گروه دانش - حمید ضیایی‌پرور: «نقشه جامع علمی کشور طی 2‌ماه آینده به تصویب می‌رسد.‌» این سخنی است که چند تن از مقامات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مدتی پیش برزبان راندند

اما ظاهرا هنوز این دوماه به اتمام نرسیده و همچنان 2‌ماه دیگر تا زمان پایان تدوین این نقشه زمان باقی است. ماجرا از آنجا شروع شد که سال گذشته در پی تدوین نقشه جامع علمی کشور مشخص شد که همزمان، هم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و هم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسخه‌های متفاوت و مستقلی از این نقشه را تهیه کرده و تحویل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی داده‌اند؛ نسخه‌ای از این نقشه که گفته می‌شود نسخه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است از ماه‌ها پیش روی وب‌سایت شورا قرار گرفته است (‌آدرس سایت: www.Iranculture.org) اما افکار عمومی از نسخه تهیه‌شده توسط وزارت علوم اطلاعی ندارد.

تضاد از آنجا آغاز شد که کدام نسخه باید به‌عنوان نسخه نهایی نقشه جامع علمی کشور ملاک قرار گیرد. اگر قرار باشد 2 ‌نقشه جامع علمی داشته باشیم که دیگر هیچ کدام جامع نیست! راه‌حل در ادغام این نقشه‌ها دیده شد؛ لذا کمیته منتخبی که بنا به برخی اقوال 10 عضو و بنا به برخی اظهار نظرهای رسمی 8 عضو دارد ماموریت یافت تا این دو نقشه را در یکدیگر ادغام کند.

در تاریخ 1388/4/6، دکتر بابک نگاهداری، معاون ارتباطات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با ارائه گزارشی از آخرین روند بررسی و تصویب نقشه جامع علمی کشور در کمیته مربوطه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از نهایی شدن 30‌درصد نقشه و تکمیل احتمالی آن طی یک‌ماه آینده خبر داد.(‌ایسنا، کد خبر 8804-02494).

به گفته وی این کمیته دارای 10‌عضو از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است که ریاست آن بر‌عهده دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و مسئولیت کمیته منتخب، تلفیق 2 نقشه ارائه شده توسط شورای تخصصی نقشه جامع علمی کشور و معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

وی در همان تاریخ یعنی 6‌تیر‌88 با اشاره به اینکه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی فرصت 2ماهه را به کمیته منتخب برای اعلام نظر نهایی داده است، ادامه داد: تاکنون یک ماه کاری گذشته و امیدواریم که نهایی شده نقشه جامع علمی کشور حداقل طی یک ماه آینده به پایان برسد. این بدان‌معنا ست که فرصت داده شده توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از 6‌خرداد‌88 آغاز شده و قاعدتا باید 6‌مرداد این فرصت به اتمام می‌رسید.

اما جالب است که در تاریخ‌88/4/30 یعنی درست 6‌ روز مانده به اتمام فرصت مذکور، محمد‌رضا مخبر دزفولی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در خبری که خبرگزاری رسمی کشور مخابره کرد، گفت: نقشه جامع علمی کشور تا 2ماه آینده به‌صورت نهایی ارائه می‌شود.

او گفت که «‌مراحل تهیه این نقشه به سرعت در حال پیگیری است و در حال حاضر 3 فصل آن به اتمام رسیده و تنها بخش چهارم و پنجم آن باقی مانده است که باید آنها را نهایی کنیم.» (ایرنا، ارسال خبر: ۱۵:۳۷ سه‌شنبه، ۳۰ تیر ۱۳۸۸) این بدان معنا بود که تاریخ جدید اتمام نقشه جامع علمی کشور 88/6/30 خواهد بود.

جالب است بدانید که دکتر منصور کبگانیان، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ 88/3/1 با اشاره به تشکیل کمیته‌ای ویژه به‌منظور بررسی و تلفیق نهایی نقشه جامع علمی کشور در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفته بود: این کمیته که 8 نفر عضو دارد، به ریاست دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و سایر اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم می‌توانند با حق رای در این کمیته حضور یابند و هیچ‌یک از 2 نسخه‌ پیشنهادی در تدوین نقشه جامع علمی محور تلقی نمی‌شود.

(‌ایسنا، کد خبر 8802-20576)تاخیر در تصویب نقشه جامع علمی کشور می‌تواند ضربه سنگینی به روند تصویب برنامه پنجم توسعه بزند. این جمله‌ای گزاف نیست اگر به متن اظهارات اخیر دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی توجه کنیم .

وی با بیان اینکه برنامه پنجم توسعه در پایان تابستان به مجلس شورای اسلامی برای تصویب نهایی ارائه می‌شود تأکیدکرد، درخواست ما ارائه هرچه سریع‌تر نقشه جامع علمی کشور و توجه به این سند بالادستی در زمان تصویب برنامه پنجم توسعه است. (مهر ساعت ۱۰:۳۷ , ۱۳۸۸/۰۵/۱۵).

در واقع از جمع بندی این سخنان می‌توان چند نتیجه گرفت؛ اول اینکه برنامه پنجم توسعه در پایان تابستان (‌88/6/30) به مجلس شورای اسلامی برای تصویب نهایی ارائه می‌شود. دوم اینکه توجه به نقشه جامع علمی کشور به‌عنوان سند بالا دستی برای تصویب برنامه پنجم توسعه ضروری است.

سوم اینکه کمیته‌ای که بنا به برخی خبرها 8 عضو و بنا به برخی خبرهای دیگر 10 عضو دارد قرار است تلفیق 2 نسخه از نقشه جامع علمی را ظرف 2ماه انجام دهد.

چهارم اینکه شروع این مهلت 2ماه بنا به برخی اقوال 6‌خرداد‌88 و بنا به برخی اظهار نظرهای رسمی دیگر 88/4/30 بوده است. ما تا پایان شهریورماه باز هم صبر می‌کنیم و منتظر تصویب نهایی نقشه جامع علمی می‌مانیم. البته اگر گفته نشود که حرف مرد یکی است!

کد خبر 87408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز