی رفسنجانی به حضور متنوع چهره‌های سیاسی و فعالان حزبی در دولت چهاردهم اشاره کرد و گفت: در دولت اول آقای هاشمی هم این ترکیب متنوع را شاهد بودیم، من نمی‌دانم آقای پزشکیان الگوی تشکیل دولت خود را همان دولت اول آقای هاشمی قرار داده است یا خیر، به هر حال هر چه که هست تشابه با دولت اول مرحوم هاشمی دارد و تجربه دولت سازندگی تجربه موفقی بود و انشاالله آقای پزشکیان هم دولت موفقی خواهد داشت.

عضو هیئت مؤسس حزب کارگزاران همچنین به موضوع تفاوت زمانی حاکم بر کشور در زمان حاضر و دوران پس از جنگ پرداخت و عنوان کرد: در دوران پس از دفاع مقدس فضای سیاسی کشور به این گونه نبود که اینقدر مخالفت‌ها شکل بگیرد و یا سطح توقع از رئیس جمهور و شخص آقای هاشمی به این شکل نبود، وقتی مرحوم هاشمی کابینه را تشکیل داد، همه از دولت او حمایت کردند.

هاشمی رفسنجانی وجود جبهه‌ها و گروه‌های سیاسی تندرو در زمان حاضر را که توقعات بسیاری دارند وجه تمایز دوره حاضر با دوران سازندگی برشمرد و افزود: در حال حاضر احزاب تندرو در مجلس هم نمایندگانی دارند و با دولت مخالفت‌هایی می‌کنند و می‌تواند مشکل‌زا باشد و شرایط مانند دولت نخست آقای هاشمی نیست که همه حامی دولت بودند و با دولت همراهی و همکاری داشتند. و این‌طور بهترین نتیجه به دست آمد و از نظر رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال و مهار تورم همچنین قدرت پول ملی بسیار عالی و بالا بودیم.

اصلاح‌طلبان مخالف دولت پزشکیان نیستند

هاشمی رفسنجانی در بخشی از این گفت‌وگو پیرامون واکنش فعالان سیاسی اصلاح طلب و هجمه‌هایی که به ترکیب کابینه پزشکیان داشتند همچنین در رابطه با استعفای محمدجواد ظریف، بیان کرد: من از سمت اصلاح طلبان مخالفتی با دولت آقای پزشکیان ندیدم و این را از شما می‌شنوم، آقای ظریف توضیحی که راجع به انصراف خود ارائه کرده است یک توضیح معقول است.

عضو هیئت مؤسس حزب کارگزاران، ادامه داد: فرزند آقای ظریف ۴۰ سال قبل در آمریکا متولد شده و به واسطه این تولد تابعیت آمریکا را کسب کرده و حالا مورد هجمه قرار گرفته، در حالی که در حال حاضر فرزندان و خانواده آقای ظریف در آمریکا زندگی نمی‌کنند، حتی در آن کشور یک وجب زمین ندارند و صاحب ملک نیستند.

ظریف رفت تا بهانه‌ای علیه دولت نباشد

هاشمی رفسنجانی گفت: آقای ظریف نه توقع داشت که در دولت پست و سمتی داشته باشد، بلکه با کناره‌گیری‌اش می‌خواست به آقای پزشکیان کمک کند تا بهانه‌هایی که علیه دولت گرفته می‌شود را از سر راه بردارد و او رئیس جمهور را تهدید نکرده است.

موضع رسمی اصلاح‌طلبان حمایت از دولت است

وی واکنش‌هایی منفی که پس از معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم اتفاق افتاده را معتبر ندانست و اظهار کرد: من از ناحیه اصلاح طلبان اظهار نظری از آقای مرعشی دیدم که به معنای حمایت از از آقای پزشکیان بود و این‌طور بیان کرده بود که دولت مطلوب نیست اما مقدور است. اینکه افرادی که مشخص نیست چه کسانی هستند اظهار نظر شخصی می‌کنند به عنوان موضع‌گیری حزبی از سوی اصلاحات به حساب نمی‌آید، اظهار نظر جناح‌های سیاسی باید از طریق سخنگو و یا مسئولان آنها مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت مؤسس حزب کارگزاران در همین رابطه عنوان کرد: وقتی یک فعال سیاسی اصلاح طلب به نقل از آقای ظریف عنوان می‌کند که او برای وزیر کشور پیشنهادی در جلسه جنگیده و بعد استعفا داده آیا ما باید این را بپذیریم و یا حرفی که خود آقای ظریف مطرح می‌کند؟ او به طور واضح دلیل استعفا و یا عدم همکاری خود را عنوان کرده است.

ساز و کار دموکراسی بیان نظرهای مختلف است

هاشمی رفسنجانی با یادآوری این موضوع که دموکراسی و یا مردم سالاری همین است که هر کسی نظر خود را بیان می‌کند، عنوان کرد: این موضوع می‌تواند جزو مواهب و نعمت‌های مردم سالاری باشد، هر کسی که احساس می‌کند باید نظرش را عنوان کند می‌گوید و منتشر می‌کند، واکنش‌ها نسبت به استعفای آقای ظریف و یا لیست وزرای پیشنهادی متفاوت است، جامعه ما متشکل از افراد و گروه‌ها با ایده‌ها و نظرهای مختلف است و یک جامعه متکثر به حساب می‌آید و این جامعه یکپارچه نیست. در حال حاضر حدود ۳۰۰ و یا ۴۰۰ هزار تشکیلات در کشور وجود دارند و این‌ها متفاوت هستند.

مجلس در رأی اعتماد به سخنان رهبری توجه کند

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر رفتار مجلس در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و رأی اعتماد به آنها، عنوان کرد: اگر مجلس هم مانند فضای مجازی عمل کند و به این موارد توجه کند وزرا را تأیید نمی‌کند. اما اگر بخواهد دولت چهاردهم کار خود را شروع بکند و به مردم کمک کند آن چیزی را که رهبری به نمایندگان تاکید کردند را مبنای همکاری و تفاهم مورد توجه قرار می‌دهند.

عضو هیئت مؤسس حزب کارگزاران، تصریح کرد: اگر نمایندگان مجلس از زاویه توصیه‌های رهبری به تأیید کابینه چهاردهم توجه کنند باید به همه وزرا رأی اعتماد دهند تا دولت بتواند زودتر کار خود را آغاز کند، اینکه یک یا چند وزیر منظور و یا مطلوب مجلس نباشد و بخواهند آنها را بیندازند، رئیس جمهور باید مجدد افراد را معرفی کند و این خودش ۲۰ روز تا یک ماه به طول می‌انجامد تا بتوانند یک وزارتخانه را سامان دهند.

هاشمی رفسنجانی گفت: الان مهم این است که مجلس وزرا را تأیید کند تا کابینه تشکیل شود و دولت کار خود را شروع کند و حدود دو ماه است که پروسه انتخابات و تشکیل دولت جدید به طول انجامیده است و هنوز دولت جدید کار خود را شروع نکرده است.

عضو هیئت مؤسس حزب کارگزاران که تشکیل دولت را مهم‌ترین مسئله امروز کشور دانست، بیان کرد: شروع کار دولت و اجرای برنامه‌هایی که باید انجام شود مهمترین کار امروز کشور است و هرگونه اتلاف وقت به زیان کشور خواهد بود.

کد خبر 874013
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    واقعیت ها را خود مردم می‌بینند و نیازی به تحلیل های شخصی از دید بعضی ها ندارند
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    ظریف و روحانی اصلاح طلب نبودند ، غربگدا بودند