بلبل با صدایش جادو می‌کند. حتی اگر گونه‌ای از بلبل آفت درختان خرما باشد. بلبل خرما با آنکه آفت درختان خرما محسوب می‌شود، پرنده‌ای محبوب در بین جنوبی‌هاست، اما چرا؟

بلبل خرما

به گزارش همشهری ‌آنلاین، چون صدایش گوشنواز است و آرامشی که صدای بلبل دارد، اجازه نمی‌دهد باغداران آن‌ها را از روی درختان خرما فراری دهند.

بلبل خرما یا بلبل گوش‌سفید پرنده‌ای از خانواده بلبلان است که زیستگاه آن عمدتاً به‌ طور بومی از شمال غرب هندوستان، پاکستان، جنوب ایران و مرکز ایران تا جنوب عراق کشیده شده ‌است. این پرنده خوش صدا با بلبل هزاردستان تفاوت دارد و از خویشاوندان نزدیک آن هم نیست بلکه تنها در نام عمومی شباهت دارند. به این علت نامش را بلبل خرما گذاشته‏‌اند که شهد خرما را می‏‌نوشد و در نتیجه‏‌اش، خرماها می‏‌ریزند یا حشرات در آن‌ها تخم می‏‌گذارند.

بلبل خرما قدری از بلبل بزرگ‌تر است و نر و ماده آن هم‌شکل است. سر و گلویش سیاه است و دو لکه بزرگ سفید در دو طرف سر روی گونه‌هایش دارد.

محل زیست آن اغلب باغ‌ها و نخلستان‌ها و جاهای پر درخت است گاهی هم در نقاط کم درخت دیده می‌شود. غذای اصلی آن همچنان که از نامش بر می‌آید بیشتر میوه درخت خرما و البته سایر میوه هاست، به گونه‌ای که مثلاً در بهبهان باغ‌های زردآلو زیستگاه مورد علاقه این گونه بلبل هستند. همچنین در سیستان و بلوچستان در میان نخلستان‌های مومان هم زیاد دیده می‌شوند. لانه‌اش را اغلب بر روی شاخه درختان موجود می‌سازد. خوراک عمده و مورد علاقه این بلبل توت‌های رسیده و تمشک نیز هست.

کد خبر 877788
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خوزستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha