تجربه نشان داده وقتی از کارت‌های اعتباری به جای پول نقد استفاده کنیم، بیشتر خرج می‌کنیم. اگر برای خریدی که دارید همان مقدار پول نقد به همراه داشته باشید، مسلما به همان اندازه هم خرید می‌کنید.

پول متکدی پول نقد

به گزارش همشهری آنلاین، وقتی به زندگی قدیمی‌ها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که صرفه‌جویی تا چه اندازه برای آن‌ها مهم بود. شاید به دلیل نوع زندگی و نبود امکانات رفاهی، آن‌ها در بسیاری از کارهای زندگی روزانه قناعت پیشه می‌کردند به نظر می‌رسد که آن‌ها چاره‌ای جز صرفه‌جویی و قناعت نسبت به داشته‌های خود نداشتند. در حال حاضر با این که امکانات رفاهی بیشتری در دسترس افراد قرار دارد و زمان بیشتری هم کار می‌کنند، اما به اصلاح دخلشان با خرجشان نمی‌خواند.

شاید پیش خودتان فکر کنید که صرفه‌جویی‌های ناچیز آن هم در این شرایط اقتصادی چه اهمیت و سودی دارد و چه دردی از ما دوا می‌کند. برخی فکر می‌کنند که صرفه‌جویی در هزینه‌های زندگی به معنی کاهش کیفیت زندگی و محروم شدنشان از تفریحات، خانه‌نشین شدن یا نخوردن وعده‌های غذایی مناسب است. اما این گونه نیست که شما با صرفه‌جویی خانه‌نشین شوید یا وعده‌های غذایی خودتان را کم کنید یا غذاهای ارزان بخورید، بلکه می‌توانید با مدیریت و رعایت یک سری نکات هر چند کوچک هزینه‌های اضافی زندگی خود را به مرور کم کرده و یا حتی در مواردی آن‌ها را حذف و جایگزین‌های بهتری برای آن پیدا کنید. شما با یک سری از راهکارهای هر چند جزئی می‌توانید اوضاع زندگی خود را بهتر کنید. در ادامه برخی موارد کلیدی برای صرفه‌جویی و تناسب دخل و خرج پیشنهاد می‌شود.

حساب دخل و خرج خود را داشته باشید

می‌توانید در دفترچه‌ای، درآمد ماهیانه خود را در یک ستون و در مقابل آن هزینه‌های ثابت و ریز هزینه‌هایی که معمولا در هر ماه انجام می‌دهید را بنویسید. با این کار به یک نمای کلی از دخل و خرج خود می‌رسید این کار به شما کمک می‌کند که به مرور خرج‌های غیرضروری را بشناسید و دیگر آن را انجام ندهید.

خرید بدون برنامه

همیشه وقتی می‌خواهید برای خرید به فروشگاهی بروید حتما برای خود یک فهرست خرید از اقلامی که نیاز دارید، بنویسید. چرا که نداشتن لیست باعث‌ می‌شود که بسیاری از اقلام غیرضروری را هم بخرید، که این کار هزینه مضاعفی را بر خانوار تحمیل می‌کند.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

با برخی کارهای بسیار ساده مثل استفاده از لامپ‌های کم مصرف، یا روشن نکردن برخی از لوازم برقی غیرضروری در زمان اوج مصرف یا خاموش کردن لامپ‌های اضافی و مواردی از این قبیل می‌توانید هزینه‌های برق مصرفی خود را کاهش دهید. برای کاهش مصرف گاز در زمستان نیز می‌توانید پنجره‌ها را دو جداره کنید، کانال‌های کولر را بپوشانید یا از لباس‌های گرم در خانه استفاده کنید.

پول نقد به جای کارت

تجربه نشان داده وقتی از کارت‌های اعتباری به جای پول نقد استفاده کنیم، بیشتر خرج می‌کنیم. اگر برای خریدی که دارید همان مقدار پول نقد به همراه داشته باشید، مسلما به همان اندازه هم خرید می‌کنید.

خودروی شخصی فقط برای موارد ضروری

در برخی مواقع لازم نیست که حتما از خودروی شخصی استفاده کنید، می‌توانید پیاده‌روی کنید یا با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیازهای روزمره خود را برطرف کرده و هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خرید اجناس بی کیفیت ممنوع

شاید بسیاری از ما این را تجربه کرده باشیم که گول ارزان بودن برخی اجناس را خورده و وقتی آن را می‌خریم، می‌بینیم که چه کلاه گشادی سرمان رفته است و به جای صرفه‌جویی چه ضرری کرده‌ایم. برای نمونه یک تی‌شرت ارزان خریده‌ایم به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان که نمونه باکیفیتش ۳۰۰ هزار تومان است. خرید ارزان ما حالا باعث شده جنسی خرید کنیم که در بسیاری از موارد حتی یک یا دو ماه هم کار نکرده و سریع رنگ و رو و حالتش از هم می‌پاشد و مجبور می‌شویم یا باز یکی دیگر با همین قیمت و کیفیت بگیریم یا یک تی‌شرت باکیفیت‌تر و اینجا ما دو قلم ضرر کرده‌ایم!

برند بودن همیشه نشان از کیفیت ندارد

در ادامه مورد فوق باید گفت که برخی از افراد معتقدند که محصولاتی که برند هستند، حتما کیفیت بالایی دارند و فقط باید از این اجناس استفاده کرد. درست است که در خرید اجناس باید دقت کنیم و اجناس بی‌کیفیت نخریم اما صرفا یک کالای برند نشانه با کیفیت بودن نیست و بسیاری کالاها هستند که در تراز تبلیغاتی برندهای جهانی نیستند اما از کیفیت قابل توجهی برخودارند. به همین دلیل اگر احساسات زودگذر را در خریدهایمان کنار بگذاریم و اندکی از تجربه خریدمان را به کار ببندیم می‌توانیم با صرف هزینه‌های متعادل از بین بسیاری از تولیدات داخلی خودمان بهترین اجناس را از منظر کیفی انتخاب و خریداری کنیم. این روند قطعا در کاهش هزینه‌های ما و نسبت تعادل دخل و خرج‌مان تاثیری بسزا خواهد داشت.

خرید برخی از مایحتاج به صورت عمده

برای برخورداری از تخفیفات و گران شدن برخی از اقلام مثل برنج، حبوبات، مواد شوینده، دستمال کاغذی و غیره شما می‌توانید آن‌ها را به صورت عمده بخرید اما به اندازه! به این دلیل که خرید عمده نباید بسیار فراتر از مصرف شش ماهه خانوار باشد. این کار دو مشکل اساسی دارد. اول اینکه مشکل تاریخ انقضای بسیاری از کالاها به میان می‌آید و دوم اینکه خرید بیش از حد هم به نوعی احتکار محسوب می‌شود. با این وجود، خرید عمده به میزان متعادلش در کاهش هزینه‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

دور نریختن مواد غذایی اضافی

در هنگام پخت مواد غذایی، باید تمام سعی‌مان بر این باشد که به اندازه کافی غذا درست کرده تا از هدر رفت آن جلوگیری کنیم، اما اگر زمانی مواد غذایی اضافه آمد نباید آن را دور بریزید بلکه می‌توانید اضافه برخی از غذاها را برای استفاده‌های دیگر فریز کنید.

کد خبر 874307
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha