سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

­احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی، در نطق میان‌دستور جلسه علنی، با تاکید بر اینکه «به مردم ظلم نکنیم تا نظام پایدار بماند» گفت: ندیده گرفتن قانون از طرف رئیس‌جمهور قابل‌قبول نیست.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس ابتدای نطق صبح سه‌شنبه خود تاکید کرد: به مردم ظلم نکنیم تا نظام پایدار بماند. اعترافات وقیحانه آمریکا و فرانسه به دخالت در امور داخلی ایران، هم شدت سلطه‌طلبی و دشمنی دولت‌های غربی را با مردم و کشور ایران نشان داد و هم عمق غفلت یا تغافل برخی سیاستمداران داخلی را. دشمنی با انقلاب اسلامی همیشه بوده و تا وقتی که این انقلاب ماهیت خویش را حفظ کند، ادامه خواهد یافت.

آنچه باعث تاثیر دشمنی خواهد شد، ضعف داخلی است. در فضا میلیون‌ها میکروب و ویروس پراکنده است، پس چرا همه بیمار نمی‌شوند؟ میکروب خارجی وقتی مؤثر می‌شود که بدن ضعیف باشد. راه مصون ماندن نیز عبارت است:
1) وحدت ملی حول محور قانون
2) ظلم نکردن به حقوق مردم به‌ویژه حق امنیت و آزادی
3) داشتن دولتی کارآمد برای سامان دادن بهتر به زندگی مردم

2 مورد قانون‌شکنی اخیر

احمد توکلی همچنین افزود: درباره رعایت قانون سیاستمداران و حاکمان برای رعایت قانون شایسته‌ترند. هرچه نتایج قانون‌شکنی تلخ‌تر باشد و یا مقام فرد قانون‌شکن بالاتر باشد، قانون‌شکنی بدتر است. حاکمان باید در اجرای قانون پیشقدم باشند.

ندیده گرفتن قانون از طرف رئیس‌جمهور قابل‌قبول نیست، آقای احمدی‌نژاد که رئیس‌جمهور قانونی کشور است و برای اجرای قانون سوگند خورده است، باید پایبند به قانون باشد و مثل گذشته عمل نکند.به 2 مورد همین ایام که قانون شکسته شده است اشاره می‌کنم.

مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه تصویب کرد که هیچ یارانه‌ای برای واردات بنزین پرداخت نشود و بنزین وارداتی فقط آزاد فروخته شود. دولت در 4 ماهه نخست امسال یک میلیارد و 106 میلیون دلار واردات بنزین داشته. این کار غیرقانونی است. دست بردارید از قانون‌شکنی.

این هم غیرقانونی است

توکلی با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر تغییر ساعت کار در ماه مبارک رمضان که غلامحسین الهام روز دوشنبه در جمع خبرنگاران آن را اعلام کرد، گفت: درخصوص ماه مبارک رمضان روز دوشنبه سخنگوی دولت اعلام کرد که ساعت کار از 9 صبح تا 2 بعد از ظهر خواهد بود. این کار نیز غیرقانونی است.

سال 86 این کار را آقای احمدی‌نژاد کردند، ما تذکر دادیم زیر بار نرفتند، در تاریخ 26/2/86 رئیس مجلس وقت، جناب آقای دکتر حداد، به رئیس‌جمهور تذکر داد که تصمیم هیأت دولت غیرقانونی است، متأسفانه هنوز دارند آن را اجرا می‌کنند.

من خودم هم در 29/6/86 کتبا به آقای دکتر احمدی‌نژاد نوشتم و تذکر دادم که تصرفات ایشان طبق قانون باید صورت بگیرد، نه به صلاح‌اندیشی شخصی ساعات خدمت‌رسانی به مردم را کاهش دهد. ایشان قسم خورده‌اند باید به لوازم آن ملزم باشند.

حقوق ضایع‌شده بازداشت‌شدگان

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: اگر حاکمان قانون را رعایت نکنند چه می‌شود؟
اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی               برآورند غلامان او درخت از بیخ
دیدیم که در حادثه‌های اخیر که به حقوق مردم ظلم شد، برخی از غلامان درخت را از بیخ درآوردند.

حقوق دسته‌ای از مردم در حوادث پس از انتخابات ضایع شد، چه به دست اغتشاشگران و چه به دست ماموران. البته معنی این سخن من این نیست که زحماتی را که برای حفظ امنیت کشیده شده نادیده بگیریم و تلاش‌هایی که برای خنثی کردن سوءاستفاده دشمنان شده را نادیده بگیریم.

باید از همه آنها تشکر کرد اما واقعیت این است که در مورد بازداشت‌شدگان، حقوقی ضایع شده و نقض شده است. آخرین موردی که من شنیدم و بسیار تأسف‌برانگیز است بازداشت غیرمنطقی برخی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف است.

به نحوه رفتار اعتراض دارم نه به محتوای کار برای اینکه محتوای کار تا پرونده بررسی نشود، حق قضاوت وجود ندارد تازه باید قاضی باشد که قضاوت کند. اگر به حوادث کوی دانشگاه 10 سال پیش رسیدگی می‌شد و موضوع دستخوش جناح‌بازی‌های سیاسی نمی‌شد این جنایت این دفعه تکرار نمی‌شد.

مسئولان اصلی

توکلی تصریح کرد: الان هم عرض می‌کنم باید به این جنایت رسیدگی شود و مسئولیت اصلی به‌عهده 2شخص است یکی رئیس شورای‌عالی امنیت ملی که رئیس‌جمهور است، یکی هم رئیس قوه قضاییه. من حدود 3هفته پیش نامه نوشتم به جناب آقای هاشمی شاهرودی و این وظیفه قانونی‌شان را به ایشان تذکر دادم. الان هم باز تکرار می‌کنم رئیس قوه قضاییه و رئیس‌جمهور که مسئول اصلی قوه قضایی و ضابطین دادگستری هستند مسئول اصلی در این امر هستند.

فشار بر رسانه‌ها غلط است

او ادامه داد: در مورد آزادی که مهم‌ترین گوهر الهی است که تقدیم بشر شده است فشار بیهوده‌ای که بر بعضی رسانه‌ها می‌آورند غلط است. این اشتباه است. این فشارها باعث می‌شود که دروغ‌پردازی‌های بیگانگان که در حادثه کاه را کوه می‌کنند یا اصلا کاه نبوده را کوه می‌سازند مثلا کسانی را که به‌دلیل دیگری جان باختند یا اصلا زنده هستند کشته حوادث می‌کنند و اینها را می‌کوبند بر سر نظام.

این از نتایج سوء رفتار ما در مورد آزادی رسانه‌های داخلی است. من همین جا از آقای رئیس مجلس خواهش می‌کنم اطلاع‌رسانی گروه تحقیقی که قرار دادند زودتر انجام بدهند.

نمایندگان محق هستند که بدانند همکارانشان که زحمت کشیدند و برای کشف حقیقت تلاش کردند به چه نتایجی رسیدند؟ اگر از نظر امنیتی صلاح نیست که ممکن است صلاح نباشد بی‌موقع اطلاعات افشا شود، جلسه غیرعلنی بگذارند و گزارش همکاران را استماع کنند.

چه بخواهیم چه نخواهیم

توکلی در پایان تاکید کرد: خلاصه من عرض می‌کنم که ما چه بخواهیم چه نخواهیم؛ چه دشمن ما فعال باشد که هست، و چه نباشد، اگر ظلم کنیم خودمان با دست خودمان نظام را از بین می‌بریم. امیرالمؤمنین علی(ع) در نامه به مالک اشتر فرموده: «انصف‌الله و انصف الناس من نفسک و من خاصه اهلک و من لک فیه هوی من رعیته» تویِ حاکم باید نسبت به حقوق الهی و حقوق مردم انصاف داشته باشی و در برابر تمنیات نفسانی خودت و اطرافیان خاصت و تمنیات افرادی از مردم که به آنان تعلق خاطر داری، می‌خواهد جناحتان یا حزبتان باشد، مقاومت کنی و حق مردم و خدا را رعایت کنی و اگر این کار را نکنی بدان که خدا با تو دشمنی می‌کند و اگر حکومت دست به ظلم بزند، امیرالمومنین می‌فرمایند که هیچ‌چیز به اندازه ظلم زودتر حکومت را ساقط نمی‌کند. همه از ظلم بپرهیزیم و به حقوق ملت و خدا احترام بگذاریم.

کد خبر 87626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز