رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران گفت:در ۱۸ روز حدود یک میلیون نفر از این برنامه آیینی استقبال کردند که نماد خوبی به‌شمار می‌رود و نشان‌دهنده هویت دینی ما در شهر تهران است. در این مدت از برگزاری مراسم حضور خانواده‌ها قابل توجه بوده است.

نخستین سوگواره آئینی محرم شهر

به گزارش همشهری آنلاین، محمدامین توکلی‌زاده درباره میزان استقبال مردم از پروژه «محرم‌شهر» گفت: این کار نتیجه تلاش گروه‌های مختلف در جبهه واحدی از شهر تهران است. برنامه محرم با هیات‌های مردمی و زیباسازی و آرایش شهر تهران و در واقع زیباسازی شهر شروع می‌شود. حدود دو سال است که روی طرح «محرم شهر» با محور شکل دادن به یک رخداد میدانی با محوریت خانواده‌ها کار می‌کنیم. در دهه سوم محرم، فعالیت ما در قالب محرم شهر شروع می‌شود تا تداخلی با فعالیت هیات‌ها و ازدحام دهه اول محرم نداشته باشد.

رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران ادامه داد: محرم شهر تجربه بسیار خوبی بود و با استقبال مردم هم مواجه شد. این اتفاق را جریان‌های گوناگون رقم می‌زنند و جریان‌های مردمی اجرا می‌کنند. شهرداری هم حامی و پشتیبان اجرای محرم شهر است و به شکل‌های گوناگون از خیمه ویژه کودکان تا خیمه یاری در این مراسم نقش ایفا می‌کند. در طول ۱۸ روزی که برگزاری محرم شهر گذشته، حدود ۱۵۰ زندانی زن آزاد شدند و بیش از ۳۰۰ آرزوی کودکان توسط خود مردم اجابت شد و شاهد انجام کارهای خیر بسیاری با کمک خیران شهر تهران بودیم.

توکلی‌زاده ضمن تشکر از مداحان، سخنرانان و ستایشگرانی که در برنامه محرم شهر شرکت داشتند، گفت: در ۱۸ روز حدود یک میلیون نفر از این برنامه آیینی استقبال کردند که نماد خوبی به‌شمار می‌رود و نشان‌دهنده هویت دینی ما در شهر تهران است. در این مدت از برگزاری مراسم حضور خانواده‌ها قابل توجه بوده است.

رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران افزود: در میان برنامه‌های محرم، حدود ۴ سال است آیین بدرقه اربعین را برگزار می‌کنیم که از این برنامه نیز استقبال خوبی شده است. ناگفته نماند که چاووشی‌خوانی و بدرقه اربعین، جزو سنت‌های نیک مردم تهران بوده است.

توکلی‌زاده در ادامه به برنامه «تکیه ملت» اشاره کرد و گفت: در شهر تهران در ایام محرم، ۵ پروژه کلان فرهنگی با عنوان محرم شهر، تکیه ملت، سرزمین تمدن‌ها و آرمانی شو و اربعین را در کنار هم داشتیم. «تکیه ملت» در واقع سوگواره و در قالب رقابت در ۱۲ رشته آیینی است که از محلات شهر تهران شروع شد. جشنواره آرمان نیز حدود ۳ سال است در تهران در موضوعات مختلف مانند رالی خانوادگی، ورزشی و کاریکاتور و... برگزار شده است. امسال سوگواره آیینی آرمان هم به مجموع این فعالیت‌ها اضافه شد و ۵۰هزار نفر در این سوگواره شرکت کردند.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی ضمن اشاره به سرآمد بودن تهران در داشتن شخصیت‌های علمی و توانمند بیان کرد: داوران سوگواره آیینی آرمان هم بر این موضوع تاکید داشتند که انتخاب میان افراد توانمند سخت است. اختتامیه این جشنواره با عنوان «تکیه ملت» در ورزشگاه شهید شیرودی و با استقبال خوب مردم برگزار شد.

فعالیت قرارگاه سامرا

توکلی‌زاده در ادامه به فعالیت قرارگاه سامرا اشاره کرد و گفت: امروز زیارت سامرا را مدیون شهدای حرم و شهید سلیمانی هستیم. سامرا چند سالی در مظلومیت بود. امکانات و زیرساختی در سامرا فراهم نبود که البته طی چند سال گذشته تلاش شده کم کم زیرساخت‌های سامرا فراهم و این شهر از مظلومیت خارج شود. طی سه سال گذشته عزیزان قرارگاه سامرا در تلاش برای فراهم‌سازی زیرساخت‌ها در این شهر هستند. مشکل جای پارک خودروها و همچنین سرویس‌های بهداشتی امسال برطرف شده است. در نهایت ایجاد مواکب بود که قدم اول را مردم عراق برداشتند و در کنار آنها مواکب ایرانی هم حاضر شدند. قرارگاه سامرا هم با موکب سلام یا مهدی(عج) در آنجا حضور دارند. همه در کنار هم تلاش می‌کنند میزبانان خوبی برای زائران باشند.

رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران در ادامه به برنامه شهرداری تهران برای اربعین ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: ستاد اربعین سال‌هاست در تهران فعالیت می‌کند و بخش اعظم آن توسط مردم اجرا می‌شود. ستاد اربعین شهرداری تهران از خدمات شهری و آتش‌نشانی گرفته تا حمل‌ونقل و آن سوی مرزها فعالیت دارد.

وی افزود: شهید رییسی اربعین را در دستور کار اصلی دولت سیزدهم جا داد که جا دارد از این اقدام مناسب و تاثیرگذار یاد کنیم. مردم هم قدرشناس هستند و این خدمات را قدر می‌دانند. این ستاد در چند دولت ایجاد شده اما در دولت شهید رییسی با تقویت بیشتری همراه شد و وزارت کشور پای کار آمد. در این میان بین شهرداری‌های کلانشهرهای کشور هم تقسیم‌کار خوبی را شاهد بودیم. شهرداری تهران به نوعی به‌عنوان محور کلانشهرها وظایفی در قبال آنها دارد این تقسیم کار را هم در حوزه حمل‌ونقل عمومی، هم خدمات شهری و هم در حوزه فرهنگی اجتماعی دنبال کرد.

توکلی‌زاده با تاکید بر موضوعات فرهنگی اربعین به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها حامل پیامی است و امسال پیام ضدصهیونیستی بود. کربلا طریق اقصی شعار اصلی اربعین امسال است که ان‌شاء الله به بزرگترین تجمع ضدصهیونیستی تبدیل خواهد شد و پیام خود را به جهانیان خواهد رساند.

وی به خدمات شهرداری در آن‌سوی مرز اشاره کرد و گفت: ۴ میلیون زائر قطعا نیاز به کمک دارد. البته مردم عراق هم میزبان خوبی هستند.

رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران به برگزاری مراسم جاماندگان اربعین حسینی و راهپیمایی اربعین در تهران اشاره کرد و افزود: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از دیرباز این سنت را تدارک دیده که عزیزانی که به هر دلیلی نمی‌توانند در مراسم اربعین حسینی در عراق شرکت کنند، بتوانند این مراسم را بجا بیاورند. مردم کار اصلی را انجام می‌دهند. برای راهپیمایی روز اربعین در تهران ۱۵۰۰ موکب اعلام آمادگی کرده‌اند که در این مسیر مستقر شوند و تمام نهادهایی مانند سپاه و ... که باید زیرساخت‌ها را فراهم ‌کنند پای کار خواهند بود. در پایان هم هر سال آیین شکرخدمت برای قدردانی و تشکر از کسانی که در این مسیر همراهی و کمک کردند برگزار می‌کنیم.

کد خبر 875424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha