تولید نفت ایران بر اساس اعلام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه گذشته میلادی ۲۰هزار بشکه بیشتر شده و به ۳میلیون و ۲۷۱هزار بشکه در روز رسیده و پس از عربستان و عراق در جایگاه سوم قرار دارد.

اوپک

به گزارش همشهری آنلاین، تازه‌ترین بولتن اوپک نشان می‌دهد که تولید نفت ایران از ۲میلیون و ۵۵۴هزاربشکه در روز در سال ۲۰۲۲میلادی به بعد روند صعودی پیدا کرده و در پایان سال ۲۰۲۴به ۳میلیون و ۲۳۸هزار بشکه و در پایان‌ماه جولای ۲۰۲۴هم به ۳میلیون و ۲۷۱هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.
براساس گزارش دیگر منابع درماه ژوئیه (تیر - مرداد)، ۱۲ عضو این سازمان ۲۶ میلیون و ۷۴۶ هزار بشکه نفت تولید کردند که ۱۸۵ هزار بشکه بیشتر از ۲۶ میلیون و ۵۶۲ هزار بشکه‌ماه ژوئن است. پس از عربستان با تولید روزانه ۹ میلیون و ۱۵هزار بشکه و عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۲۵۱ هزار بشکه، ایران با تولید روزانه۳ میلیون و ۲۷۱ هزار بشکه جایگاه سومین تولیدکننده این سازمان را حفظ کرد.

قیمت نفت ایران

براساس تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک، قیمت نفت خام سنگین ایران در ‌ماه ژوئیه، نسبت به ‌ماه ژوئن ۲۰۲۴ میلادی، ۹۲ سنت معادل ۱/۱ درصد افزایش یافته است. قیمت نفت خام سنگین ایران هم ۸۴ دلار و ۵۷ سنت ثبت شده است، درحالی‌که این رقم در ‌ماه قبل آن، ۸۳ دلار و ۶۵ سنت برای هر بشکه بود و میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۴، ۸۳ دلار و ۶۲ سنت بوده است. قیمت سبد نفتی اوپک هم در ‌ماه ژوئیه ۲۰۲۴ به ۸۴ دلار و ۴۳ سنت برای هر بشکه رسید که یک دلار و ۲۱ سنت (۱/۱درصد) بیشتر از ‌ماه ژوئن ۲۰۲۴ است.

چشم‌انداز آینده اوپک

اوپک برآورد کرده که تقاضای جهانی نفت خام برای سال ۲۰۲۴ با ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه افزایش روزانه همراه خواهد بود. مجموع تقاضای نفت جهان برای سال‌جاری میلادی، ۱۰۴ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده، درحالی‌که این رقم در برآورد گزارش ‌ماه اوت برای ‌ماه ژوئن بدون تغییر بوده است. این نهاد پیش‌بینی کرده که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۵ روزانه یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه افزایش یابد و به مجموع ۱۰۶ میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه در روز برسد. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین پیش‌بینی خود رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ را بدون تغییر حفظ کرد و برآورد تقاضا برای سال ۲۰۲۵ را کاهش داد. این نهاد انرژی اعلام کرد پایان جهش اقتصادی چین پس از شیوع ویروس کرونا، تقاضای جهانی نفت را محدود می‌کند، اما اقتصادهای پیشرفته، به‌ویژه آمریکا که یک‌سوم بنزین جهان را مصرف می‌کند، کمبود تقاضا را جبران کرده‌اند.

رتبه سوم اوپک به نام ایران | ایران چقدر نفت تولید می کند؟

کد خبر 874668
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha