ممیزی در شبکه نمایش خانگی با سرنوشت «جوکر ۲» و ورود دادستانی به پرونده سریال «غربت» وارد مرحله تازه‌ایی شده است. این مرحله تازه چه ویژگی‌هایی دارد؟

جوکر

همشهری آنلاین: از ۵۰۰پلتفرم یا سکوی نمایشی که ساترا به آنها مجوز داده، تنها ۵پلتفرم در تهیه و تولید سریال سر زبان‌ها افتاده‌اند و همین پلتفرم‌ها هرازگاهی با پخش سریال یا رئالیتی‌شو ساترا را به دردسر می‌اندازند.

* به‌نظر ساترا تلاش می‌کند آنقدرها هم سخت نگیرد؛ چراکه میان سریال‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی در تعدد و تنوع و همچین ممیزی‌ها تفاوت وجود دارد و ساترا به‌گفته مدیرانش سعی دارد این تفاوت را رعایت کند؛ اما پخش برخی از رئالیتی‌شوها و سریال‌ها در ادامه وایرال‌شدن بخش‌هایی از آنها در فضای مجازی و تذکرها باعث می‌شود که ساترا دست‌به‌کار شود و مطالبه توقف پخش یا اصلاحیه را داشته باشد.
* چند هفته پیش سعید مقیسه، رئیس ساترا درباره انتقاد یکی از خبرنگاران درباره برنامه «جوکر» و کلیت تنظیم‌گری ساترا توضیح داد: این را که ساترا از تنظیم‌گری درآمده است، قبول ندارم. همه عملکرد ساترا نشان می‌دهد که بیش از نظارت، فعالیت‌های مربوط به تنظیم‌گری را دارد. اگرچه ممکن است حرکت‌های نمایشی ابعاد رسانه‌ای داشته باشد، اما آنچه برای کشور توسعه پایدار را به ارمغان می‌آورد این است که تنظیم‌گری به‌گونه‌ای باشد که محتوای سالم در سکوها وجود داشته باشد. همه محتوای در حال انتشار در ساترا لزوما از ساترا مجوز ندارد و این تفاوت مهم تلویزیون با فضای مجازی است.
* وی همچنین با بیان اینکه تنظیم‌گری به این معنا نیست که ذره‌ای از ارزش‌های خانوادگی و اسلامی کوتاه بیاییم، عنوان کرد: تنظیم‌گری ساترا فقط به‌معنای نظارت نیست و ابعاد اقتصادی و اجتماعی و حقوقی هم دارد. آیا اینکه فردی را که در فضای مجازی خطایی کرده از زندگی ساقط کنیم، نشان‌دهنده اقتدار ساترا است؟ مثلا اگر یک پلتفرم را ببندیم، نشان‌دهنده این اقتدار است؟ حتما اینطور نیست. اگر کسی بخواهد این نوع نگاه را داشته باشد، باید برنامه‌های صداوسیما را ببیند؛ ولی حتی آنجا هم محتوای شبکه نمایش با شبکه کودک و دیگر شبکه‌ها به اقتضای هر شبکه متفاوت است.
* وی همچنین یادآور شد: آسیب‌ها بیش از شبکه نمایش خانگی در شبکه‌های اجتماعی است که هم در دسترس است و هم افرادی با یک ای‌میل فیک می‌توانند محتوایی را قرار دهند. ما پای این محتواها نمی‌نشینیم و حتما هم پای بسیاری از این محتواها نشستن را مضر می‌دانیم.
* این صحبت‌ها در حالی است که آنقدر تذکرها از سوی برخی درباره سریال‌ها یا رئالیتی‌شوها، که نمونه‌اش «جوکر» بوده، زیاد شده که ساترا بار دیگر بیانیه‌ای صادر کرده‌است. ساترا به‌تازگی اعلام کرده «جوکر۲» و سریال «غربت» مجوز انتشار ندارند و برخلاف قانون منتشر شده‌اند، که این اقدام باعث طرح شکایت ساترا در مراجع قضایی شده‌است.
* ساترا همچنین اعلام کرده‌است: نظر به طرح برخی انتقادات و شکایات مردمی در سامانه ساپرا، همچنین تماس‌ها و شکایت‌های تلفنی درخصوص «جوکر۲» مربوط به سکوی فیلیمو و سریال «غربت» مربوط به سکوی نماوا، به اطلاع می‌رساند هردو برنامه و سریال یادشده بدون طی فرایندهای قانونی منتشر شده و محتوای منتشرشده مورد تأیید سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) نیست.
* این تذکر و شکایت در حالی است که قسمت دوم از فصل دوم «جوکر» که به زنان اختصاص دارد، کیفیت بهتری نسبت به قسمت اول دارد؛ فصلی که ۲قسمت جوکر بانوان پخش شده و ۲هفته به‌خاطر ایام سوگواری در پخش تأخیر دارد و حالا باید دید آیا جوکر به حیات کاری‌اش ادامه خواهد داد یا خیر.
* این موضوع دامن سریال «غربت» را هم گرفته. با توجه به بیانیه ساترا، مجوز تبلیغات محیطی برنامه و سریال یادشده نیز توسط وزارت ارشاد به‌دلیل عدم‌صدور مجوز ساترا، صادر نشده و متأسفانه با وجود تذکرات کتبی به مدیر نماوا، انتشار این سریال خلاف قانون انجام شده که این اقدام باعث طرح شکایت ساترا در مراجع قضایی شده است.
* نخستین قسمت از مجموعه «غربت» به نویسندگی و کارگردانی امیر پورکیان و تهیه‌کنندگی صادق یاری و با بازی آناهیتا درگاهی، مهدی حسینی‌نیا، بهاره کیان‌افشار، حسین مهری و ترلان پروانه جمعه ۱۹مرداد پخش شد؛ سریالی که بعد از پخش آن عنوان شد که عرب‌زبانان کشور نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند و کارگردان سریال که خودش اهل جنوب است، دراین‌باره توضیح داد.
* قبلا هم برخی رئالیتی‌شوها و سریال‌های پخش‌شده پس‌ممیزی خود را در ساترا گذراندند؛ اما این سؤال همچنان وجود دارد که چرا ساترا با توجه به وظیفه‌ای که دارد، همچنان درگیر تنظیم‌گری پساپخش است؟ و آیا همین تلفن‌ها و شکایت‌ها کار ساترا را سخت کرده‌است؟

کد خبر 876809
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha