یک گزارش جدید می‌گوید بیش از چهار سال پس از زمانی که سازمان جهانی بهداشت کووید-۱۹ را یک بیماری همه‌گیر جهانی اعلام کرد، حدود ۴۰۰ میلیون نفر دچار عارضه «کووید درازمدت» شده‌اند.

long covid

به گزارش همشهری آنلاین مشکلات بهداشتی مداوم پس از یک عفونت اولیه کووید که اصطلاحا کووید درازمدت نامیده می‌شوند، به اشکال گوناگون ظاهر می‌شوند و می‌تواند هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها ادامه داشته باشد.

پژوهشگران می‌گویند کووید درازمدت می‌تواند اثرات مخربی بر زندگی افراد داشته باشد و به دلیل پیچیدگی و شیوع آن، پیامدهای عمده‌ای برای نظام‌های بهداشتی و اقتصاد دارد.

بررسی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا نشان داد که ۶.۷٪ از بزرگ‌سالان آمریکایی تا ماه مارس ۲۰۲۴ دچار کووید درازمدت شده‌اند.

کووید درازمدت یک اختلال پیچیده و چندسیستمی است که تقریباً بر هر دستگاه اندامی بدن ازجمله دستگاه قلبی-عروقی، دستگاه عصبی، دستگاه غدد درون‌ریز، دستگاه ایمنی، دستگاه تولیدمثل و دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد.

این بیماری افراد را در هر سنی از کودکان تا بزرگ‌سالان بزرگ‌تر و همچنین افراد از نژادها و قومیت‌ها و جنسیت‌های متفاوت و با وضعیت‌های متفاوت سلامت را تحت تاثیر قرار می دهد.

شایع ترین علائم کووید درازمدت مه مغزی (عدم تمرکز) ، خستگی، تاکی کاردی (ضربان بیش‌ازحد سریع قلب) و کسالت پس از فعالیت است.

خطر ابتلا به کووید درازمدت مدت بسته به نوع کووید متفاوت است. بر اساس این مطالعه، نوع اُمیکرون که برای اولین بار در نوامبر ۲۰۲۱ شناسایی شد، نسبت به انواع دلتا و پیش‌دلتا که بین ژوئن و نوامبر ۲۰۲۱ در سطح جهانی شایع‌ترین بودند، خطر کمتری برای ابتلا به کووید درازمدت داشتند.

افرادی که قبل از آلوده شدن واکسینه شده بودند یا در حین آلوده شدن از داروهای ضد ویروسی استفاده می‌کردند، خطر کمتری برای ابتلا به کووید درازمدت داشتند.

بااین‌حال، افرادی که مجدداً به کووید آلوده شده بودند، بیشتر در معرض خطر بودند. درمجموع، دو عفونت خطر بیشتر ابتلا به کووید درازمدت را نسبت به یک عفونت و سه عفونت خطر بیشتر ابتلا به کووید درازمدت نسبت به دو عفونت ایجاد کردند. عفونت مجدد همچنین می‌تواند علائم موجود کووید درازمدت را بدتر کند.

افرادی که عفونت‌های شدیدتر کووید، ازجمله عفونت همراه با بستری شدن در بیمارستان را داشتند، خطر بیشتر ابتلا به کووید درازمدت را نیز داشتند. اکثر افرادی که به کرونا ویروس عامل کووید آلوده شده‌اند، علائم خفیفی داشته‌اند. بااین‌حال، آنها ۹۰٪ از مبتلایان به کووید درازمدت را تشکیل می‌دهند.

به گفته پژوهشگران، داده‌های مربوط به بهبودی کووید درازمدت وجود ندارد، اما می‌گویند معمولاً میزان بهبودی در یک سال پایین بوده است. بر اساس مطالعات متعدد، تنها ۷ تا ۱۰ درصد از افراد مبتلا به کووید درازمدت پس از دو سال به طور کامل بهبود یافته‌اند. کووید درازمدت که به شکل بیماری قلبی، دیابت و نشانگان خستگی ظاهر می‌شود، می‌تواند تا آخر عمر ادامه داشته باشد.

کد خبر 874215
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha