مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲
۱ نفر

بزرگترین نخلستان کشور در آبپخش بوشهر، این روزها با به بار نشستن خرما دیدنی‌تر شده ‌است.

نخلستان

به گزارش همشهری ‌آنلاین نخل‌ها و نخلستان‌های سرسبز و بلند در ورودی شهر آبپخش به مسافران خوش‌آمد می‌گویند. کانال‌های پرآبی در دو طرف ورودی شهر وجود دارد که جلوه‌ای بصری زیبایی را خلق کرده است. ورودی این شهر از دو طرف در محاصره نخلستان‌های سرسبز است که وسعت آن‌ها به بیش از ۲۹ هزار هکتار می‌رسد.
نخلستان‌ آبپخش بوشهر در واقع طولانی‌ترین جاده نخلستانی در جنوب کشور را در خود جای داده است که در ارتفاعی معادل ۱۸ متر از سطح دریا واقع شده و ۷۰۰ هکتار وسعت و آب و هوای نیمه بیابانی و گرمی دارد.
۳۵درصد از خرمای تولید شده در استان بوشهر که بیشتر از ۳۹ هزار هکتار جنگل نخل و ۶میلیون اصله نخل دارد، متعلق به شهر آبپخش است و درآمد بیشتر مردم این منطقه از همین نخلستان‌ها تامین می‌شود.
از این نخلستان‌ها خرماهای متنوعی برداشت می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها کبکاب، شیخالی، بریمی، برهی، حاج باقری، محبوبی، شکری، قندی و گنتار است.
سالانه بیش از ۶۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های آبپخش برداشت و به سراسر ایران و کشورهای خارجی صادر می‌شود.
نخلستان به‌وسیله کانال‌های پرآب رودخانه شاپور و دالکی آبیاری می‌شود؛ شبکه آبیاری آبپخش به ‌عنوان قدیمی‌ترین شبکه آبیاری کشور در سال ۱۳۲۰ توسط کارشناسان آلمانی ساخته شد. این
علاوه‌بر خرما، امکان کاشت و پرورش میوه‌هایی همچون مرکبات، انار، لیمو و ... نیز در این شهر وجود دارد. آبپخش به شهر ملی حصیربافی و کپوبافی ایران هم مشهور است. سایر سوغاتی‌ها و صنایع دستی این منطقه هم از دل همین نخلستان تهیه می‌شود. پنیر درخت نخل، عرق تارونه، شیره خرما، سرکه خرما و انواع محصولات حصیری دست‌بافت تنها بخشی از محصولات درخت‌های تنومند نخل هستند.
آبپخش یک فرودگاه با باندهای کوچک هم دارد که اغلب برای مقاصد کشاورزی از آن استفاده می‌شود. برای سفر به آبپخش جاده اصلی استان بوشهر را که شمال استان را به جنوب آن متصل می‌کند و به جاده برازجان – گناوه شهرت دارد، انتخاب کنید. این جاده از شهر آبپخش عبور می‌کند.

فیلمی از نخلستان آبپخش را اینجا ببینید:

کد خبر 875600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بوشهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha