رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور گفت که امیدوار است در صورت پیروزی او در انتخابات، آمریکا روابطی دوستانه با ایران برقرار کند.

ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین،‌ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا در یک کنفرانس خبری در بدمینستر با تکرار ادعای این کشور مبنی بر حمایت مالی و تسلیحاتی ایران از گروه‌های مقاومت منطقه گفت: حماس هیچ پولی نداشت، چون ایران پولی نداشت.

مقامات ایران ادعای حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های مقاومت منطقه و کنترل اقدامات آن‌ها را رد کرده و تاکید کرده‌اند آن‌ها به طور مستقل و طبق صلاحدید خود عمل می‌کنند.

ترامپ در دفاع از سیاست‌ تحریم‌ها علیه ایران که در دولت او «کارزار فشار حداکثری علیه ایران» نام گرفته بود، گفت: من به چین گفتم اگر از ایران چیزی بخرید، نمی‌توانید با آمریکا تجارت کنید.

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد. با انجام این توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی، کلیه تحریم‌ها علیه ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای آن لغو شد.

ترامپ پس از خروج از توافق، ضمن بازگرداندن تحریم‌های پیشین، تا آخرین روزهای ریاست‌جمهوری چهار ساله خود تحریم‌های متعددی را علیه افراد و نهادهای ایران اعمال کرد.

با این حال، او نسبت به بقراری روابط «دوستانه» با ایران ابراز تمایل کرده و گفت که امیدوار است در صورت پیروزی او در انتخابات، آمریکا روابط «دوستانه‌ای» با ایران داشته باشد.

نامزد انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه آمریکا گفت: ممکن است این طور نباشد. اما امیدوارم روابط دوستانه داشته باشیم. اما آن‌ها(ایران) نمی‌توانند یک سلاح هسته‌ای داشته باشند.

تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران در حالی از سوی ترامپ مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران، صرفا، ماهیتی صلح‌آمیز دارد.

ترامپ همچنین با گفتن این که رهبران جهان به او احترام می‌گذارند، گفت اگر او در سال ۲۰۲۰ در انتخابات پیروز می‌شد، آمریکا با مشکل چین و تایوان و مسئله اوکراین و روسیه مواجه نبود.

کد خبر 874622
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha