مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

بر اساس تحقیقات جدید، سیارکی که به زمین برخورد کرد و موجب انقراض دسته‌جمعی شد؛ دایناسورها را هم از بین برد، همچنین زمین را برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها تکان داد.

کشف منشأ سیارکی که دایناسورها را از بین برد

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: سیارکی که ۶۶ میلیون سال پیش اکثر دایناسورها را کشت، ردپایی نیز از خود بر جای گذاشت.
این سیارک با ورود به جو زمین، نقطه عطف بزرگی را در تاریخ حیات روی سیاره ما رقم زد.
محققان بر اساس سطوح روتنیوم فکر می‌کنند می‌دانند ضربه‌گیر Chicxulub از کجا آمده است. این ضربه‌گیر احتمالاً قبل از مهاجرت به کمربند سیارکی در منظومه شمسی بیرونی شکل‌گرفته است. عامل قتل‌عام دایناسورها نیز احتمالاً از ورای سیاره مشتری به سمت زمین آمده است.


کشف منشأ سیارکی که دایناسورها را از بین برد


ردیابی منشأ سیارک

محل تولد منشأ سیارکی که دایناسورها را از بین برد، پیدا شده است. این اثر انگشت‌نشان می‌دهد که سنگ فضایی از کجا سفر سرنوشت‌ساز خود را آغاز کرده است.
اما دانشمندان فضایی، منشأ سیارک فاجعه‌باری را که ۶۶ میلیون سال پیش دایناسورها را نابود کرد، ردیابی کرده‌اند.

شلیک از بیرون منظومه شمسی

این سنگ مخروبه که تصور می‌شود حداقل شش مایل عرض داشته و احتمالاً از بیرون منظومه شمسی به زمین شلیک شده؛ در حال حاضر کشف و شناسایی شده است.
مطالعات دانشگاه کلن نشان می‌دهد این سیارک برای اولین‌بار در جایی فراتر از مدار مشتری شکل‌گرفته است. همچنین احتمال می‌رود به دلیل برخورد با سنگی دیگر از مدار خارج شده و آن را در مسیر برخورد آخرالزمانی با زمین فرستاده است.

بیشتر بخوانیم :

ترسناک‌تر از آنچه فکر می‌کردیم | این دایناسور، بزرگ‌تر شد!

تأمین انرژی مصرفی منازل با استفاده از جزر و مد اقیانوس

دهانه Chicxulub

دهانه برخوردی که پس از برخورد صخره به زمین شکل‌گرفته به نام دهانه Chicxulub در زیر شبه‌جزیره یوکاتان در مکزیک مدفون شده است.

بر اثر این ضربه، لایه‌ای از روی زمین ایجاد شد و تیم تحقیقاتی آثاری را در دانمارک، ایتالیا و اسپانیا یافتند که همگی حاوی عنصر روتنیوم بودند.
به گزارش سایت the-sun دانشمندان به این نتیجه رسیدند که روتنیوم باید از Chicxulub آمده باشد؛ زیرا بسیار بعید به نظر می رسد که توسط زمین تولید شده باشد.

اثر انگشت عمومی

به گفته دانشمندان روتنیم یک «اثر انگشت عمومی» از سنگ‌های موجود در کمربند اصلی سیارک‌هاست. همچنین با یک سیارک نوع C (غنی از کربن) سازگار است. همین سنگ‌های فضایی امروزه در یک کمربند سیارکی واقع‌بین مریخ و مشتری یافت می‌شوند.
ماریو فیشر - گود، دانشمند ارشد، به خبرگزاری فرانسه گفت: اکنون، با اطلاعاتی که به دست آوردیم می‌توانیم بگوییم که این سیارک در ابتدا فراتر از مشتری شکل‌گرفته است.

او همچنین به رویترز گفت: در واقع پرتابه‌ای که از حومه منظومه شمسی منشأ گرفته بود، سرنوشت دایناسورها را رقم زده است.

منشاء سیارک قبل از برخورد به زمین

فیشر گود می‌گوید: ما نمی‌توانیم واقعاً مطمئن باشیم که این سیارک دقیقاً قبل از برخورد به زمین کجا پنهان شده بوده است.

به همین دلیل هم بعضی‌ها بر این گمانند که شاید یک دنباله‌دار، دایناسورها را از بین برده است، اما فیشرگود می‌گوید یافته‌های تیمش این فرضیه را رد می‌کند.

می‌توان گفت برخورد سیارک ۶۶ میلیون سال پیش باعث شد دهانه شیکسولوب تقریباً ۱۵۰ مایل قطر داشته باشد که منجر به عواقب مخربی برای زندگی روی زمین در آن زمان شده بود.

این ضربه، میزان زیادی زباله را در هوا پرتاب کرد و باعث ایجاد امواج جزرومد عظیمی شد که بر فراز قاره‌های آمریکا توفان کردند.

کشف منشأ سیارکی که دایناسورها را از بین برد

تبخیر سیارک

پروفسور پل بارت، محقق دایناسور موزه تاریخ ملی به وب‌سایت موزه گفت: سیارک با سرعت بالایی برخورد کرد و به طور مؤثر تبخیر شد و یک دهانه بزرگ ایجاد کرد، به‌این‌ترتیب در منطقه نزدیک ویرانی کامل وجود داشت.

همچنین یک موج انفجاری عظیم و موج گرما از بین رفت و مقادیر زیادی از مواد را به جو پرتاب کرد. ضمن آنکه یک دهانه بزرگ ایجاد کرد، بنابراین در منطقه نزدیک ویرانی کامل وجود داشت.

هشداری برای آینده

همه این اتفاقات به طور کامل خورشید را مسدود نکرد، اما میزان نوری را که به سطح زمین می‌رسید کاهش داد. تصور می‌شود که نور خورشید حداقل برای یک دهه محدود می‌شد و منجر به خنک‌شدن چشمگیر می‌شد.

فیشرگود خاطرنشان کرد اگرچه یافته‌های او بینش نادری از گذشته سیاره ارائه می‌دهد، اما به‌عنوان هشداری برای آینده زمین نیز به شمار می رود.

کد خبر 874919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha