آدم‌ربایان افغان که با فریب ۴ تبعه تاجیکستان آنها را به تهران کشانده و گروگان گرفته بودند، در عملیات ضربتی پلیس آگاهی پایتخت دستگیر شدند.

گروگانگيري

همشهری آنلاین - الهه فراهانی : ۴ مرد تاجیکستانی که قرار بود به آمریکا مهاجرت کنند، توسط اعضای باند قاچاچیان انسان در ایران ربوده شدند و آدم ربایان قصد اخاذی ۶۰ هزار دلاری از خانواده گروگان داشتند اما با تلاش ماموران پلیس آگاهی تهران، این گروگانگیری پس از گذشت ۱۰ روز با شناسایی و دستگیری آدم ربایان و نجات گروگان ها پایان یافت.

به گزارش همشهری، ۲۳ مرداد گزارشی در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی تهران قرار گرفت که از گروگان گرفته شدن ۴ تبعه تاجیکستان در پایتخت حکایت داشت. بررسی‌ها نشان می‌داد که گروگان‌ها افرادی بودند که با وعده مهاجرت به آمریکا، فریب یک باند قاچاق انسان را خورده‌اند و بعد از سفر به ایران از سوی اعضای این باند گروگان گرفته شده‌اند. تحقیقات کارآگاهان پلیس حاکی از آن بود که آدم‌ربایان از اتباع افغانستان هستند که قرار بود طعمه‌هایشان را از ایران به ترکیه و از آنجا به آمریکا قاچاق کنند اما به محض رسیدن طعمه‌ها به تهران، آنها را گروگان گرفته و از خانواده‌ هر کدامشان درخواست ۱۵هزار دلار برای آزادی آنها کرده بودند.

سردار علی‌ ولیپور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران در تشریح جزئیات دستگیری این باند گفت: کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی در نخستین اقدام مشخصات خودرویی که گروگان ها آخرین بار از مقابل هتل سوار آن شده بودند را به دست آوردند. هرچند صاحب آن ایرانی بود اما می گفت که ماشینش در اختیار یکی ازکارگران افغانی‌اش بوده است. در ادامه معلوم شد که کارگر افغان از اعضای باند گروگانگیری است که با این اطلاعات مخفیگاه آنها شناسایی و در یک عملیات ضربتی ۶ گروگانگیر افغان دستگیر شدند.

وی افزود: در جریان عملیات دستگیری این افراد، ۲نفر از آنها هنگام فرار هدف گلوله پلیس قرار گرفتند و مجروح شدند. همچنین ماموران با ورود به مخفیگاه آنها، موفق شدند هر ۴گروگان تاجیک را آزاد کنند.

عملیات نجات گروگان‌های تاجیک در تهران | ۴ مرد تاجیکستانی گروگان آدم‌ربایان افغان در ایران بودند

فریب خوردم

یکی از گروگان‌ها صاحب یک صرافی در تاجیکستان است. او که به سختی می‌تواند فارسی حرف بزند، به همشهری می‌گوید: قاچاقچیان انسان مدعی شده بودند که برای ما ویزای ۱۰ ساله آمریکا می‌گیرند. رابط آنها در تاجیکستان به ما گفته بود که ابتدا به ایران منتقل می‌شویم تا کارهای صدور ویزای ما در آنکارا انجام شود و بعد از آن راهی ترکیه و سپس آمریکا خواهیم شد.

وی ادامه می‌دهد: ما دو هفته پیش به تهران آمدیم و به هتل رفتیم. بعد یک ماشین به دنبال ما آمد و ما را به یک باغ برد. آدم‌ربایان در آنجا ما را کتک زدند و زندانی کردند. آنها در این مدت شکنجه‌مان کردند و فیلمش را برای خانواده‌هایمان می فرستادند. آنها موفق شدند ۳۰ هزار دلار از خانواده دو نفر از ما اخاذی کنند که این پول به حساب فردی در ترکیه واریز شد. تا اینکه ماموران پلیس وارد باغ شدند و ما را نجات دادند.

متهم اصلی: پرویز مافیا

متهمان دستگیر ادعا می‌کنند که سردسته باند فردی به نام پرویز، معروف به مافیا است و او بود که نقشه گروگانگیری کشیده بود. گفت‌وگو با یکی از متهمان را بخوانید.

خودت را معرفی کن؟

من کریم هستم و ٣٧ سال سن دارم. اهل افغانستانم اما سالهاست که با خانواده ام در ایران زندگی می‌کنم و اقامت قانونی دارم.

نقش تو در این گروگانگیری چه بود؟

من راننده بودم. پسرم هم با من بود اما پشت پرده همه این ماجراها، پرویز است؛ بهش می‌گوید پرویز مافیا

تو چطور با پرویز آشنا شدی؟

هموطنم بود و دورا دور او را می‌شناختم. مدتی قبل او را دیدم و گفت کاری برایم سراغ دارد. اول نمیدانستم گروگانگیری است اما کمی بعد متوجه شدم.

گروگان ها را چطور شناسایی کردید؟

از طریق سایت. جزئیاتش را نمی‌دانم. پرویز می‌گفت که آنها را از طریق سایت شناسایی کرده و متوجه شده که قصد مهاجرت به آمریکا را دارند. بعد به ما گفت بروید جلوی فلان هتل و ٤ مرد تاجیکستانی را سوار ماشین کنید. من هم رفتم و طبق دستور پرویز، گروگان ها را به باغی در ملارد بردم.

قرار بود چقدر از گروگان اخاذی کنید؟

آنطور که من فهمیدم از هر گروگان می‌خواست ١٥ هزار دلار بگیرد.

سهم شما چقدر میشد؟

نمیدانم. بر اساس قرارداد، پول ما در پایان نقشه پرداخت می‌شد اما چون به دلار بود وسوسه انگیز بود برایمان.

باغ ویلایی که در ملارد بود، متعلق به چه کسی بود؟

پرویز اجاره کرده بود. خودش بود که گروگان ها را با چاقو زخمی می کرد تا خانواده هایشان بترسند. پرویز یک خلافکار تمام عیار است. هم در تهران، هم در ترکیه و هم در افغانستان. حتی در پاکستان و تاجیکستان مافیای خودش را دارد. تا جایی که می دانم او در زمینه قاچاق انسان هم فعالیت دارد. حتی شنیده‌ام در زمینه مواد مخدر هم فعالیت داشته است. نمی دانم صحت دارد یا نه اما وقتی یک خلافکار حرفه ای و قاچاقچی انسان، پس از پس انجام خلاف های سنگین دیگر هم برمی آید.

منظورت این است که در کشورهای دیگر هم مرتکب گروگانگیری شده است؟

من شنیده ام که در کشورهای دیگر مانند ترکیه، افراد خارجی را با همین شیوه گروگان گرفته و دست به اخاذی از خانواده هایشان زده است. از همه هم دلار می گرفته است. این مورد هم در ایران انجام داد اما در نهایت همه چیز لو رفت.

نقشه شوم پرویز

کوچکترین عضو این باند ۱۹ ساله است و نامش بشیر نام دارد. گفت و گو با او را می خوانیدو

بشیر، نقش تو در این باند چه بود؟

من مسئول این بودم که به گروگان ها آب و غذا بدهم اما باور کنید از ترس پرویز مانده بودم و به کارم ادامه می دادم.

با پرویز چطور آشنا شدی؟

من کارم نجاری بود و مدتی قبل قاچاقی به ایران آمد. پس از چند روز پرویز هموطنم که برای خودش مافیایی دارد به سراغم آمد و گفت برایم کار خوبی سراغ دارد.

ابتدا قبول نکردم اما وقتی شنیدم حقوقی ماهی ۲۰ میلیون تومان است پذیرفتم. وقتی به گروه پیوستم تازه فهمیدم منظور از کار، نگهداری از گروگان های تاجیکستانی بوده است.

چرا طمع کردی و به همکاری با این گروه ادامه دادی؟

باور کنید همان روز اول که بچه های گروه، گروگان ها را شکنجه می دادند، ترسیدم و به پرویز گفتم دیگر نیستم. به او گفتم با من تسویه کند تا بروم اما آن شب پرویز و دارو دسته اش به سراغم آمد. به من تجاوز کرده و فیلم سیاه تهیه کردند. تهدید کردند که اگر به همکاری ادامه ندهم، فیلم را منتشر کرده و آبرویم را می برند. من هم از ترس انتشار فیلم، ماندم و به همکاری ادامه دادم. با این حال روز قبل از دستگیری می خواستم فرار کنم اما دارو دسته پرویز تیری به من زدند که زخمی شدم.

کد خبر 875131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    5 2
    بد میگن ایران چرا توریست نداره ۴ تا تاجیک اومدن افغانی ها خفتشون کردن اینا برن دیگه پشت سرشون هم نگاه نمی کنن دیگران هم مثل اینا
  • سمرقند IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
    2 1
    به اوغان اعتماد نشاید به جز بدبختی برای ایران چیزی ندارند آهاااااااااااای پزشکیااااااااان با تو هستم
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
    1 0
    شهرهای ایران شده جولانگاه افغانی ها حتا نوامیس ما ایرانی ها از دستشون در امان نیست مسئولان ما هم در خواب غفلت!
  • یزدان IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
    1 0
    این خلاف کاریهای اتباع افغانی نشان از بی ارادگی پلیس کشور میباشد که تمام هم و غمش قانون حجاب و عقاف است ؟